ویروس کرونا با آمدنش در ماه پایانی سال ۹۸، تمام معادلات مرسوم موجود در جامعه ایرانی را برهم زد و به تیتر نخست زندگی مردم، سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشور تبدیل شده است، ویروسی که خاص کشور ما نبوده و در سراسر جهان چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

با همه‌گیر شدن این ویروس و افزایش آمار ابتلا موجب شد تا همه از جمله مردم، نهادها و ارگانها دست به دست هم برای شکست کرونا تلاش کنند و گروه‌های مختلف مردمی، جهادی و خیرین برای رفع بخشی از نیازهای جامعه به صف مقابله با کرونا پیوستند.

در کنار این گروه‌ها فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسان جنوبی هم در اقدام جهادی هنرستان‌ها را تبدیل به کارگاه ماسک و لوازم بهداشتی کردند تا ثابت کنند در کنار دیگر گروه‌های خودجوش و جهادی همیشه برای آموزش و ایثار در کشور آماده‌اند و فعالیت آن‍ها محدود به کلاس‌های درس نمی‌شود.

هنرستان‌های کوثر و رسالت بیرجند، شهید صبوری فردوس، عقیله بنی‌هاشم و حکمت قاین و قدسیه اسفدن از مراکز آموزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی به شمار می‌رود که اکنون در مسیر تولید ماسک و لوازم پزشکی به همت فرهنگیان و هنرجویان فعال شده‌ و روزانه سه تا چهار هزار ماسک و لوازم پزشکی در این مراکز تولید و تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود.

مدیر هنرستان کوثر بیرجند که این روزها به کارگاه تولید لوازم پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های استان تبدیل شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد روبالشتی و ساق دست پرسنل بهداشتی در این کارگاه تولید و برای استفاده و ضدعفونی تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌شود.

عالیه جلایری افزود: این کارگاه به صورت نیمه وقت از ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۴ فعال است و ۱۵ نفر از پرسنل طراحی دوخت و هنرآموزان با رعایت نکات بهداشتی مشارکت دارند.

وی بیان کرد: هدف از این کار جهادی پشتیبانی از جبهه سلامت است تا با همکاری یکدیگر هرچه سریعتر ویروس کرونا را شکست دهیم.

جلایری عنوان کرد: این روزها ما هم در کنار سایر نیروهای جهادی پشتیبانی از جبهه سلامت را در اولویت خود قرار داده‌ایم و تلاش ما ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کادر درمان در خط مقدم جبهه سلامت قرار دارند و در تامین سلامت جامعه جایگاهی ممتاز دارند که باید همیشه قدردان تلاش‌های این عزیزان که از جایگاه مقدسی برخوردارند، باشیم.

هنرستان‌ها کارگاه تولیدی شدند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: با شیوع ویروس کرونا و نیاز به تولید لوازم پزشکی از جمله ماسک، فرهنگیان و هنرجویان استان نیز وارد میدان شدند و هنرستان‌های کوثر و رسالت بیرجند، عقیله بنی هاشم، شهید صبوری فردوس و حکمت قاین و قدسیه اسفدن به کارگاه تولید ماسک و لوازم پزشکی تبدیل شد.

محمدعلی واقعی افزود: اکنون روزانه سه تا چهار هزار ماسک، لباس، ساق دست پرستاری و روبالشتی در این هنرستان‌ها تولید می‌شود و برای استفاده و ضدعفونی تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود، تا الان ۳۸ هزار عدد اقلام بهداشتی در هنرستان‌های استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه این هنرستان‌ها با مجوز دانشگاه علوم پزشکی، لوازم پزشکی را تولید می‌کنند، اضافه کرد: تعدادی دیگری از هنرستان‌های استان نیز اعلام آمادگی کردند که در زمینه تولید ماسک و لوازم پزشکی مورد نیاز عرصه سلامت فعالیت کنند.

واقعی با تاکید براینکه امروز سنگر دفاع، پشتیبانی و حمایت از مدافعان سلامت است، اضافه کرد: فرهنگیان استان با دستکش و ماسک و در محیطی ضدعفونی شده امروز در سنگر پشتیبانی از مدافعان سلامت ایفای وظیفه می‌کنند.

وی گفت: فرهنگیان بار دیگر در جبهه‌ای پشتیبانی از عرصه سلامت فعال شده‌اند و در تلاش هستند تا در کنار پزشکان و پرستاران در مسیر مقابله با کرونا نقش بسزایی ایفا کنند تا از این بحران هم با موفقیت بگذریم.

دستکش و ماسک از اقلام مورد نیاز خراسان جنوبی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: دستکش و ماسک از اقلام مورد نیاز استان است که گروه‌های جهادی و مردمی می‌توانند نسبت به تولید آن اقدام کنند.

غلامرضا آهنی از تمام افرادی که در زمینه تولید لوازم پزشکی فعالیت دارند خواست برای دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند تا لوازم تولیدی کیفیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در صورت تایید کیفیت و استاندارد لوازم تولیدی، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به صدور مجوز تولید اقدام می‌کند.

آهنی بیان کرد: تولید هرگونه لوازم پزشکی باید با مجوز و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام شود تا در این زمینه سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۳۱ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.