همه چیز از بروز کرونا ویروس جدید همزمان با آغاز سال نو میلادی در کشور چین آغاز شد و به دنبال آن شمار زیادی را در کشور چین به کام مرگ کشاند و بسیاری را نیز بخود مبتلا کرد و این میهمان ناخوانده تعدادی از کشورهای جهان و از جمله کشورمان را  تحت تاثیر قرار داده و در زمان حاضر به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است.

بر این اساس، به گفته مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویروس کرونا تاکنون ۱۸ مورد قطعی مبتلا در ایران داشته که چهار نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

علیرضا وهاب زاده روز جمعه در توئیتر نوشت  که  نتایج تست چهار بیمار مشکوک در تهران مثبت بود، هفت مورد جدید هم در قم و ۲ مورد هم در رشت تایید شده  و ۲ نفر از مبتلایان جدید هم فوت کرده اند.

وی به نکته نیزاشاره داشت که در مجموع تا این لحظه ۱۸ نفر مبتلای قطعی به ویروس کرونا ثبت شده که چهار نفرشان فوت کرده اند. تعدادی موارد مشکوک هم بستری و تحت مراقبت هستند.

همین مساله موجی ازنگرانی را در بین عموم مردم در کشور به ویژه شهروندان زنجانی فراهم کرده و در این میان حلقه مفقوده آموزش و اطلاع رسانی کافی از طرفی تامین  لوازم مورد نیاز بهداشتی است که کمبودهای ناشی از آن تبعات منفی را به دنبال دارد.

بررسی  خبرنگار ایرنا  نشان می دهد اغلب مراجعه کنندگان  به داروخانه ها را  خریداران  لوازم بهداشتی مربوط به ماسک، اسپری و ژل ضد عفونی کننده دست تشکیل می دهند که اغلب با پاسخی منفی مواجه می شوند و در برخی داروخانه ها نیز به صورت بسیار محدود عرضه می شود.

متصدیان داروخانه می گویند با توجه به انتشار بیماری کرونا ویروس جدید در کشور و  طبق اعلام متولیان امر بهداشت و درمان استان به زودی ماسک و ژل ضدعفونی کننده به سطح داروخانه های استان خواهد رسید و در این خصوص شهروندان صبور باشند.

 موضوع دیگر در این ارتباط نیز این است که ماسک معمولی که پیشتر با قیمت ۲۰۰ و یا ۵۰۰  تومان در سطح داروخانه ها عرضه می شد به گفته یکی از متصدیان داروخانه های سطح شهر زنجان، این رقم اکنون به سه برابر نیز افزایش یافته و همین مساله به کمبودها و  نگرانی های ناشی از آن در بین شهروندان دامن زده است.

این در حالی است مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده اعلام کرده که ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد.

 غلامحسین مهرعلیان اضافه کرده است: در روزهای اخیر شاهد مراجعه زیاد مردم برای تهیه ماسک، ژل ضد عفونی کننده دست و سطوح، الکل، پد الکلی و مکمل های دارویی به داروخانه ها هستیم که البته متاسفانه در مواردی شاهد اعتراض به همکاران نیز بوده‌ایم.

مهرعلیان خاطر نشان کرده است: با هماهنگی‌های انجام گرفته از ابتدای هفته آتی نیز توزیع مناسبی از این اقلام صورت خواهد گرفت و نگرانی برای تامین آن وجود ندارد.

وی یادآوری کرده است: مردم در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی، موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ یا اپلیکیشن تیتک اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

ماسک با مجوز وزارت بهداشت توزیع می شود

 مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به انتشار بیماری کرونا ویروس در کشورمان توزیع  انواع ماسک شکل بحرانی به خود گرفته و به دلیل حساسیت های خاص موجب ورود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مساله شده است.

دکتر محمدجواد میانداری افزود: هر چند انواع ماسک های غیرمجاز در بازار می تواند در دسترس عموم قرار گیرد، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به وقوع این بیماری و برای مدیریت مطلوب در این حوزه بر آن شده تا توزیع این نوع اقلام را با مجوز و در نهایت تاییدیه وزارتخانه انجام دهد و سپس به داروخانه های کشور توزیع  کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس اصل مهم در توزیع ماسک به داروخانه ها، مجوز و تایید رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و به غیر آن غیر مجاز محسوب می شود.

این مسؤول ادامه داد: به زودی و با اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهمیه تخصیصی این نوع اقلام بهداشتی به استان ها اعلام خواهد شد که این مهم در مدت کوتاهی انجام می گیرد.

میانداری، به شهروندان زنجانی توصیه  کرد که از خرید ماسک های غیر مجاز خودداری کنند چرا که با قیمت بالایی بفروش می رسد و تهیه آن از راه های مجاز و تاییده نشده است.

وی در ارتباط با کمبودهای مربوط به اسپری و ژل های ضدعفونی کننده نیز افزود: هر چند احتمال کمبود در این نوع اقلام نیز دور ازذهن نیست، اما در سطح داروخانه های شهر وجود دارد و تلاش می شود مشکلات بوجود آمده این بخش نیز تا حدود زیادی برطرف شود.

 مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه تجارب نشان می دهد با وقوع اپیدمی و یا بیماری خاص گرایش مردم برای خرید اقلام مورد نیاز به مراتب افزایش می یابد، اضافه کرد: این در حالی است که برخی افراد اقدام به خرید تعداد و اقلام زیادی دارو یا اقلام مورد نظر بهداشتی می کتند و همین مساله موجب بروز مشکل و کمبود شده و از طرف دیگر مراجعه کنندگان را دچار نگرانی می کند.

وی اظهار داشت: جو روانی حاکم موجب کمیاب شدن برخی اقلام دارویی موردنیاز می شود و بر این اساس به عموم مردم توصیه می شود صبور باشند، وضعیت را مدیریت کنند تا مشکلات در این خصوص به حداقل برسد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت های فعلی نظارت های بازرسان بهداشتی نیز بر داروخانه ها افزایش یافته و در صورت بروز تخلف برخورد و یا به تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد.

کمبودها به دلیل عدم نظارت ها رخ داده است

رییس  انجمن داروسازان استان زنجان باتایید کمبود ماسک و ژل ضدعفونی کننده در داروخانه های زنجان گفت: طی ۲ روز گذشته و پس از اعلام شمار مبتلایان و فوتی های مربوط به بیماری کرونا ویروس جدید در کشور، شمار مراجعه کنندگان به دلیل ترس از ابتلا و برای دریافت اقلام مورد نیاز بهداشتی به مراتب افزایش یافته است.

دکتر مهدی بیگدلی افزود: حتی ذخیره داروخانه ها نیز برای فروش اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و ژل های ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار گرفته و این درحالی است که این نوع اقلام پیش از این در حد بسیار کم متقاضی داشت و به قیمت پایین تری در اختیار آنان قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: متاسفانه نبود نظارت های کافی، موجب شده شرکت های تولیدی و توزیع کننده نیز اقلام یاد شده را به قمیت بالاتری به داروخانه ها عرضه کنند.

این مسؤول ادامه داد: به عنوان مثال ماسک معمولی پیش از این از طریق  شرکت های توزیع کننده به قیمت ۲۰۰ تومان خریداری می شد که این رقم پس از انتشار بیماری کرونا ویروس جدید به یک هزار و ۲۰۰ تومان و به عبارتی دیگر به ۶ برابر افزایش یافته که دلیل بروز این مساله نیز نبود نظارت های کافی است.

وی تاکید کرد: این وضعیت موجب شده بسیاری از شرکت تولیدی به ویژه واسطه ها از فروش حاصل از اقلام بهداشتی ماسک، اسپری وژل های ضد عفونی کننده سود میلیاردی به جیب بزنند در حال که بسیاری از شهروندان با مراجعه به داروخانه ها و خرید آنها تصور می کنند  داروخانه های گرانفروشی کرده اند.

بیگدلی افزود: برخی شرکت های توزیع کننده، ماسک هایی با کاربری صنعتی به قیمت غیرمتعارف به داروخانه های می دهند، در حالی که پیش از این قیمت این ماسک ها متعارف بود و در موردهای خاصی از قبیل جلوگیری از ورود گرد و غبار و رنگرزی کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: سودجویی و ودلال بازی موجب کمبود اقلام بهداشتی در کشور شده و در این خصوص انتظار بر این است که برای توزیع مناسب، کاهش نگرانی های مردم تا اطلاع ثانوی این نوع اقلام فقط از طریق ۱۴ هزار داروخانه فعال کشور که در دورترین نقاط کشور نیز خدمات رسانی می کنند، ارائه شود.

رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: این انجمن برای سهولت کار و آسایش مردم آمادگی دارد، در صورت ضرورت و شرایط بحرانی بدون هیچ چشم داشت مالی به قیمت خرید، اقلام ماسک و ژل ضد عفونی کننده را در دسترس مردم قرار دهند.

 تخلف احتمالی داروخانه های زنجان زیر پنج درصد است

این مسؤول با اشاره به اینکه فعالیت داروخانه ها  همواره به صورت مستمر رصد می شود، ادامه داد: عموم مردم به این مهم توجه داشته باشند که تخلف داروخانه در خصوص گرانفروشی ناچیز و زیر پنج درصد است چرا که اقلام دارویی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود.

وی اضافه کرد: حتی برای اطمینان بخشی امکان کنترل فاکتور خرید و قیمت ارائه شده اقلام بهداشتی و دارویی در داروخانه ها از سوی بازرسان وجود دارد  که در این راستا  داروخانه برای خدمات رسانی بیشتر و خدمات بهتر تلاش می کنند.

بیگدلی خاطرنشان کرد: برای کاهش بروز کمبودها و نگرانی مردم از این بیماری متولیان امر می توانند نسبت به ارائه آموزش ها و اقدامات پیشگیرانه اقدام کنند که اثربخشی بهتری را به دنبال دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.