به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی زنجان گل نساء آقامحمدی افزود: اضطراب یک احساس ناخوشایند ، مبهم ، دلواپسی ، هراس با منشا ناشناخته است که به فرد دست می دهد و در وی عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی ایجاد می نماید.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود : بیشتر والدین دنیای کودکانشان را دنیایی پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می دانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری می نمایند درصدد تامین نیازهای آنها هستند و به همین دلیل توجهی به عوامل استرس زا ندارند.
این مقام مسئول با اشاره به عوارض و تاثیرات منفی وجود اضطراب در دوران کودکی گفت: اگر اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود می‌تواند در دوران بزرگسالی منجر به برخی بیماری‌های روحی و روانی شود که هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان نیز شناسایی مشکلات گروه هدف در این حوزه و تلاش برای رفع آنها است تا از مشکلات بزرگسالی جلوگیری شود. وی خاطر نشان کرد : اختلال اضطراب کودکی ، پدیده ای گذرا نبوده و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی ، اجتماعی و شغلی می شود و یا منجر به افسردگی ، سو مصرف مواد و مشکلات عدیده ای در ازدواج و روابط زناشویی خواهد شد.
آقا محمدی مکیدن انگشت ، ناخن جویدن،انگشت در بینی کردن ، شب ادارای را از علائم اضطراب در دوران کودکی برشمرد و گفت : این مهم می تواند در بزرگسالی به شکل پرخاشگری ، بدزبانی ، اذیت کردن دیگران ، کابوس دیدن ، دروغ گفتن ، نداشتن اعتماد به دیگران و مشکل در تمرکز حافظه از خود نشان دهد.
وی گفت : عواملی چون بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده ، جدایی پدر و مادر از یکدیگر ، ترس از تاریکی ، برنامه های تلویزیونی ، بازی های رایانه ای ، سرزنش ، انتقاد دائم و مقررات حاکم بر خانواده می تواند در ایجاد استرس و اضطراب کودکان نقش بسیار مهمی داشته باشد.
وی گفت : با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام می توان به کودکان آموخت که چگونه اضطراب خود را کنترل نموده و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.