نگار چاهی بخش روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با پیشرفت تکنولوژی و افزایش عرضه محصولات غذایی گوناگون و صنعتی در بازار، مصرف مواد غذایی فرآوری شده، آماده و فست فودها درهمه گروه های سنی به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مصرف این دسته از مواد غذایی به علت حاوی بودن مقدار بالای نمک (سدیم)، قندهای ساده، چربی های ترانس و اشباع، مواد افزودنی و رنگ ها تاثیر زیادی بر سلامت دارد و باعث افزایش شیوع بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، چاقی و اضافه وزن، دیابت نوع 2، فشار و چربی خون می شود.
وی افزود: علاوه بر تغییر گرایش الگوی غذایی نسل جدید جامعه به سمت غذاهای ناسالم و فرآوری شده، مصرف وعده غذایی صبحانه در سالهای اخیر کاهش داشته است و این امر می تواند به عنوان یکی از پیامدهای نامطلوب تغییر سبک زندگی در جامعه کنونی قلمداد شود.
چاهی بخش گفت: تغذیه صحیح در قدرت یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان بسیار مفید است، طوریکه نخوردن صبحانه موجب کاهش قدرت یادگیری می شود.
وی بیان کرد: اگر وعده غذایی اصلی صبحانه در مدت زمانی طولانی حذف شود باعث افت قند خون، اختلال در یادگیری و تمرکز حواس، اضافه وزن و چاقی می شود.
این کارشناس تغذیه گفت: براساس مطالعه های انجام شده دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری می خورند که این امر منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.
کارشناس برنامه تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: توصیه می شود برای بهبود مصرف صبحانه در کودکان و نوجوانان و برای اینکه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام در ساعت های ابتدای شب میل شود و فرد شب ها در ساعت معینی بخوابد تا صبح ها وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.
وی یادآور شد: یکی از دلایل نخوردن صبحانه تکراری و یکنواخت بودن آن است که تنوع و تعادل در صبحانه، فرد را به خوردن صبحانه تشویق می کند.
چاهی بخش افزود: با وجود مواد غذایی سالم مانند پنیرهای کم چرب، خوش طعم وطعم دار (پنیر و گردو، پنیر و کنجد، پنیر و زیره)، کره بادام زمینی، ماست میوه ای، ساندویچ تخم مرغ آماده که برای کودکان و نوجوانان مضر نیستند در بازار یافت می شوند و فرد می تواند از این مواد غذایی برای تنوع بخشیدن به صبحانه استفاده کند.
این کارشناس گفت: غلات صبحانه کم شیرین و بدون شکر که با شیر و کمی تکه های میوه سرو می شوند نیزگزینه مناسبی است.
چاهی بخش افزود: خوردن صبحانه به این معنا نیست که کودک یا نوجوان یک نان بربری کامل را به همراه یک ماهیتابه کامل املت حجیم یا یک بسته پنیرمیل کند، مصرف خرما یا موز یا کیک های خانگی با یک لیوان شیر یا شیرموز یا شیرکاکائوی گرم خانگی، مربای خانگی و میوه بویژه در اوایل ایجاد عادت خوردن صبحانه از نظر تغذیه ای مناسب است.
وی افزود: توصیه می شود ازمصرف غذاهای فست فود که حاوی نمک (سدیم) و چربی بالا هستند و نیز انواع همبرگرهایی که کمتر از 70 درصد گوشت و بدون بسته بندی و فاقد مجوزهای بهداشتی هستند، فلافل و سمبوسه به علت مقدار بالای چربی، نوشیدنی های گازدار، غلات حجیم شده، چیپس، پفک، کرانچی که حاوی نمک، افزودنی و رنگ هستند، خودداری شود.
چاهی بخش، مصرف بستنی یخی، پاستیل های حاوی رنگ و انواع آبمیوه هایی که دارای قند افزوده هستند نیز توصیه نمی شود.
وی گفت: انواع میوه های تازه شامل خرما، سیب، پرتقال یا میوه های خشک آلو، قیصی، کشمش و انجیر خشک، خشکبار بو داده نشده و بدون نمک مانند پسته، بادام و در صورت نداشتن آلرژی بادام زمینی، گردو، فندق، بیسکویت های سبوس دار، شیر کم چرب و دوغ کم چرب و کم نمک و ماست های میوه ای انتخاب بسیار مناسبی برای میان وعده سالم است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.