حمیدرضا حسنی شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سفال و سرامیک، جاجیم بافی، دست بافته های سنتی، نمدمالی، معرق و منبت چوب، قلم زنی، مسگری و گره چینی از رشته های برجسته هنری در این خطه است.
وی ادامه داد: استادان به نامی در زمینه هنر سفال و سرامیک در شاهرود مشغول به فعالیت بوده و بسیاری از کارهای آنان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود، کلاته خیج را شهر دست بافته های سنتی خواند و گفت: بیش از 900 بانوی اهل این شهر، همه روزه به تولید انواع دست بافته های سنتی اقدام می کنند.
حسنی یادآور شد: نمدمالی در روستای ابرسیج، جاجیم بافی و بافت کلاه پشمی در مجن و بافت گلیم هایی با پشم شتر در طرود و خارتوران و سوزن دوزی در این منطفه هم بنام هستند.
وی با اشاره به فرستادن صنعتگران به نمایشگاه های داخلی و خارجی برای عرضه صنایع دستی خود در بازار، افزود: به زودی کار ساخت یک فروشگاه صنایع دستی در شهر شاهرود از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان و اعتبارات ملی، آغاز می شود.
حسنی اضافه کرد: هر ساله به مناسبت های مختلف به ویژه در ایام نوروز هم با برپایی نمایشگاه، غرفه هایی به عرضه و فروش صنایع دستی همشهریان اختصاص می یابد.
وی همچنین با انتقاد از خرید هدایای خارجی توسط دستگاه های اجرایی در مراسم گوناگون، بیان کرد: این موضوع جای گله دارد وقتی می بینیم برای نمونه در همایشی، پتوی چینی هدیه داده می شود در حالی که هنرمندان ما حاضرند فاخرترین آثار خود را با قیمت های مناسب به فروش برسانند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص حمایت این اداره از صنعتگرانی که در سطح شهر به کار مسگری می پردازند، گفت: دانش آموختگان این رشته که به کار قلم زنی می پردازند با این اداره همکاری دارند و آن دسته از افرادی که مجوز فعالیت از سازمان میراث فرهنگی دریافت کنند، هزینه های کم تری را در خصوص مالیات پرداخت می کنند؛ پس به نفع آنان است که در مجموعه خانواده صنایع دستی قرار گرفته و از تسهیلات آن بهره مند شوند.
حسنی با ابراز رضایت از وضعیت اقتصادی در حوزه صنایع دستی شهرستان، ابراز داشت: اکنون بسیاری از سفارش های مرکز استان در شاهرود تامین می شود اما هریک از مردم شهرستان هم با خرید یک اثر صنایع دستی و یا سوغات این منطقه، می توانند به اقتصاد یکهزار و 600 سرپرست خانوار که بیشتر آنان را بانوان تشکیل می دهند، کمک کنند.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.