دکتر محمد رضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مطالعات انجام شده میزان شیوع فشارخون بالا در استان در افراد 18 سال به بالا 21 درصد و این میزان شیوع در سطح کشور 27 درصد است.
وی اظهار کرد: فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم نیمی از بیماری های قلبی و سکته مغزی بشمار می رود و در این میان افراد مبتلا به فشارخون بالا سه برابر بیشتر از افراد دارای فشارخون طبیعی در معرض خطر هستند.
صائینی افزود: بیماری فشارخون بالا به علت بی علامت بودن یک قاتل خاموش است که به ندرت در قربانیان خود نشانه یاعلائم بالینی ایجاد می کند.
وی بیان کرد: بنابراین مردم باید از چرایی خطرناک بودن افزایش فشار خون و نیز چگونگی خودکنترلی آن آگاهی یابند و بدانند که این بیماری و دیگر عوامل خطرسازی مانند دیابت ممکن است با هم رخ دهد.
این مسئول ادامه داد: فشارخون بالا در فزونی بار بیماری های قلبی، سکته مغزی و معلولیت و مرگ و میرهای زودرس نقش اساسی دارد و به این موضوع مهم باید توجه کرد.
وی یادآوری کرد: طبق آمار، از هر 10 نفر در جهان، 3 نفر از فشارخون بالا رنج می برند و در سال 2008 حدود 40 درصد جمعیت بالای 25 سال کره زمین به فشارخون بالا مبتلا بوده اند.
صائینی افزود: حدود 50 درصد از بیماران از وضعیت خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند هیچ دارویی دریافت نمی کنند در حالی که اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: یکی از راه های مهم مبارزه با این بیماری اطلاع رسانی همگانی است که با برگزاری روزها و مناسبت های ملی و جهانی می توان تا حدودی به این هدف دست یافت.
بر اساس اعلام این مسئول بهداشتی، بیماری فشارخون بالا هم اکنون 1.8 میلیارد نفر در سراسر دنیا را گرفتار کرده است.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.