توسعه بخش های مختلفی دارد و حرکت در مسیر ارتقای تمام شاخص های یک جامعه را می طلبد، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست، موضوعی که دولت تدبیر و امید از روز نخست متوجه آن بود و آن را در دستور کار خود قرار داد.
زنجان از سهم برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید بی نصیب نبود و هم راستا با تمام بخش ها و حوزه ها، پیشرفت و ترقی را اگرچه با فراز و نشیب هایی، اما تجربه کرد.
استاندار زنجان که نماینده عالی دولت در این استان محسوب می شود، به خوبی از اقدامات و حجم و تاثیر کارهای انجام گرفته در سطح زنجان طی فعالیت دولت آشناست و نبود اطلاع رسانی کافی را کم لطفی بزرگی در حق این خدمات می داند.
اسدالله درویش امیری حضور این تعداد سرمایه گذار خارجی در زنجان را نمود دیپلماسی موثر دولت تدبیر و امید می خواند و می گوید: بسیاری از امکاناتی که در اختیار واحدهای تولیدی، صنعتی، خدمات و گردشگری است، در پیرو توافق نامه ای به نام برجام برای این استان حاصل شده است.
وی دسترسی آسان بیماران خاص به دارو، حل مشکلات بانکی واحدهای تولیدی، خرید ماشین آلات مورد نیاز صنایع بزرگ و ورود 610 میلیون دلار سرمایه خارجی را ثمره همین دیپلماسی و تعامل با دیگر کشورهای در دولت تدبیر و امید اعلام می کند.
درویش امیری خدمت رسانی برای بهبود زندگی و وضعیت معیشت مردم را رسالتی می داند که طی دولت یازدهم برای مدیران تعیین شده است و از امتیازهای ایجاد شده در چهار سال گذشته برای حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی سخن می گوید.
استاندار زنجان مشهود ترین و ملموس ترین خدمت دولت تدبیر و امید برای مردم را اجرای موفقیت آمیز طرح تحول سلامت و بیمه همگانی می خواند و می افزاید: زمانی تحت پوشش بیمه قرار دادن تمام مردم یک آرزوی دور و دراز برای مسئولان کشور بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان هم از تاثیر قابل توجه اجرای طرح تحول سلامت در این استان می گوید و اعلام می کند: در دولت یازدهم بخش های ویژه بیمارستان ها، بلوک های زایمانی، فضای اورژانس ها و کلینیک های ویژه در این استان 92 هزار 76 هزار متر مربع توسعه یافته است.
علیرضا بیگلری ادامه می دهد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید بخش های ویژه بیمارستان های استان زنجان از 200 تا 900 متربع گسترش یافته است.
وی گسترش بخش های آی سی یو، سی سی یو و ان آی سی یوها را از برنامه های مهم در طرح تحول نظام سلامت بود که در بیمارستان های حضرت ولیعصر (عج) و آیت الله موسوی زنجان، امیرالمومنین(ع) خدابنده و امدادی ابهر با 100 درصد پیشرفت به بهره برداری رسیده است می خواند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم به آمارهای ارائه شده استاندار زنجان، سه برابر شدن حجم سرمایه گذاری صنعتی در این استان طی چهار سال گذشته را می افزاید.
ناصر فغفوری ادامه می دهد: تعداد پروانه های صادر شده از سال 89 تا 92 به 361 فقره می رسید در حالی که در دولت یازدهم 408 فقره پروانه بهره برداری صادر شد.
وی اضافه می کند: میزان سرمایه گذاری صنعتی این تعداد پروانه بهره برداری صادر شده پیش از دولت یازدهم به 11 هزار و 190 میلیارد ریال می رسید که این رقم در چهار سال اخیر 33 هزار و 702 میلیارد ریال افزایش یافت.
در صنعت این استان از سال 89 تا 92 برای 6 هزار و 456 نفر اشتغال ایجاد شده بود و طی چهار سال گذشته تعداد مشاغل ایجاد شده در دولت یازدهم به هشت هزار و 289 نفر رسید جمله ای که فغفوری مطرح می کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم در این رابطه می گوید: با نگاه واقع بینانه تر به قضایا، آمارهای مستند و قابل اتکا نشان می دهد که آمار اشتغال در استان ها به ویژه در زنجان نسبت به دوره های مشابه گذشته افزایش یافته است.
غلامحسین جمیلی از سوی دیگر معتقد است که بازار از تمام ابعاد طی چهار سال گذشته از یک پایداری تبعیت می کرده، چون ابتدا مباحثی که می توانست التهابی در بازار ایجاد کند، وجود نداشت که خود نشان دهنده ثبات قطعی در اتخاذ تصمیم ها و منش های اجرایی کشور است که مرتبط با بازار بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان از اینکه طی چهار سال گذشته اقتصاد به سمت تعادل در حرکت بوده، تورم مهار، زمینه اشتغالزایی ایجاد شده و فضای کسب و کار بهبود یافته است، سخن می گوید.
شهرام طهماسبی اظهار می کند: شرایط کنونی پیش روی دولت با شرایط سال 92 بسیار متفاوت است و بنا نیست دولت بار دیگر بخش انبوهی از انرژی و زمان خود را صرف حل و رفع مشکلات کند.
گردشگری از دیگر بخش هایی است که دولت توجه ویژه ای به آن داشت و ایجاد زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است به گونه ای که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام می کند: برای نمونه در سال 91، حدود 980 نفر گردشگر خارجی از گنبد سلطانیه بازدید کردند در حالی که این میزان در سال 95 به بیش از 6 هزار نفر رسید که البته این میزان هم کف انتظار ما نیست ولی شیب رشد طی چهار سال گذشته، مطلوب بوده است.
یحیی رحمتی به نقش و تاثیر اقتصاد گردشگری در توانمند سازی جوامع محلی اشاره می کند و ادامه می دهد: باور پذیری این موضوع در استان چنان قوت گرفته است که ما اکنون درخواست احداث هتل در روستاهای هدف گردشگری را داریم.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری زنجان گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب و غیر پوششی در این استان از سال 92 تا پایان سال 95، به 610 میلیون دلار می رسد.
مسعود اطاعتی در حالی خبر از تصویب سرمایه گذاری 443 میلیون و 72 هزار دلاری می دهد که معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مجموع سرمایه گذاری انجام شده هشت شرکت خارجی در صنعت این استان را 22 هزار و 790 میلیارد ریال اعلام می کند.
وی اضافه می کند: سال 92، 200 میلیون و 450 هزار دلار، سال 93، 10 میلیون و 630 هزار دلار، سال 94، 14 میلیون و 490 هزار دلار و سال گذشته 207 میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان مصوب شد.
تمام این اقدامات بذرهایی است که دولت تدبیر و امید در زنجان کاشته و اکنون پس از گذشت چهار سال به نهال جوانی تبدیل شده است، نهالی که باروری و ثمر بخشی آن نیازمند استمرار همین عزم و اراده مدیران و مسئولان است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.