سیدرضا مدنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوستداران محیط زیست، این تعداد کبک را از یک فرد خاطی که اقدام به نگهداری غیرمجاز این پرندگان کرده بود به قیمت هر قطعه ۶۰۰ هزار ریال (در مجموع ۱۸ میلیون ریال) خریداری کرده بودند.

وی اظهار داشت: این اقدام تحسین برانگیز و خداپسندانه در راستای فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست و حمایت از حیات وحش منطقه، صورت گرفته که قابل ارج و تقدیر است.

مدنی، با بیان اینکه این تعداد کبک در دشت های شهرستان خدابنده رهاسازی و از پرواز این پرندگان زیبا نیز تصویربرداری شده است، افزود: بر اساس قانون و مقررات، فردی که نسبت به نگهداری غیرمجاز این تعداد پرنده کبک کرده بود، مورد پیگرد قضایی قرار گرفت تا به جرم خود پاسخگو باشد.

وی به صیادان و شکارچیان متخلف و غیرمجاز هشدار داد دست از شکار حیات وحش بردارند چراکه در صورت مشاهده مطابق با قانون و بدون هیچ اغماضی با آنان رفتار خواهد شد.

مدنی، جریمه شکار هر قطعه کبک را سه میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: جرایم مربوط به شکار جانوران وحشی، افزایش چشمگیری یافته است که به حتم بیشتر شدن میزان جریمه در بازدارندگی شکارچیان غیرمجاز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

میزان جریمه قوچ و میش، کل و بز و آهو ۲۵ میلیون تومان، پلنگ ۱۲۰ میلیون تومان، خرس قهوه‌ای ۷۵ میلیون تومان، روباه معمولی ۱۲ میلیون تومان، کبک، کبوتر چاهی و سهره طلایی ۳۰۰ هزار تومان، پرندگان شکاری از جمله بالابان، لاچین، شاهین، بحری و طرلان ۲۰۰ میلیون تومان شده است.     

جریمه تعیین شده برای جنین در رحم پستاندار ماده نیز معادل بهای پستاندار و جریمه هر عدد تخم پرندگان وحشی نیز نصف جریمه و خراب کردن آشیانه نیز یک سوم جریمه درنظر گرفته شده برای پرنده خواهد بود.  

استان زنجان از ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکار ممنوع برخوردار است و در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت این استان به عنوان منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع است که به صورت مستمر توسط محیط‌بانان کنترل و پایش می‌شود.

در مناطق تحت مدیریت این استان گونه‌های جانوری مختلف ازجمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، خرگوش، روباه معمولی، کبک دری، کبوتر چاهی، فاخته، باقرقره، سهره معمولی و طلایی، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف و عقاب طلایی، زیست می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.