ویروس کرونای جدید نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۸) در شهر ووهانِ چین انتشار یافت و سپس در سایر کشورهای دنیا شیوع یافت که واکنش­ های متعددی را به دنبال داشت.

انتشار این نوع ویروس در ایران نیز که برای نخستین بار ۳۰ بهمن و در شهر قم مورد تایید رسمی وزارت بهداشت قرار گرفت، نگرانی ها را در بین مسؤولان و عموم مردم به مراتب افزایش داد و به تدریج دیگر مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داد.

در این راستا برای رویارویی با این واقعه ناخوشایند همه ارکان نظام، کادر درمانی، اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان بسیج شدند تا سهم خود را در مقابله با این بیماری و آگاه بخشی به جامعه ایفا کرده و در این شرایط دشوار لحظاتی به یاد ماندنی را رقم بزنند.

هم اکنون این میهمان ناخوانده، جهان را که سال‌های متمادی، پاندمی( همه گیری) جدی را تجربه نکرده بود، بیش از گذشته گرفتار کرده است در واقع می توان گفت که ویروس کووید ۱۹ یکی از بحرانی‌ترین اتفاقات هزاره سوم به شمار می رود، حتی آنفلوانزا و طاعون نیز در زمان شیوع تا حدودی برای بشر شناخته شده بود، چرا که واکنش‌های فریبنده کرونا به عنوان ویروسی بیولوژیک و نوپدید، اقدامات پیشگیرانه را برای دنیا دشوارتر کرده بطوریکه کشورهای برخوردار از توان بالای زیرساختی و در حوزه اقتصاد و بهداشت را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان افراد فرهیخته جامعه محسوب می شوند که می‌توانند از اعتماد شکل گرفته بین خود و مردم استفاده کرده و با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی واقعیت‌های موجود در جامعه، در ریشه‌کن کردن بحران هایی همانند کرونا سهم بسزایی داشته باشند که این مهم در دانشجویان زنجانی نیز نمود بارزی داشت.

به گفته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان این واحد دانشگاهی دارای ۶ مرکز تحقیقات غدد و متابولیک، تحقیقات نانوفناوری دارویی مصوب بوده  که مابقی آن نیز در دست اقدام است.

هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ۶۵ رشته تدریس می‌شود که از یک رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی تا ۲ رشته فوق تخصصی غدد و نوزادان را دربر می‌گیرد و متوسط تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه ۳۷۰ نفر و تعداد دانشجویان چهار هزارو ۶۶ نفر و نسبت استاد به دانشجو در آن حدود ۱ به ۱۱ است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص مشارکت دانشجویان در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: حدود ۱۰۰ کارورز و ۱۱۰ نفر دستیار، این دانشگاه در ۲ بیمارستان ولیعصر و آیت الله موسوی زنجان در کنار کادر درمان در امر خدمات رسانی به بیماران کرونایی مشغول خدمت رسانی هستند.

دکتر مهدی قائمی افزود: مهمترین تاثیر بیماری در حوزه آموزش تعطیلی کلاس های دانشگاه بود که در این ارتباط  با توجه به تنوع رشته‌های علوم پزشکی، تعدادی از دانشجویان نه تنها تعطیل نشده‌اند، بلکه در خط مقدم مبارزه با بیماری حضور دارند که دستیاران رشته‌های تخصصی و کارورزان رشته پزشکی از جمله آنها است.

وی اضافه کرد: این تعداد دانشجو در بیمارستان‌ها در کنار اساتید مشغول مداوای بیماران به خصوص بیماران مربوط به کرونا هستند.

این مسؤول ادامه داد: برای این دسته از دانشجویان مهم‌ترین کاری که انجام گرفت ضمن مراقبت از سلامتی آنان وسایل حفاظت فردی به صورت کامل تامین شد تا در کنار پرستاران و اساتید بتوانند در بیمارستان ها فعالیت کنند.

به گفته این مسؤول برخی رشته‌های عفونی و داخلی به طور مستقیم درگیر با بیماران مربوط به کرونا بودند اما در بقیه رشته ها تعداد بیماران کمتر شده است.

ارائه ۱۴ هزار خدمت توسط دانشجویان علوم پزشکی زنجان 

 مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز شامگاه چهارشنبه در این ارتباط در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: تا کنون ۱۴ هزار خدمت توسط دانشجویان بومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در هسته های مختلف برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس ارائه شده است.

