سرپرست انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکهزار و 200 بیمار مبتلا به ام اس در این انجمن تشکیل پرونده داده اند که شمار این بیماران در مقایسه با گذشته روند روبه رشدی را نشان می دهد.
مجتبی کریمیان افزود: طبق برآوردها پیش بینی می شود 2 هزار نفر آمار واقعی مبتلایان به بیماران ام اس در این استان باشد و در این میان اغلب مردم اطلاعات ناچیزی در مورد این بیماری دارند.
وی اظهار کرد: برخی داروهای بیماران ام اس بسیار گرانقیمت است و حتی مشارکت های خیرین بخشی از مشکلات موجود در این بخش را رفع می کند که بسیار ناکافی است.
سرپرست انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان ادامه داد: هم اکنون گرانقیمت ترین داروی بیماران تحت پوشش این انجمن یک نوع آمپول با عنوان ریتوکسی مپ به مبلغ پنج میلیون تومان است که بخش عمده ای از آن از طریق خیرین تامین می شود.
وی بیان کرد: این بیماران باید داروهای خوراکی دیگری را روزانه مصرف کنند که هزینه بالایی دارد و این انجمن تا حد توان تلاش دارد مشکلات این گروه را برطرف کند.
کریمیان افزود: این بیماری جوانان و بیشتر گروه سنی فعال جامعه 20 تا 40 سال را مورد هدف قرار می دهد و مبتلایان به این بیماری به دلیل ترس و از همه مهم تر مسئله ازدواج، این موضوع را پنهان و در واقع مسیر درمان را ناهموار می کند.
وی بیان کرد: متاسفانه از طرفی نبود اطلاع رسانی کافی موجب شده اقشار مختلف مردم نسبت به این بیماری آنگونه که باید و شاید آگاهی لازم نداشته باشند و این مساله روند درمان را با مشکل مواجه می کند.
سرپرست انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان خاطرنشان کرد: تا کنون برای اجرای فاز نخست کلینیک تخصصی ام اس این استان 6 میلیارد تومان هزینه شده و برای تجهیز این بخش هفت میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است.
به گفته وی، فاز اول این پروژه نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، ام اس (MS) یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن پاسخ غیرمتعارفی به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی می دهد.
سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد، اما در بیماری های خودایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند. لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شوند.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.
هم اکنون بیش از 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند و میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.