به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک ، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.
گل نسا آقامحمدی روز یکشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تشخیص تنبلی چشم به موقع مانع از ابتلا کودکان به نابینایی می شود و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت دارد.
وی اظهار کرد: تنبلی چشم به طور معمول در سنین زیر 6سال ایجاد می شود و خوشبختانه در صورت تشخیص بهنگام براحتی قابل درمان و پیشگیری است.
به گفته آقا محمدی، مهمترین عوامل به وجود آورنده تنبلی چشم اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم ، استرابیسم و آستیگماتیسم بوده و در این میان پیشگیری در سه سطح انجام می شود.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در سطح اول ،غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می کنند.
وی بیان کرد: در سطح دوم نیز کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول )، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود، تحت درمان لازم قرار می گیرد و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.
آقا محمدی افزود: طی 21 سال گذشته پایگاههای غربال برای شناسایی کودکان دارای تنبلی چشم در استان زنجان فعال شده و زمان پیشگیری از تنبلی چشم سن زیر 6 سال است در صورتی که این زمان سپری شود، آسیبهای مادی و روحی بسیاری برای فرد و خانواده را به دنبال خواهد داشت .
وی خاطر نشان کرد: والدینی که دارای فرزندان سه تا 6 سال هستند، می توانند برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاههای غربالگری در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.
بر اساس اعلام سازمان بهزیستی استان هم اکنون 360 پایگاه غیر دائمی، شامل مهدهای کودک ، پیش دبستانی ها،خانه های بهداشت روستایی و برخی پایگاه های سلامت برای اجرای سنجش بینایی کودکان در نظر گرفته شده است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.