دکتر مجید صادقی افزود: با بروز بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه ها، عدم حضور دانشجویان غیربومی در استان و با هدف بهره گیری از ظرفیت و تمرکز بر فعالیت دانشجویان بومی در راستای مقابله با این بیماری هسته‌های آموزشی تشکیل شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس اطلاعات دانشجویان غیربومی این دانشگاه نیز در پویش هایی با هدف استفاده از توانمندی های آنان در مدیریت بیماری کرونا ثبت و قبل از تعطیلی دانشگاه ها هسته های آموزشی دانشجویان در راستای مقابله با ویروس کرونا تشکیل شد.

این مسؤول ادامه داد: با تعطیلی دانشگاه ها یک بازنگری در راستای کارهای دانشجویی انجام گرفت، دانشجویان در هسته های تامین ملزومات، هسته آموزشی، هسته علمی و هسته کارهای داوطلبانه تقسیم بندی شدند که تاکنون فعالیت های مختلفی را ارائه کرده اند.

صادقی بابیان اینکه دانشجویان بومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از اولین روزهای انتشار ویروس کرونا در کشور تا به امروز در میدان حضور داشته اند، عنوان کرد: تا کنون فقط در سامانه ۴۰۳۰ بیش از هشت هزار پاسخگویی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شده است.

وی اظهار داشت: ظهور و بروز این بیماری موجب شد توجه به قشر بومی نسبت به قبل افزایش یابد در شرایطی که هم اکنون چهار هزار دانشجو در دانشکده های مختلف این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در پی شیوع ویروس کرونا، پویش دانشجویی مبارزه با کرونا تحت عنوان "زندگی دست یاریگر توست" با همکاری وزارت بهداشت، وزارت علوم و مشارکت نهادهای دانشجویی با تکیه بر ظرفیت جامعه دانشجویی برای تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد امید، کاهش تنش و اضطراب ناشی از شیوع ویروس، آغاز به کار کرد.

دانشجویان کمک حال اساتید دانشگاهی بودند

دبیر پویش دانشجویی مقابله با کرونا نیز در این ارتباط گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا  هسته های مختلف آموزشی تشکیل شد که دانشجویان بر حسب توانمندی های خود به میدان آمدند و اولین هسته ایجاد شده آموزش بود که نسبت به عضوگیری ۶ هزار نفری در فضای مجازی اقدام و اطلاع رسانی لازم انجام شد.

مهرداد شاهی افزود بر این اساس در هسته علمی نیز دانشجویان مختلف با هدف یاری رساندن به اساتید آخرین مطالب اعلام شده در ارتباط با این بیماری را استخراج کرده و در اختیار آنان قرار می‌دهند.

وی تشکیل هسته داوطلبان را از دیگر اقدامات اثرگذار و مشارکت دانشجویان زنجانی عنوان کرد و گفت: این کار نیز با هدف ساماندهی دانشجویان در رشته های مختلف انجام شد که هسته تولید مواد در دل هسته آموزشی قرار داشت و در آن تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای کادر درمانی انجام گرفت.

این دانشجو ادامه داد: مشارکت دانشجویان در بحث بیماری کرونا متفاوت بوده چرا که با بهره گیری از تخصص های مختلف آنان، کارهای متعدد و بسیار اثربخشی انجام شد.

مسؤولان به توانمندی های دانشجویان اعتماد کنند

مسوول هسته جهادی مقابله با کرونا به ضرورت مشارکت دانشجویان در بخش های مختلف به ویژه بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: اوایل بهمن دانشجویان این واحد دانشگاهی به صورت داوطلبانه آمادگی خود را برای آگاهی بخشی بیماری کرونا برای عموم مردم اعلام کردند که چندان مورد استقبال نگرفت، اما با شیوع این بیماری در کشورمان با سازماندهی انجام گرفته دانشجویان بازوی کمکی قوی برای دانشگاه علوم پزشکی بودند.

مبین کرمی دانشجوی پزشکی زنجان  ادامه داد: طی روزهای اول به طور مستقیم برای آموزش دانشجویان گروه های مختلف پزشکی دارای توانمندی بالا فراخوان داده شد که با استقبال مواجه شد و ظرفیتهای آنان در فازهای بعدی مورد استفاده قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بعد سپری شدن این ایام و ریشه کن شدن بیماری کروننا باید به توانمندی دانشجویان بیشتر توجه شود، چرا که در چشم انداز ۴۰ سال دوم انقلاب نیز رهبری بر حضور جوانان تاکید کرده اند.

این دانشجو خاطرنشان کرد: در زمان حاضر دانشجویان پزشکی در مسائل علمی کمک حال اساتید هستند و در حوزه داوطلبان نیز آموزش های تخصصی کوتاه مدت به آنان ارائه شد تا در صورت لزوم وارد بخش ها و کمک حال کادر درمان باشند که خوشبختانه این مرحله در استان به وقوع نپیوست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.