پروین علیجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 24 خرداد مصادف با 14 ژوئن، به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی (who) روز جهانی اهداء کنندگان خون نام گذاری و شعاری با عنوان ' نیاز به خون همیشگی است، اهداء کننده مستمر بمان' برای این روز اعلام شده است.
وی یادآوری کرد: اهدای مستمر خون موجب دسترسی دائم به خون کافی در طول سال می شود و این اقدام از اتلاف خون های مازاد بر نیاز و خطرات زیست محیطی ناشی از دفع خون های مصرف نشده جلوگیری می کند.
علیجانی افزود: اهداء کنندگان مستمر به افرادی گفته می شود که حداقل سالی 2 بار به این کار خداپسندانه اقدام می کنند.
وی بیان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که 50 درصد خون های اهدایی، برای بانوان مصرف می شود و این در حالی است که این قشر سهم کمتری در اهدای خون دارند.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: اهدای خون زنان دارای شرایط خاصی است و به طور معمول پس از انجام این کار به افت فشار خون دچار می شوند و لذا برای رفع این مهم توصیه می شود، شب هنگام برای اهدای خون مراجعه کنند.
وی ابراز کرد: ابتدای امسال تا روز 23 خرداد سال جاری، چهار هزار و 842 مورد اهدای خون در این استان انجام گرفته که از این تعداد 2 هزار و 993 نفر اهداء کننده مستمر، بالغ بر 60 درصد را شامل می شود.
علیجانی افزود: طی سال گذشته 54 درصد خون های اهدایی توسط مراجعه کنندگان انتقال خون این استان مستمر بودند و تلاش می شود این روند تداوم داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: خون های اهدایی افراد مستمر حیاتی دوباره را در رگ های بیماران و نیازمندان جاری می کند، چرا که این فرآورده خونی مطابق با آزمایش های دقیق انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 30 هزار و 217 نفر به پایگاه های انتقال خون این استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 2.1 درصد افزایش داشته و از این تعداد 23 هزار و 374 نفر موفق به اهدای خون شدند.
94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.