تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام شده نشان می دهد استان فارس بیش از متوسط کشوری در معرض بروز چنین بیماری هایی است.
مرگ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی معمولا پس از بروز سکته های مرگ بار و حملات قلبی رخ می دهد ، حملات قلبی و سکته مغزی معمولا حوادث حادی هستند که حاصل انسداد رگ هایی است که مانع از گردش خون در قلب یا مغز می شود.
شایعترین علت این امر، افزایش ذخیره چربی بر روی دیواره های داخلی عروق خونی است که قلب یا مغز را احاطه کرده است.
به گفته متخصصان قلب و عروق از مهمترین عوامل خطر رفتاری ایجاد کننده بیماری قلبی و عروقی و سکته ها می توان به رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت جسمانی و مصرف دخانیات و همچنین مصرف الکل اشاره کرد.
افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی بالا و اضافه وزن و چاقی در مراکز مراقبت های اولیه بهداشتی اندازه گیری و ریسک افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مشخص می شود.
قطع مصرف دخانیات، کاهش نمک در رژیم غذایی، مصرف میوه ها و سبزی، فعالیت جسمانی منظم و عدم مصرف الکل باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شود.
علاوه بر این درمان دارویی دیابت، فشار خون بالا و چربی بالا برای کاهش خطر بیماریهای قلبی و عروقی و جلوگیری از حملات قلبی و عروقی و سکته مغزی ضروری است.
عواملی مانند جهانی شدن، شهر نشینی و پیر شدن جمعیت که بازتابی از تغییرات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است همچنین فقر، نگرانی و عوامل ارثی در ایجاد بیماریهای قلبی موثرند.
به گفته دکتر عبدالحکیم کامل متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) فسا ، استان فارس بالاترین آمار مرگ و میر به علت بیماری قلبی و عروقی را در کل کشور داراست.
وی با بیان اینکه بیماری قلبی - عروقی عامل اصلی مرگ و میر در کل جهان است و حدود 36 درصد از مرگ و میرهای جهان را شامل می شود اظهار داشت: این نوع بیماری ها در ایران عامل 39 درصد از مرگ و میر مربوط را تشکیل می دهد که 3 درصد بیشتر از میانگین جهانی است.
متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) دانشگاه علوم پزشکی فسا در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: متأسفانه استان فارس با حدود 44 درصد، بالاترین آمار مرگ و میر در کل کشور را بر اثر بیماری های قلبی و عروقی داراست که 5 درصد از آمار کشور و 8 درصد از آمار جهانی بالاتراست و این هشداری جدی برای مردم فارس است.
این متخصص قلب و عروق بدون اشاره به علت بالاتر بودن مرگ و میرهای ناشی از حملات قلبی در استان فارس گفت: حمله قلبی که به آن سکته قلبی نیز می گویند هنگامی اتفاق می افتد که یکی از عروق کرونر بسته ‌شود. این حمله موجب کمبود یا فقدان خون در قسمتی از قلب می‌ شود که منجر به مرگ بافت آن قسمت از قلب شده و در اثر آن بیمار دچار اریتمی قلب و مرگ می شود، یا در صورت نجات بیمار دچار درجاتی متفاوتی از نارسایی قلبی می شود.
وی علائم هشدار دهنده حمله قلبی را برشمرد و افزود: درد در قسمت وسط قفسه سینه، درد قفسه سینه با انتشار به پشت، کتف چپ، گردن و فک تحتانی، ضعف و بی حالی، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، تپش قلب سریع و نامنظم، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه، سوزش معده از علایم حمله قلبی است و در حمله قلبی اغلب افراد یک یا دو مورد از نشانه‌های گفته شده را احساس می کنند. علایم قلبی در افراد مسن و دیابتی ممکن است با بقیه بیماران متفاوت باشد.
کامل افزود: آستانه تحمل درد بیماران قلبی و همچنین بیماری های همراه نظیر دیابت، در افراد مختلف بسته به شرایط جسمانی آنها متفاوت است اما در اغلب افراد، درد فشارنده در پشت قفسه سینه و بین دو کتف است که به بازوها انتشار پیدا می کند و غالبا همراه با احساس تنگی نفس است. درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.