دکتر فاطمه فکرمندی روز شنبه در حاشیه همایش پیشگیری از سرطان در انجمن مهرانه زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه غذای خاصی وجود ندارد که به تنهایی از سرطان پیشگیری کرده و با آن مقابله کند، اما یک رژیم غذایی متعال حاوی سبزی، میوه، سویا، خشکبار، غلات کامل و حبوبات می تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها مفید باشد.
وی اظهار کرد: بر این اساس غذاهایی با پایه گیاهی ممکن است در پیشگیری از برخی سرطانها موثر باشند، چرا که این نوع غذاها منابع غنی از موادی هستند که قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و در برابر سلول‌های سرطانی از بدن محافظت می‌کنند.
به گفته فکرمندی، ضروری است مصرف این نوع غذاها مورد توجه خانواده ها قرار گیرد.
این محقق بالینی سرطان ادامه داد: برای اینکه افراد خود را به سمت فعالیت و داشتن بدنی سالم سوق دهند، باید در همه حال شاد باشند، البته برای تحقق این امر هزینه‌های سنگینی لازم نیست و می توان با راهکارهایی از قبیل پیاده روی، گوش دادن به موسیقی در کنار تغذیه سالم زندگی آسوده و بی‌استرسی را تجربه کرد.
فکرمندی خاطرنشان کرد: سرطان در صورت درمان نشدن همواره کشنده است و تشخیص و درمان زودرس آن اهمیت حیاتی دارد و بر این اساس شناسایی افراد در معرض خطر سرطان از طریق تست‌های غربالگری یکی از اهداف مهم درمان سرطان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال 2015 میلادی، بیش از 92 هزار ایرانی دچار سرطان شدند که با احتساب سرطان‌های پوستی، این میزان به بیش از 100 هزار نفر می‌رسد.
سرطان رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل قسمتی از یک بافت یا یک عضو بدن است که موجب می ­شود سلول ها به سرعت و بدون نظم رشد و تکثیر یابند.
خونریزی غیر طبیعی در هر نقطه ای از بدن، پیدایش هر گونه توده سفت سلولی در زیر پوست و زخمی که به آسانی بهبود نمی یابد،سوء هاضمه دائمی، تغییرات در وضعیت خال یا زگیل از قبیل تغییر رنگ، بزرگ شدن، خارش، دردناک شدن و یا خونریزی به مدت طولانی مدت، سرفه، گرفتگی صدا و یا مشکل بلع در مدت زمان زیاد، از نشانه های هشدار دهنده بیماری سرطان به شمار می رود.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.