روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: بازاریان و کسبه معتقدند بدترین روزهای سال ۹۸ و ۹۹ برای آن‌ها همین روزهای تعطیلی و کسادی بازار به علت شیوع کرونا است. کسبه می‌گویند برای جبران خسارت، وام‌ها و تسهیلات بانکی با نرخ بهره آن‌چنانی هم نمی‌تواند کمکی کند و دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی باید روی گزینه اعطای تسهیلات بلاعوض و یا حداقل تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد متمرکز شود.

به گزارش روزنامه صدای زنجان تمامی کسبه‌ها ۱۱ ماه سال را به امید رونق بازار در روزهای پایانی اسفندماه مشغول فعالیت‌ هستند اما امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود. ورود ویروس کرونا به کشور سبب شد تا مسوولان تصمیم بر تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها از جمله بازارهای سرپوشیده بگیرند.

بازار تاریخی زنجان پس از ۳۸ روز تعطیلی اول ماه جاری فعالیت دوباره خود را بدون اخذ مجوز از ستاد مبارزه با کرونای استان از سر گرفت. بازاری که بیش از ۲ هزار واحد صنفی در حوزه‌های مختلف مشغول هستند. یکی از بازاریان در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: کرونا درست شب عید به تمامی اقشار مختلف جامعه شبیخون زد که بازاریان هم جزئی از آن‌ها بودند. هنوز هیچ خبری رسمی از باز شدن بازار تاریخی زنجان نیست، فکر می‌کنم خسارتی که در این مدت به ما وارد شده است کافی باشد و مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به بازگشایی رسمی بازار اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ما هم جان‌مان را دوست داریم و می‌خواهیم در فضای امن خانه بمانیم، اضافه می‌کند: وقتی خانه‌نشین شده‌ام، منبع درآمدی به جز کسب و کارم در بازار ندارم و ۱۰ روز بعد چک‌هایم برگشت می‌خورد، آیا می‌توانم صرفا به سلامتی جسمم فکر کنم؟

سیدمحمد علویون، عضو هیات امنای بازار در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه فروش آخر سال مهم‌ترین آیتم در بهبود وضعیت اقتصادی کسبه بازار است، عنوان می‌کند: متاسفانه تعطیلی بازار در آخرین ماه سال، سبب افت ۴۰ درصدی درآمد بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد بازاریان شد که اگر مشکلات و دغدغه اقتصادی که هر یک از آن‌ها در حوزه کاری‌ و خانوادگی داشتند را هم به حساب آوریم، افت درآمد سال ۹۸ کسبه بیش از ۴۰ درصد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات این روزهای کسبه در حوزه چک‌های برگشتی، بازپرداخت اقساط وام‌ها و غیره تاکید می‌کند: این مشکلات در مختل شدن سلامت روان کسبه و بازاریان بی‌تاثیر نیست، مگر چقدر یک بازاری می‌تواند گذشت داشته باشد؟ دیگر کارد به استخوان رسیده است! اگر اقدامی برای حل این مسئله نکنند باید منتظر بروز معضلات اجتماعی، تعطیلی کسب و کارها به علت جلوگیری از شیوع کرونا باشیم.

عضو هیات امنای بازار زنجان با بیان اینکه ۲ هفته قبل پیشنهاد فعالیت دوباره بازار با فعالیت یک سوم کسبه را به مسئولان استانی ارائه کردیم اما به هر دلیلی که نمی‌دانیم، به آن بی‌توجهی شد، می‌گوید: در صورت موافقت با فعالیت یک سوم کسبه در بازار طبق زمان‌بندی، می‌توانستیم هم مشکل روحی روانی، دغدغه‌های اقتصادی و نگرانی بابت از دست دادن مشتری را در بین بازاریان به حداقل رسانده و از سویی دیگر با رعایت فاصله اجتماعی، در حفظ سلامتی عموم و خود در پیشگیری از کروناویروس گام بردارند.

علویون ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی از مسوولان درک صحیحی از موقعیت بازاریان و به صفر رسیدن کار و کاسبی ندارند و به جای شنیدن دغدغه‌ها و پیشنهادات ما، فقط می‌گفتند سلامتی مهم است و بازار باید تعطیل بماند. ما اغراق نمی‌کنیم، وقتی می‌گوییم ۸۰ درصد کسبه نمی‌توانند جلوی برگشت خوردن چک‌های خود را بگیرند! در حال حاضر که فرد بازاری فروشی نداشته است پول نقد را از کجا بیاورد تا جلوی برگشت خوردن چک‌اش را بگیرد؟

عضو هیات امنای بازار زنجان که معتقد است تسهیلات یک میلیون تومانی دولت به درد کاسبان و بازاریان نمی‌خورد، تاکید می‌کند: در اخبار نشنیده‌ام که مسوولان کشوری برنامه‌ای در حوزه اعطای تسهیلاتی بانکی که در بهبود وضعیت اقتصادی بازاریان مؤثر واقع شود، داشته باشند. به نظرم تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد و با تنفس ۶ ماهه می‌تواند در جبران خسارت ناشی از کرونا نقش داشته باشد.

