دکتر سیامک اسدی روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همزمان با ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اغلب عزاداران حسینی به نذر خون مبادرت می کنند، که مرکز اهدای خون شهر زنجان با شمار زیادی از مراجعه کنندگان مواجه می شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس و طبق برنامه ریزی انجام شده علاوه بر اهدای خون نذری به صورت حضوری، علاقه مندان می توانند به صورت اینترنتی با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون کشور نسبت به ثبت نام و نوبت گیری اقدام کنند.
اسدی تاکید کرد: عزاداران اهدای خون را به تاسوعا و عاشورا محدود نکنند، چرا که طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم تا اربعین و ماه صفر ادامه دارد.
وی بیان کرد: نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی و همیشگی است و بنابر این اهدای مستمر و برنامه ریزی شده موجب دسترسی دائم به خون کافی در طول سال می شود و این اقدام از اتلاف خون های مازاد بر نیاز و خطرات زیست محیطی ناشی از دفع خون های مصرف نشده جلوگیری می کند.
مدیر کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده پایگاه انتقال خون شهر زنجان واقع در چهار راه سعدی در روزهای هفتم، هشتم و 9 مهر مصادف با یک روز قبل از تاسوعا و روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت هشت صبح تا 19:30 همان روز نسبت به خون گیری مبادرت می کند.
وی ابراز کرد: در روزهای عید نوروز، فصول گرم و سرد سال شمار مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون در استان کاهش می یابد و با این وجود استان مشکلی در تامین انواع فرآورده های خونی مورد نیاز ندارد و این ماده حیاتی به اندازه کافی فراهم است.
سال گذشته 438 نفر از مردم نوعدوست این استان در بازه زمانی شب تاسوعا تا عصر عاشورا در طرح ملی نذر خون ثبت نام کردند.
طی ماه محرم و صفر سال گذشته و در بازه زمانی (12 مهر تا 10 آذر) پنج هزار و 427 نفر به پایگاه های انتقال خون استان واقع در شهرهای زنجان و ابهر مراجعه کردند که از این تعداد چهار هزار و 265 نفر موفق به اهدای خون شدند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 30 هزار و 217 نفر به پایگاه های انتقال خون این استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 2.1 درصد افزایش داشته و از این تعداد 23 هزار و 374 نفر موفق به اهدای خون شدند.
94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.