خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی که در آستانه پایان سال تحصیلی قرار داریم، هنوز بسیاری از خانواده‌ها در مناطق روستایی و محروم به دلایل مختلف نتوانسته اند نرم افزار شاد را برای آموزش فرزندان خود نصب کنند و این در حالی است که هر روز معلمان در این نرم افزار تدریس داشته و دانش آموزانی که این نرم افزار را ندارند از دروس عقب می‌مانند.

مسئولان آموزش و پرورش به جای آنکه برای چند روز باقی مانده از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ از ظرفیت‌های داخلی کشور در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، با سرمایه گذاری و هزینه سنگین بر روی نرم‌افزاری تازه متولد به سمت ترغیب مصرف گرایی خانواده‌ها و عملاً به صورت غیر مستقیم تشویق به تهیه گوشی‌های موبایل هوشمند درجه یک می‌کنند تا فرزندانشان بتوانند از این نرم افزار استفاده کنند.

من باید درآمد دو ماه خانواده‌ام را خرج نکنم تا بتوانم برای دختر ۹ ساله‌ام یک گوشی از مدلی که دوستانش سفارش کرده‌اند بخرم

محمد سبزواری، یکی از والدین دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سبزوار در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این شرایطی که اکثر کسب و کارها تعطیل شده و سرپرست خانواده درآمدی ندارد و از سویی نرخ موبایل سر به فلک کشیده، چطور باید چهار میلیون تومان فراهم کنم تا گوشی مورد نظر فرزندم را برای ادامه تحصیل مجازی تهیه کنم.

زهره مشکانی، یکی از اهالی روستای شهرستان خوشاب که سرپرست خانواده و فاقد گوشی اندرویدی است، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آموزش دانش آموزان از طریق شبکه‌های مجازی، گفت: با اعلام مسئولان مبنی بر ادامه آموزش‌های درسی دانش آموزان از طریق شبکه شاد، به علت اینکه تلفن همراه هوشمند ندارم، مدام با کودک ۱۰ ساله‌ام دعوا و اختلاف داریم و نمی دانم چطور این امکان را برای وی فراهم کنم.

مریم محمدی، یکی دیگر از والدین دانش آموزان منطقه صالح آباد سبزوار، با بیان اینکه همسرم کارگر ساده ساختمان است، گفت: من باید درآمد دو ماه خانواده‌ام را خرج نکنم تا بتوانم برای دختر ۹ ساله‌ام یک گوشی از مدلی که دوستانش سفارش کرده‌اند بخرم تا بتواند از کلاس‌های درسی اش استفاده کند، این کار عملاً غیر ممکن است لذا بسیار نگران آموزش‌های درسی فرزندم هستم.

در کنار مشکلات خانواده‌ها، نبود درآمد، معلمان نیز از مشکل نداشتن گوشی مناسب برای حضور در کلاس رنج می‌برند. دانش آموزانی هستند که با توصیه مسئولان، با قرض و وام، گوشی موبایل برای نصب نرم افزار شاد تهیه کرده‌اند، ولی معلمشان به دلیل نداشتن گوشی مناسب نتوانسته در کلاس حاضر شود.

رضا سلطان‌آبادی یکی از معلمین دیار سربداران در این رابطه با اظهار اینکه یکی از مشکلات دانش‌آموزان نداشتن گوشی تلفن همراه است، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی از یکی از دانش‌آموزانم انتقاد کردم چرا در کلاس‌ها حضور ندارید؟ جواب داد: به پدرم بگویید برایم گوشی بخرد تا در سر کلاس شما حاضر شوم.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه نرم‌افزار شاد نصب کردیم در حال حاضر فقط سه نفر در کلاس حضور دارند که یکی از آنها خودم با معاون مدرسه هستیم و نفر سوم یکی از دانش‌آموزان است.

در حالی که برخی از مسئولان مدام اعلام می‌کنند استفاده از شبکه‌های مجازی و استفاده از نرم افزار شاد برای دانش‌آموزان اجباری نیست، اما اختلاف طبقاتی در جامعه را نمی‌توان منکر شد و این روزها داشتن گوشی‌های موبایل اندرویدی عاملی برای فخر فروشی برخی از دانش‌آموزان به یکدیگر شده است.

برای پیگیری مشکلات دانش آموزان و نرم افزار شاد که بسیاری از مردم را در این روزهای کرونایی گرفتار کرده است به سراغ مسئولان و متخصصان رایانه و نرم افزار می‌رویم.

نداشتن گوشی مناسب دغدغه والدین و دانش آموزان

رضا سبزواری، متخصص حوزه رایانه با بیان اینکه از عمر نرم افزار شاد حدود ۱۵ روز می‌گذرد و نباید توقع داشت مشکلی نداشته باشد، گفت: حدود ۱۰ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم در کشور داریم که برای برقراری کلاس‌های درسی نیازمند نصب نرم افزار شاد هستند و احتمالاً این جمعیت بالا مدیران آموزش و پرورش را برای تهیه برنامه شاد به وسوسه انداخته است. قطعاً نرم افزار شاد در همین جا ختم نخواهد شد و در آینده با اجبار دانش‌آموزان و معلمان باید منتظر برنامه‌های تبلیغاتی و انحصاری در این حوزه باشیم.

