مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر بیمه سلامت، مدیران تشکل های کارگری و کارفرمایی و معاون درمان سازمان تامین اجتماعی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا هر یک به نحوی نظر مخالف خود در ادغام سازمان های بیمه گر با وزارت بهداشت را اعلام کنند و استقلال را حق سازمان بیمه تامین اجتماعی که بنیان آن را کارگران این کشور نهاده اند، بدانند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این نشست اعلام کرد: مگر ممکن است، سازمان اجرایی و نظارتی یکی باشد، ایجاد و استمرار این موضوع خود زمینه ساز فساد و تخلف های جدید می شود.
احمد غریوی با بیان اینکه طی 2 ماه گذشته اخبار انفکاک سازمان تامین اجتماعی و ادغام بیمه ها با وزارت بهداشت مطرح شده است، تصریح کرد: تمام سازمان های مربوط به تشکل های کارگری و کارفرمایی و تامین اجتماعی به اتفاق مخالف این ادغام هستند و از نمایندگان مجلس می خواهند که خواسته های به جای جامعه کارگری و کارفرمایی را محقق کنند.
وی تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی حق انسانی و بین نسلی کارگران این کشور است و هیچ شخص و نهادی نباید به آن دست درازی کند و باید جلوی ادغام این سازمان با وزارت بهداشت را گرفت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: به حتم این ادغام خیانت به نسل های آینده است و اجرایی شدن آن، نفرین آیندگان را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان هم در این نشست نظر خود را موافق با نظر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و گفت: تجمیع بیمه ها یکی از چالش هایی است که طی سال های گذشته مطرح بوده و امروز در آستانه یک رویداد تاریخی هستیم.
مجید صادقی تمام تلاش سازمان های بیمه گر را سودرسانی به مردم اعلام کرد و مهمترین علت پیشنهاد دولت برای ادغام بیمه های درمانی با وزارت بهداشت را تامین هزینه های ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد.
وی اجرای طرح تحول نظام سلامت را زمینه ساز تحمیل هزینه های گزافی به سیستم درمانی و بیمه های کشور خواند و اضافه کرد: با وجود آنکه این طرح در کنار ثمرات بسیاری که برای سیستم سلامت کشور داشت، اما در ابتدای امر، هیچ پیش بینی نحوه تامین بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.
صادقی تصریح کرد: در هر زمان که سیاست گذاری، نظارت و اجرا در یک نهاد اجرا شد، به قاعده کارآیی آن از دست خواهد رفت.
هم اکنون هزینه های درمانی بیماران با اجرای طرح تحول سلامت از سه محل دولت، سازمان بیمه گر و شخص بیمار تامین می شود و ادغام سازمان های بیمه گر درمانی با وزارت بهداشت، به چالشی در خصوص تامین سهم دولت از پرداخت هزینه درمانی از محل صندوق بیمه های درمانی تبدیل شده است.
پیش از این اولیا علی بیگی رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور نیز گفته بود: در بند 'ب' ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه که نمایندگان به تصویب رسانده‌اند، بخش درمان تامین اجتماعی از شمول ادغام مستثنی است چراکه اموال تامین اجتماعی بیت‌المال است و به گروه‌ خاص که همان بیمه شدگان هستند تعلق دارد.
معاون مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی استان زنجان نیز در این نشست مخالفت خود با ادغام این نهادها را اعلام کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت مسیر خوبی برای رسیدگی به وضعیت سلامت و بهداشت کشور طی کرده، اما از منظر بیمه ای عملکرد قابل قبولی نداشته است.
جواد عابدی افزود: ما می گوییم ناظر و مجری نمی تواند در اختیار یک نهاد باشد، در گذشته 2 بیمه درمان و تامین اجتماعی زیر نظر وزارت بهداشت بود، اما در عمل تجربه موفقی محسوب نشد.
یکبار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و برای بار دوم در دهه 60 بیمه درمان و تامین اجتماعی زیر نظر وزارت بهداشت بودند که با دستور مسئولان وقت این نهادها جدا شدند و سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی غیر دولتی با هزینه بیمه شدگان به فعالیت خود ادامه داد.
عابدی ابراز کرد: در خصوص ادغام، سازمان تامین اجتماعی شرایط خاصی دارد و یک سازمان بیمه گر مستقل محسوب می شود که از محل حق بیمه خود را اداره می کند و اعتباری از جانب دولت به این نهاد تخصیص نمی یابد.
در ادامه این جلسه روسای تشکل های کارگری و کارفرمایی هم به نحوی مخالفت خود را با این ادغام اعلام کردند و خواستار اعلام مخالفت نمایندگان مجلس با این موضوع شدند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.