به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان مسائل اجتماعی شادی و نشاط نیاز کنونی جامعه است که نبود آن حتی باورها و اعتمادها را در سطوح مختلف جامعه کمرنگ تر کرده و معضلات متعددی را موجب می شود.
در سال های نه چندان دور، زمانی که از رشد گسترش شهرنشینی و تکنولوژی های نوین امروزی خبری نبود، ارتباطات، تعاملات و کسب روزی بدون دغدغه مایه انبساط آرامش و در نتیجه ظهور و بروز شادی و نشاط در بین افراد بود.
بر این اساس شادی و نشاط حلقه گمشده جامعه امروزی است تا جایی که به یکباره با جشن های مختلف بویژه پیروزی تیم های ورزشی مانند رشته پر طرفدار فوتبال در برابر رقبا، خود را در قالب حضور گسترده آحاد مختلف مردم فارغ از تمامی مشکلات صحنه هایی از یکدلی و همرنگی و انسجام اجتماعی را هر چند گذرا نشان می دهد.
جامعه شناسان می گویند، شادی و نشاط رابطه ای مستقیم با توسعه اجتماعی دارد و بی توجهی به این مقوله مهم مشکلات متعددی را در جامعه به دنبال دارد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با اشاره به اینکه شادی و نشاط 2 مقوله متفاوت محسوب می شوند، گفت: شادی امری موقت بوده در حالی که نشاط از دوام و پایداری بیشتری برخوردار بوده و تابع عوامل مختلفی است.
مهدی قدیمی افزود: بر این اساس کشورهایی با نشاط جهان بدلیل برقراری اقتصاد با ثبات مردمانی شاد و امیدوار به آینده دارند و وجود همین مساله موجب می شود فاصله طبقاتی و آسیب های اجتماعی به مراتب کاهش یابد.
وی بیان کرد: با نگاهی به وضعیت کشورمان می توان به این مهم دست یافت که بروز شادی به واسطه پیروزی در مسابقه ورزشی مانند فوتبال امر گذرا بوده وحتی این واقعه می تواند بهانه ای برای بروز نارضایتی ها و به نوعی اعتراض به مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد نبود نشاط پایدار در جامعه موجب شده قشرهای مختلف مردم بدلیل مشکلات چندان به آینده امیدوار نباشند و زندگی رومزه را با دلواپسی و اضطراب سپری کنند.
قدیمی افزود: نوسانات اقتصادی کشور نیز به صورت مستمر نگرانی ها و اضطراب ها ایرانیان را بشدت تحت الشعاع قرار داده چرا که رسیدن به اهداف تعیین شده زندگی به این امر مهم بستگی دارد و به عبارتی دیگر مانعی مهم در امر ناشاد بودن افراد و از همه مهمتر تداوم نشاط پایدار بشمار می آید.
وی اظهار کرد: هم اکنون معضلات اقتصادی موجب شده فاصله طبقاتی به شدت در جامعه افزایش یابد و به نوعی افراد دارای تمکن بالاتر ثروتنمند تر و گروههای آسیب پذیر فقیرتر شوند که تداوم این مساله به معنای واقعی شادی و نشاط را سلب و ظهور و بروز آسیب های مختلف اجتماعی را فراهم می کند.
این جامعه شناس ادامه داد: از طرفی جهت گیری نامناسب برنامه های اقتصادی نیز عاملی مهم در بروز افزایش مشکلات این بخش دارد و متاسفانه نتیجه لازم را به همراه ندارد.
وی خاطر نشان کرد: با وضعیت کنونی نمی توان به جامعه شادی و توام با نشاط پایدار امیدوار بود چرا که مسائل اقتصادی بر زندگی کنونی افراد سایه انداختنه هر چند اتفاقات شادی بخش، بهانه ای برای لبخند زدن شده است.

** برنامه خاصی برای شادی و نشاط مردم در جامعه وجود ندارد
یک روانشناس بالینی نیز با اشاره به اینکه شادی و نشاط حق مسلم هر انسانی است، گفت: کودکان با توجه به اقتضای سنی در مقایسه با بزرگسالان لحظات واقعی شادی و نشاط را تجربه می کنند که زمینه های ایجاد این مهم نیز باید برای این قشر فراهم شود.
