حسین معصومی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس بیماری تب مالت در فصل بهار و تابستان شیوع بیشتری دارد و در بیشتر مناطق این استان نیز مشاهده می شود.
وی یادآوری کرد: بیشترین میزان بروز بیماری تب مالت در شهرستانهای خدابنده و ماهنشان است که یکی از دلایل این موضوع تبادل دام بین استان های همدان، کردستان و آذربایجان غربی است.
معصومی افزود: مرکز بهداشت این استان برای کاهش بروز بیماری تب مالت آموزش و افرایش آگاهی را در بین گروهها و شهرهای هدف افزایش داده و بصورت گسترده و مستمر توسط واحدهای بهداشتی استان ارائه می شود.
وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد میزان بیماری تب مالت این استان امسال در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشته و امیدواریم همکاری مردم بویژه دامداران در مناطق روستایی با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی و همچنین با رعایت موازین بهداشتی و استفاده صحیح از فرآورده های دامی بویژه لبینات پاستوریزه این روند ادامه یابد.
کارشناس مسوول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیماری تب مالت از سه راه منتقل می شود که مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه ، گوشت، جگر و سایر بافت های دام به صورت خام یا نیم پز، و دیگری پوست زخمی و مخاط هنگام شیردوشی و ذبح دام، لمس حیوان بیمار و تماس با اشیای آلوده رخ می دهد.
وی بیان کرد: سومین راه انتقال نیز بصورت تنفسی و از طریق استنشاق هوای آلوده محل نگهداری دام ها بوقوع می پیوندد.
معصومی تاکید کرد: میزان بهبودی بیماری تب مالت به تشخیص به هنگام بستگی دارد و این مهم می توان به درمانهای موفقیت امیز منجر شود.
معصومی خاطرنشان کرد: آموزش های پیشگیری از تب مالت در بین گروههای هدف از قبیل قصاب ها، چوپانان، دامداران و زنان روستایی ، دامداران ، کارگران کشتارگاهها و افرادی به نحوی با دام و فرآورده های دامی سرو کار دارند ارائه می شود.
به گزارش ایرنا، تب مالت را بیماری هزارچهره می نامند، چون موجب آسیب به قسمت های مختلف بدن از جمله چشم، مغز، کلیه و مجاری ادراری، ریه، قلب، مفاصل، دستگاه گوارش می شود.
تب مالت بیماری عفونی ناشی از باکتری بروسلاز و بیماری مشترک بین حیوان و انسان بشمار می رود و گسترش این نوع بیماری در انسانها نشان دهنده رشد این نوع بیماری در حیوانات است و انسان در تماس مستقیم با حیوانات آلوده و با مصرف فرآورده های آنها به این بیماری مبتلا می شود.
بر این اساس بیماری ناشی از باکتری بروسلاز در انسان تب مالت و حیوانات بروسلوز نامیده می شود.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.