این متخصص حوزه رایانه با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل دانش آموزان و معلمان نبود گوشی مناسب برای نصب نرم افزار شاد است، افزود: این روزها معلمان و دانش آموزان زیادی برای خرید گوشی به ما مراجعه می‌کنند ولی وقتی قیمت بالای گوشی‌های مدل مناسب را می‌شنوند با احساس شرمندگی و خجالت آرام از مغازه خارج می‌شوند.

معلمان و دانش‌آموزانی که از این اندروید در گوشی استفاده نمی‌کنند امکان نصب ندارند و باید گوشی جدید خریداری کنند

وی با بیان اینکه این نرم افزار بر روی گوشی‌های موبایل مدل پایین و با اندروید چهار به پایین قابل نصب نیست، افزود: تمام معلمان و دانش‌آموزانی که از این اندروید در گوشی استفاده نمی‌کنند امکان نصب ندارند و باید گوشی جدید خریداری کنند که از توان مالی هر خانواده‌ای خارج است.

سبزواری با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این نرم افزار، اضافه کرد: امکان استفاده همزمان چند دانش آموز در یک خانواده وجود ندارد و مانند کفشی است که باید صبر کنند تا نفر اولی که پوشیده از بیرون برگردد و خواهر یا برادرش بتواند آن را بپوشد و به مدرسه برود که عملاً برای استفاده در یک زمان غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: از دیگر مشکلات نرم افزار شاد عدم احراز هویت دانش آموزان در نرم افزار بود که مشکل آن به گفته مسئولان در حال حاضر حل شده است و معلمان با استفاده از شماره تلفن‌های دانش آموزان امکان اضافه کردن در کلاس‌ها برایشان فراهم شده است.

ضریب پایین نصب نرم افزار شاد بین دانش آموزان سبزواری / زیرساخت‌ها فراهم نیست

در ادامه حسن مهری، رئیس آموزش و پرورش سبزوار در رابطه با آخرین آمار نصب کنندگان نرم افزار شاد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در مقطع ابتدایی ۵ درصد دانش آموزان، ۳۷ درصد معلمان، ۸۸ درصد مدیران نرم افزار شاد را نصب کرده‌اند و ۴۰ درصد کلاس‌های این مقطع در فضای شاد تشکیل شده است.

وی با اظهار اینکه در مقطع متوسطه ۱۸ درصد دانش آموزان، ۶۴ درصد مدیران مدارس این نرم افزار را نصب کرده‌اند و تاکنون ۶۶ درصد کلاس‌ها تشکیل شده است، افزود: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا امکان تشکیل حضوری کلاس‌ها وجود ندارد و از ابتدای خرداد به بعد دانش آموزان پایه‌های ابتدایی بر اساس تصمیم معلمان و ارزیابی توسط آنان بدون برگزاری آزمون نمرات نهایی را اعلام خواهند کرد. در مقطع متوسطه به دلیل حذف امتحانات نهایی کلاس نهم با توجه به تصمیم معلم و مدیران مدارس نمرات نهایی داده خواهد شد.

تا جایی که توانستیم اعتراض معلمان و خانواده‌ها را به مقامات بالا دستی و استانی منتقل کردیم

مهری با بیان اینکه فقط در پایه دوازدهم که آزمون‌ها نهایی است امتحانات حضوری در وقت‌های تعیین شده برگزار خواهد شد، گفت: ما به تمام معلمان اعلام کرده‌ایم از طریق هر یک از شبکه‌های مجازی مجاز کشوری که می‌توانند دروس را تدریس کنند.

وی با اشاره به توزیع بیش از ۱۰ هزار جزوه و بسته‌های آموزشی در مناطق حاشیه‌ای سبزوار که امکان استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی را ندارند، گفت: یکی دیگر از مشکلات نرم افزار شاد سنگین بودن هزینه‌های اینترنت است، به عنوان نمونه در مدت دو روز بیش از ۳۰۰ گیگابایت اینترنت برای تدریس انلاین در سبزوار مصرف شده که هزینه سنگینی دارد و در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست.

رئیس آموزش و پرورش سبزوار با انتقاد از مشکلات نرم افزاری شاد که برای بسیاری از معلمان و دانش اموزان فراهم کرده است، افزود: ما نیز تا جایی که توانستیم اعتراض معلمان و خانواده‌ها را به مقامات بالا دستی و استانی منتقل کردیم، برخی از نمایندگان مجلس نیز معترض بودند لذا هنگامی که زیر ساخت‌های یک نرم افزار در کشور فراهم نیست نباید آموزش از این طریق را شروع می‌کردیم.

حال با توجه به مشکلات آموزش دانش آموزان و خانواده‌های آنان و در حالی که کمتر از یک ماه به پایان سال تحصیلی و فصل امتحانات خردادماه زمان باقی مانده است لذا باید چاره‌ای اندیشیده شود تا مشکلات این گونه از افراد جامعه که در مناطق محروم و روستایی به سر می‌برند، حل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.