دکتر محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح غربالگری 30 درصدی جمعیت خمین با رصد خطر سنجی بیماری های قلبی و عروقی انجام شد که بر اساس نتایج آن 10 درصد جمعیت هدف مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و پنج درصد به دیابت هستند.
وی اظهار کرد: سبک زندگی نادرست، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، فقر و مسایل روحی و روانی در خمین سبب شده که زمینه فشارخون بالا ،بیماری های قلبی و عروقی و ریوی افزایش یابد.
وی ادامه داد: عامل طیفی از مرگ و میرها و بیماری های مختلف همچون سکته های قلبی وعروقی، سرطان ها، دیابت، فشارخون بالا تغذیه نامناسب است.
مشاور امور مشارکت های اجتماعی دانشکده علوم پزشکی خمین بیان کرد: مصرف بالای نمک و قند و ناچیز بودن سهم لبنیات، سبزیجات و میوه ها در عادات غذایی مردم در کنار مصرف مواد دخانی و کم تحرکی بستر بروز و افزایش بیماری های غیرواگیر را دوچندان کرده است.
دکتر محمدی گفت: حوادث رانندگی جاده ای و دیابت نیز از دیگر عوامل تهدید سلامت در خمین است به طوری که از هر 2 نفر یک نفر در سنین بالای 50 سال مبتلا به دیابت هستند.
وی بیان کرد: سواد اجتماعی سلامت باید در لایه های جمعیتی توسعه یابد و راهبردهای خودمراقبتی محله ای تقویت شود.
محمدی ادامه داد: با راه اندازی سرای سلامت محله با همکاری و مشارکت هدفمند مردم تقویت روحیه خودباوری، احساس ارزشمند بودن حضور مردم در کارها و نهادینه سازی مشارکت در سلامت تقویت می شود.
وی گفت: مشارکت مردمی از بازوهای اصلی افزایش سلامت، کاهش فقر و بی عدالتی در سلامت هر محله ای است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر با یک بیمارستان درمانی و بستری است.
/7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.