حسین چیتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیابت بارداری در شرایطی است که اولین بار طی بارداری و با قند خون بالا مشخص می شود و عوامل خطرهایی در بروز آن دخالت دارد.
وی، سن، ژنتیک، مایع آمنیوتیک، شرایط نوزاد، بارداری قبلی، گروه نژادی، وجود قند در ادرار و عدم تحمل گلوگز را از عوامل خطر دیابت بارداری ذکر کرد.
چیتی افزود: دیابت بارداری عوارضی بر نوزاد دارد که شامل افت قند خون، افزایش انسولین، نارس بودن نوزاد، مشکلات تنفسی و وزن زیاد، است و برای مادر نیز عوارضی مانند ابتلا به دیابت در آینده و فشار خون را افزایش می دهد.
وی بیان کرد: برای دیابت بارداری درمان های متعددی از قبیل درمان در طی بارداری شامل ارائه برنامه غذایی، فعالیت بدنی، کنترل قند خون ، رشد جنین و کنترل منظم پزشکی و تجویز انسولین انجام می گیرد.
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان زنجان ادامه داد: درمان ها در طی بارداری، بعد از زایمان و پایان بارداری انجام می شود و هر کدام از این مراحل نیز اهمیت خاصی دارد.
وی با اشاره به علائم دیابت نوع 2 نیز گفت: این بیماری غالبا بدون علامت بوده و در مراحل بعدی با افزایش قند خون، علائم عمده ای در بیمار بوجود می آید که عبارتند از پرخوری که این مهم به دلیل آنکه بافت ها و سلول های بدن نمی توانند از قند خون استفاده کنند و فرد همیشه گرسنه است، ایجاد می شود.
چیتی افزود: پر ادراری نیز از دیگر علائم به شمار می رود که کلیه ها مقدار اضافی قند خون را وارد جریان ادرار می کنند و برای اینکه قند به کلیه ها آسیب نرساند، مقدار زیاد آب از کلیه ها دفع می شود.
وی خاطرنشان کرد: پرنوشی از دیگر نشانه های مهم بوده و باید به آن توجه کرد چرا که پرادراری موجب از دست رفتن رقیق آب بدن شده و تشنگی را به دنبال دارد و از سوی دیگر کاهش وزن و احساس خستگی مفرط نیز به علت توانایی بدن در استفاده از قند خون، به آزاد شدن ذخایر چربی بدن و در نتیجه لاغری ، رنجور و ضعیف شدن تدریجی و احساس خستگی را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، دیابت شایع ترین بیماری غدد جهان است که عامل چهار میلیون مرگ در سال و 9 درصد کل مرگهای جهان را به خود اختصاص داده و بر اساس آمارها هر دقیقه 6 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند.
بیماری دیابت شامل، نوع یک و 2 است که نوع 1 در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن بوجود می‏ آید، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید انسولین دریافت کنند.
این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می گویند بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و عامل ژنتیکی دارد.
دیابت نوع 2 در اثر اختلال در تولید انسولین در افراد بزرگسال بروز می کند و افراد مبتلا به این نوع می توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.