به گزارش ایرنا، 404 متکدی که 70 درصد آنان را افراد غیر بومی تشکیل می دهند، فقط یک مطلب را تایید می کند، ' دست های گشاده زنجانی ها برای متکدی ها' .
زمانی زنجان فقط 80 متکدی داشت، 60 نفر غیر بومی و 20 نفر بومی اما این روزها 404 متکدی شامل 233 نفر مرد و 171 نفر زن در خیابان های شهر زنجان تردد می کنند، این آماری است که معاون خدمات شهری شهردار زنجان گفت.
تکدی گری در هر جامعه ای منفور و زشت است، به دست آوردن مالی از راه جلب ترحم مردم، پدیده ای که معضلات دیگری را پشت سر خود پنهان نگاه می دارد.
غلامحسن احمدی معاون خدمات شهری شهردار زنجان اعلام می کند: 10 ها بار این افراد را جمع کردیم، به اردوگاه بردیم اما هر بار به علت نبود متولی بعدی، این افراد بار دیگر به بهانه ها و از راه های مختلف وارد شهر شدند و بساط گدایی به راه انداختند.
به گفته وی: بیش از 70 درصد این متکدیان غیر بومی هستند و گاه در زمان جمع آوری آنها، همین متکدیان با سلاح سرد به جان ماموران افتاده و آنان را تهدید کرده اند.
احمدی این را هم گفت که نزدیک 70 درصد از 30 درصد متکدیان باقی مانده هم غیر بومی شهر زنجان و ساکن روستاهای شهرستان های اطراف هستند.
شهر زشت می شود، فقیر دیده می شود، جلوه اش را از دست می دهد و فضا پیدا می شود برای تمام سودجویان، از معتادان گرفته تا آدم فروشان، اینها حرف های شکوری یکی از شهروندان زنجانی است.
مدیرکل اجتماعی استانداری زنجان هم معتقد است که فرهنگ مردم زنجان ایجاب می کند؛ مردم فکر می کنند پرداخت پولی یا وجهی به متکدی فضیلتی است، در حالی که این کار فقط برای متکدیان جذابیت ایجاد می کند.
مسیح الله سلطانی به نبود هیچ نوع متکدی در برخی استان ها اشاره کرد و گفت: مردم بدانند که پرداخت وجه به متکدی نیکوکاری نیست، نیکوکاری چارچوب خاص خود را دارد.
اغلب فرصت طلب هستند و از محبت مردم زنجان سوء استفاده می کنند به همین دلیل هم غیربومی ها برای تکدیگری به این شهر هجوم می آورند، این سخنی است که سلطانی به صحبت های خود اضافه می کند.
هدایت الله صفری، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان اما سخن از هویت و صداقت این متکدیان می گوید و معتقد است کسانی که به عنوان متکدی در سطح شهر پراکنده هستند، هویت مشخصی ندارند، استحقاق دریافت کمک آنان مشخص نیست و نمی توان به سلامتی و اعتیاد آنان شک نکرد.
وی اظهار کرد: پس از آنکه شهرداری این متکدیان را جمع آوری کرد، بهزیستی باید به ساماندهی آنان بپردازد، اگر مستحق و معلول هستند تحت پوشش قرار دهد اما اگر نیازمند واقعی محسوب می شوند به کمیته امداد معرفی کند.
صفری نکته مهم این موضوع را عاطفه و احساس مردم در کمک به همنوعان خود خواند و گفت: مردم باید حس نیت را در کمک به نیازمندان واقعی، نهادهای خیریه و صندوق های صدقات پیاده کنند تا کمک آنان به دست نیازمندان حقیقی برسد.
معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در همین رابطه هم اعلام کرد که غیربومی ها پس از جمع آوری به شهر خود اعزام و متکدیان بومی که افراد ثابت و شناخته شده ای هستند، جمع آوری و بار دیگر رها سازی می شوند.
خیرخواهی و نیکوکاری زنجانی ها در حمایت از بیماران و کمک به انجمن های خیریه و امدادرسانی به آسیب دیدگان بارها ثابت شده است، اما این روزها این حس همنوع دوستی به محملی برای سودجویی عده ای با تکدیگری تبدیل شده است.
افزایش روز افزون متکدیان و آمار 404 نفری آنان فقط تاییدی بر لزوم تغییر رویه شهروندان زنجانی است، تغییر رویه ای که باید منتهی به عدم دستگیری زنجانی ها از هر نوع متکدی به ویژه غیر بومی های آنان شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.