به گزارش ایرنا، از سال 94 موضوع ثبت بازار زنجان به عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران با بیش از یک کیلومتر طول، 56 ورودی، 940 مغازه و پنج هکتار مساحت اقتصادی در فهرست میراث جهانی یونسکو مطرح شد و از آن پس مسئولان استان در پی جمع آوری مستندات لازم برای چنین اقدامی بر آمدند.
این موضوع در حالی است که از سال 90 مباحث مختلف پیرامون خدمات مورد نیاز و زیر ساختی بازار و بازاریان مطرح شده اما طی نزدیک 7 سال گذشته پاسخ مناسبی هم به چنین مطالبه ای داده نشده است.
نباید این را هم فراموش کرد که نقش و کارکرد بازار زنجان برای اهالی این شهر، فقط وجود یک مرکز تجاری با قدمت تاریخی نیست و بارها ثابت شده است که نقش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این بنای تاریخی به مراتب بیش از کارکرد اقتصادی آن است.
سخن بازاریان این است که به عنوان یک فضای تجاری، بازار زنجان نیازمند حداقل زیرساخت ها از جمله گازرسانی، برخورداری از شبکه آب، برق و مخابرات مناسب و مناسب سازی کف آن است.
بازاریان بارها این مطالبه را هم مطرح کرده اند که تکلیف آنان با چنین فضای تاریخی مشخص نیست و نمی دانند برای مرمت، توسعه، اصلاح و بازسازی مغازه ها و حجره های خود چه اقدام قانونی باید انجام دهند.
بازاریان این موضوع را هم مطرح کرده اند که به رغم آنکه با ورود خود آنان برای ساماندهی بنا مخالفت می شود، اقدام قابل توجهی هم برای مرمت بازار انجام نمی گیرد، این موضوع را با استناد به نشت آب از طاق ها و گنبدهای بازار، نشست سقف برخی از مغازه ها و تخریب برخی نقاط پشت بام این بنا همچون بازار میوه فروشان مطرح می کنند.
با این حال موضوع ساماندهی بازار زنجان از سال 97 با دستور و پیگیری استاندار زنجان به طور جدی تری مطرح شد، اسدالله درویش امیری این موضوع را مطرح کرد که بازار زنجان یک بنای تاریخی است و باید ارزش و قدمت تاریخی آن حفظ شود با این حال بازاریان هم نیازمند دسترسی به خدمات هستند و باید پاسخ مناسبی به چنین درخواستی داد.
درویش امیری با همین نگاه هم دستور بازدید تیم کارشناسی زنجان از بازار کرمان که پیش از این مرمت و مناسب سازی شده است، را داد و گزارش ارائه شده از اقدامات انجام شده در بازار قزوین را برای زنجان ناکافی برشمرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی سابق استاندار زنجان هم راهکار مناسب خدمات رسانی در بازار زنجان و ایجاد زیر ساخت ها را راه اندازی کانال مشترکی خواند که بتوان تمام شبکه ها را از آن عبور داد.
جواد رحمتی تاکید داشت که برای جلوگیری از اختلال در فعالیت و عبور و مرور بازاریان بهتر است از کانال های بتنی آماده پیش ساخته استفاده کرد تا مدت زمان نصب و راه اندازی خدمات به حداقل کاهش یابد.
تمام این سخنان در حالی بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اجرای هر نوع مرمت، اصلاح و خدمات رسانی در بازار را نیازمند تامین اعتبار و مشارکت بازاریان و دستگاه های اجرایی مربوطه اعلام کرد.
یحیی رحمتی ضمن تاکید بر اینکه هیچ ممنوعیتی برای مرمت بازار توسط بهره بردار وجود ندارد، مساله موجود را مربوط به محدودیت لزوم رعایت ضوابط مرمت در بناهای تاریخی برشمرد.
رحمتی در حالی که تاکید دارد تیمی از کارشناسان برای بازدید از بازار کرمان و نحوه ایجاد زیرساخت ها در این مکان متعلق به عصر زندیه اعزام شده اند و گزارش خود را ارائه کرده اند، رئیس هیات امنای بازار می گوید: در صورتی که این بازدید انجام شده، چگونه ممکن است در تصاویر ثبت شده خبری از کارشناسان نباشد، مشابه همان گزارشی که از بازار قزوین ارائه شد.
سید محمد علویون معتقد است که برخورد صادقانه می تواند مشکل را حل کند اما با ملاحظه کاری و شفاف نبودن نمی توان انتظار ساماندهی مکانی همچون بازار زنجان را داشت.
با وجود آنکه رحمتی می گوید که علم مرمت اجازه هر نوع دخل و تصرف را در بازار نمی دهد، موضوعی که توسط بهره برداران جدی گرفته نمی شود، علویون هم اعتراض می کند که اداره کل میرای فرهنگی، هیچ دستورالعملی برای نگهداری و مرمت بازار ارائه نمی کنند، کارشناسان این دستگاه فقط تاکید می کنند که مسئولیت جلوگیری از هر نوع دخل و تصرفی را دارند.
با این حال، بازار زنجان که هر روز شاهد حضور 10 ها گردشگر خارجی است، این روزها ظاهر چندان دل نشینی ندارد، موزائیک های کف آن از جا کنده شده، در برخی نقاط آب از سقف نشت کرده، پیمانکار به علت نبود اعتبار پروژه مرمت آن را نیمه کاره رها کرده است و بازاریان از نبود سیستم گرمایشی گازی گلایه دارند.
تمام این سخنان در حالی است که استاندار زنجان تاکید دارد که در خصوص بازسازی و مرمت بازار کسی نباید نگاه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد، اینجا یک مجموعه فرهنگی و تاریخی است و باید با همین نگاه به سراغ آن رفت.
درویش امیری معتقد است با نگاه اقتصاد محور هرگز بازار مرمت نمی شود، کار مرمت بازار زنجان متفاوت از سعدالسلطنه قزوین است و این 2 پروژه 2 ماهیت متفاوت و غیر قابل مقایسه دارند.
وی می افزاید: تاسیسات باید به صورت متمرکز و فنی اجرا شود تا علاوه بر برهم نزدن سیمای زیبای بافت بازار، خدمات مناسبی هم در اختیار بازاریان قرار دهد.
درویش امیری اظهار می کند که در اجرای تاسیسات علاوه بر مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری، شرکت های خدمات رسان، بازاریان هم باید مشارکت داشته باشند و سهم و نقش خود را ایفا کنند.
با این وجود، تمام نگاه ها متوجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تا برنامه جامعی را برای ساماندهی این بنای تاریخی ارائه کند و این کار به حتم به گفته مدیرکل آن با یک دست امکانپذیر نیست.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.