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان نیز ضمن تقدیر از بازاریان در همراهی مسئولان و تعطیلی واحدها تصریح می‌کند: کسبه علی‌رغم فشار اقتصادی، سلامتی جان مردم را در نظر گرفتند و در تعطیلی بازار با مسوولان نهایت همکاری را کردند که قدردان این عزیزان هستیم.

این مسئول در مورد نحوه خدمات‌رسانی به بازاریان خسارت دیده از کرونا نیز معتقد است: عدم فعالیت به مدت ۴۰ روز مطمئنا مشکلات اقتصادی عدیده‌ای به همراه داشته است که برآوردهای خسارت باید از سوی عوامل اجرایی کاملا منطقی مورد بررسی قرار گیرد. به شخصه معتقدم کمک بلاعوض، تخفیف مالیاتی، اعطای وام با نرخ چهار درصد به صورت سیستماتیک می‌تواند بهترین روش در جبران خسارت باشد. اما باید بگویم تا به امروز هیچ دستوری برای حمایت از بازریان و کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا ابلاغ نشده است.

پایگاه خبری پیام ملّت نیز درگزارشی به تاثیر کرونا بر کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز پرداخت و نوشت: سازندگان ساخت و سازهای غیرمجاز شهری اهداف واحدی از احداث این بناها ندارند. به طور مثال ایجاد سرپناه یکی از اهداف ساخت و سازهای غیرمجاز است که به صورت حاشیه‌نشینی متجلی می‌شود. عده دیگر با هدف سود افزایی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌کنند. زیرا جرایم در نظر گرفته شده برای این ساخت و سازهای غیرقانونی با سودهای حاصل از آن مطابقت ندارد اما آنچه که مهم است این است که باید تلاش ها نسبت به پیشگیری از بروز این ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی افزایش یابد تا هزینه رفع آسیب های این ناهنجاری های شهری نیز کاهش یابد.

اصغر عزیزی؛ مدیر منطقه یک شهرداری زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملت گفت: باتوجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا ساخت و سازهای غیرمجاز تقریبا متوقف بوده است، تعداد اندکی هم که طی ایام نوروز قصد انجام این عمل ناپسند را داشتند متوقف شدند.

عزیزی ادامه داد: برخی از افراد سودجو در ایام تعطیلات نوروز اقدام به شروع ساخت و سازهای غیرمجاز کرده بودند اما به علت اینکه مشخصات و اخذ پروانه را رعایت نکرده بودند از انجام این کار توسط آنها جلوگیری به عمل آمد.

مدیر منطقه یک شهرداری زنجان با بیان اینکه افراد فوق که قصد انجام کارهای ساخت و ساز غیرمجاز را داشتند حدود ۲۰ نفر بودند، افزود: این افراد در محله شهرک کارمندان قصد انجام ساخت و سازهای غیرمجاز مذکور را داشتند اما آن اماکن پلمب و به این ترتیب از این اقدام ممانعت به عمل آمد.

رحمان وزیری؛ مدیر منطقه ۳ شهرداری زنجان گفت: هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در ایام نوروز انجام نشده است. خوشبختانه خود این افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام نکرده اند.

مدیر منطقه ۳ شهرداری زنجان با بیان اینکه ایام تعطیلات نوروز امسال به فرصتی برای سودجویان جهت اعمال ساخت و سازهای غیرمجازی تبدیل نشد و افزود: درصورت مشاهده با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی خواهد شد.

پایگاه خبری موج رسا از قول معاون بهداشت دامپزشکی زنجان نوشته است: هیچ جوجه ای در استان معدوم سازی نشده است.

مجید اسکندرپور اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید جوجه در کشور بیش از نیاز بوده است قرار شد که میزان تولید از این وضعیت موجود کمتر شود.

وی بابیان اینکه انجمن جوجه یک‌روزه که متولی تنظیم میزان جوجه ریزی است به مزارع مرغ مادر گفته بود که تخم‌مرغ های نطفه‌دار را باید برای مصرف صنعتی ارسال کنند، ابراز کرد: سهمیه تخم مرغ‌های نطفه‌دار زنجان بعد از جمع آوری در سردخانه‌هایی که انجمن تعیین کرده بود تا برای مصرف صنعتی ارسال شود.

معاون بهداشت دامپزشکی استان زنجان بیان کرد: برخی از جوجه‌کشی در استان‌ها برای اینکه بگویند ما با مشکل مواجه هستیم و آن را رسانه‌ای کنند طی یک اقدامی به‌صورت غیربهداشتی و غیرعلمی اقدام به معدوم‌سازی جوجه‌ها کردند.

وی بابیان اینکه کارخانه‌های جوجه‌کشی اصلاً حق توزیع مرغ صنعتی را در روستاها ندارند، تصریح کرد: مرغ‌های صنعتی فقط باید در مرغداری‌های صنعتی پرورش پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.