علیرضا کاظم لو افزود: این در حالی است نوعی افراط و تفریط در بحث شادی و نشاط جامعه وجود دارد و به عنوان مثال در وقایعی مانند چهارشنبه آخر سال افراد برای شادی کارهای غیر متعارفی را انجام می دهند که ضرر جانی و مالی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: روانشناسان و حتی جامعه شناسان معتقدند که وجود شادی و نشاط در جامعه روحیه افراد را ارتقا داده علاوه بر آن اعتماد به نفس، راندمان کاری افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
این روانشناس بالینی ادامه داد: برنامه ریزی هدفمند و خاصی در ارتباط با شادی بویژه نشاط مردم وجود ندارد و حتی در مراسم هایی از قبیل جشن های دینی و ملی این موضوع بسیار کمرنگ دیده شده است.
وی یادآوری کرد: هر چند برخی برنامه های اوقات فراغت گروههای مختلف سنی به ویژه حوزه ورزش در ارتقای شادی و نشاط اندک اثر گذاراست، اما مشکلات اقتصادی امکان استفاده را برای عموم خانواده ها ناممکن می کند.
کاظم لو افزود: آمارها از افزایش نگران کننده بیماری های افسردگی، اضطراب و انواع اختلالات خلقی و از طرفی کاهش آستانه تحمل مردم حکایت دارد و این مهم در زندگی رومزه بیانگر آن است که شادی و نشاط انچنان که باید و شاید در زندگی روزمره مورد توجه قرار نگرفته است.
وی بیان کرد: برای شادی و نشاط گروههای مختلف سنی انجام پژوهش های مختلف امری ضروی است که این مهم می تواند با استفاده از تجارب کشورهای موفق دیگر و بومی سازی آن در کشور پیاده سازی شود.
وی اظهار کرد: در عصر کنونی نشاط و شادی یک نیاز اساسی در جوامع بشمار می رود و بی توجهی به این موضوع مهم تبعات ناخوشایندی را بر جای می گذارد.

** برنامه های غم واندوه کفه سنگین تری در جامعه دارد
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: در دین مبین اسلام به شادی مومنانه پرهیز از گناه و معصیت در کنار حزن و اندوه توجه ویژه ای شده در حالی که برنامه های مربوط به غم از کفه بالاتری برخوردار است.
حجت الاسلام ولی الله مصائبی افزود: برخی اوقات مشاهده می شود از مدت ها قبل برنامه های مربوط به عزاداری ها در سطح گسترده ای برگزار می شود اما این موضوع مهم در ولادت های ائمه اطهار (ع) نقش کمرنگ تری دارد.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از افراط و تفریط در اجرای برنامه های غم و اندوه و برنامه های شادی و نشاط باید از توازن لازم برخوردار باشند و بی توجهی به این موضوع تبعات لازم خود را به دنبال دارد.
این کارشناس دینی ادامه داد: شادی مومنانه نباید به حرمت شکنی و حتی به تمسخر افراد منجر شود بلکه باید به تمامی ابعاد و شئونات اسلامی آن رعایت شود.
معاون فرهنگی، پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطر نشان کرد: بر این اساس در برنامه های شادی و نشاط مردم باید بازنگری لازم از سوی برنامه ریزان امر انجام گیرد و با تحقق این امر مهم می توان معضلات بوجود آمده ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
وی یادآوری کرد: قرآن مظهر تفکر نو اندیشی بوده و به تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فردی و اخلاقی توجه کرده و علاوه بر آن به موضوع شادی نیز پرداخته است.
حجت الاسلام مصائبی افزود: دین مبین اسلام بین حزن و اندوه و شادی حد و مرز مشخصی را تعیین کرده، اما متاسفانه در انتقال پیام های آن افراط و تفریط هایی به وضوح دیده می شود.
معاون فرهنگی، پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: در برنامه های شادی و اندوه باید عقلانیت حاکم شود که این مهم بر عهده دستگاههای متولی امر است که بیش از گذشته در این حوزه فعال باشند و سیاستگذاری مدونی را انجام دهند.
وی اظهار کرد: رسانه های گروهی بویژه رسانه ملی نقش بسزایی در زمان شناسی به هنگام پخش برنامه های ولادت ها و حزن اندوه دارد که متاسفانه به این مهم کمتر پرداخته شده است.
مصائبی خاطرنشان کرد: تعیین حد و مرز برنامه های شادی و حزم اندوه جامعه را به ثبات می رساند و در غیر اینصورت تبعات ناخوشانیدی بدنبال دارد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.