خبرگزاری مهر-گروه استان ها: میزگرد انتخاباتی در دفتر خبرگزاری مهر در استان زنجان که با عنوان «انتخابات مجلس یازدهم و لزوم مشارکت حداکثری در این انتخابات»برگزار شد چهرهای سرشناس و تاثیرگذار سیاسی و رسانه ای استان به بیان دیدگاه های خود در زمینه انتخابات پرداختند.

احزاب و لیست حزبی باید در انتخابات مورد توجه جدی باشند

عضو فراکسیون اصلاح طلبان خانه احزاب استان زنجان با بیان اینکه عنوانی که تا به امروز از آن به عنوان گروه «چپ» و «راست» اطلاق می‌شود، ورای آن چیزی است که ما از آن به عنوان احزاب یاد می‌کنیم؛ چرا که احزاب دارای قانون و مرام‌نامه است، گفت: امروز باید زمینه برای فعالیت احزاب به‌ویژه برای مقاطع حساس کشور، از جمله انتخابات فراهم باشد.

حسن کریمیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت احزاب در کشور قوانینی را وضع و مشخص کرده است، افزود: اولین مشخصه فعالیت احزاب، اخذ مجوز است که این مجوز نیز به واسطه برخورداری از تابعیت جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود، بنابراین زمانی که احزاب مجوز می‌گیرند، این بدان معنی است که فعالیت آن‌ها در چارچوب موازین جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه امروز و در شرایط کنونی جامعه باید اجازه دهیم تا احزاب بتوانند در چارچوبی که برای آن‌ها در قانون تعریف شده است، فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: نباید فضایی به وجود آید که از فعالیت احزاب به بهانه‌های مختلف ممانعت به عمل آمده و یا این‌گونه مطرح شود که فقط احزاب مستقل می‌توانند به فعالیت سیاسی خود ادامه دهند، این در حالی است که عنوان مستقل، محلی از اعراب برای احزاب ندارد.

افراد و یا کاندیداهایی که خود را به عنوان فرد مستقل معرفی و وارد گود رقابت در عرصه انتخابات می‌شوند، بعد از اینکه نتوانند توانمندی و کارآمدی خود را در این عرصه به منصه‌ظهور بگذارند، هیچ حزب و گروهی نیست که پاسخ‌گوی عملکرد این افراد باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه افراد و یا کاندیداهایی که خود را به عنوان فرد مستقل معرفی و وارد گود رقابت در عرصه انتخابات می‌شوند، بعد از اینکه نتوانند توانمندی و کارآمدی خود را در این عرصه به منصه‌ظهور بگذارند، هیچ حزب و گروهی نیست که پاسخ‌گوی عملکرد این افراد باشد، ادامه داد: این موضوع در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز صادق بوده و اگر احزاب به معنای واقعی کلمه در این صحنه‌ها دخالت داده شوند، این تشکل‌های قانونی نیز موظف به پاسخ‌گویی خواهند بود.

رئیس سابق خانه احزاب استان زنجان با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد در عرصه‌ای چون انتخابات، حضور پررنگ احزاب را احساس نکنیم، این سئوال مطرح می‌شود که هدف از تشکیل این گروه‌ها و تشکل ها چیست و چه وقت باید کارآیی آن را در جامعه به عینه مشاهده کنیم، اظهار کرد: امروز نیاز مبرم به این موضوع داریم که مردم شناخت کافی از احزاب داشته و این‌گونه نباشد که افراد با عنوان «مستقل» بخواهند این‌گونه وانمود کنند که وابسته به هیچ حزبی نیستند؛ چرا که این خود به معنای نبود جایگاه ارزشمند برای تشکلی چون احزاب است.

کریمیان با بیان اینکه احزاب در عرصه‌ای چون انتخابات به عنوان بازوی توانمند برای کاندیداها بوده و اجازه نمی‌دهند که افراد خارج از چارچوب و شایستگی‌هایی که دارند، در این عرصه حضور پیدا کنند، بیان کرد: این خود بیانگر کارآیی احزاب است که باید در چنین مواقعی بتوانند امتحان پس دهند اما متاسفانه امروز احزاب را در اموری که باید وارد کنند، دخالت نمی‌دهند. امروز احزاب نیازمند این هستند که سنجیده شده و محک زده شوند، در غیر این صورت همه احزاب این ادعا را خواهند داشت که قادر به اثبات خود هستیم اما زمینه فراهم نیست که این خود یک آفت است.

یکی از راه‌های افزایش میزان حضور مردم در انتخابات و نیز اهرمی برای کنترل رفتار کاندیداها، بحث احزاب است

وی ادامه داد: یکی از راه‌های افزایش میزان حضور مردم در انتخابات و نیز اهرمی برای کنترل رفتار کاندیداها، بحث احزاب است. زمانی که کاندیدای مورد نظر یک حزب وارد مجلس شد، این به معنای آن است که حزب مذکور در طول چهار سال باید بر عملکرد آن نماینده نظارت کافی داشته باشد تا به این مهم دست یابد که بعد از حضور این فرد چه دستاوردهایی برای استان رقم خورده است؛ چرا که در اصل، احزاب باید پاسخ‌گوی عملکرد نمایندگان خود در مجلس به مردم باشند.

این فعال سیاسی از وجود ۴۲ حزب در زنجان خبر داد و با یادآوری اینکه هیچ مشاوره‌ای حتی رایگان از این احزاب برای عرصه‌های مختلف صورت نمی‌گیرد، افزود: این در حالی است که احزاب تشکل‌هایی کاملاً قانونی هستند اما هنوز برای عموم مردم آن‌طور که باید شناحته نشده است، مهم‌تر از همه اینکه احزاب بازوی توانمندی بوده و می‌توانند پلی بین مردم و مسئولان باشند.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، این نظام به همت ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، انتخابات زیادی را در برهه‌های مختلف و حساس تجربه کرده است، تصریح کرد: امسال با توجه وضعیتی که لیست نهایی تایید صلاحیت شده‌ها دارد، امیدواریم در انتخاب کاندیدای اصلح از سوی مردم تاثیر نگذاشته و شاهد رقابت سالمی باشیم.

رئیس سابق خانه احزاب استان زنجان با تاکید بر اینکه رقابت تنگاتنگ و حضور کاندیداها از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی باعث پررونق و داغ شدن تنور انتخابات می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر قرار باشد چهره‌های شاخص به دلایل مختلف از حضور در این عرصه منع شوند، بی‌تردید همه این عوامل در انتخاب نهایی مردم نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که این شائبه به وجود خواهد آمد که اگر قرار باشد هم‌وطنی به کاندیدای مورد نظر خود به دلیل رد صلاحیت شدن نتواند رأی دهد، چه کسی قرار است جایگزین انتخاب اصلی این فرد شود.

مفهوم مشارکت در انتخابات در یک نظام دینی با مفهوم مشارکت در انتخابات در یک نظام غیردینی و سکولار کاملاً متفاوت است

استاد روابط بین الملل دانشگاه با بیان اینکه بعد از گذشت چهار دهه، ما هنوز در آغاز راه هستیم، گفت: مفهوم مشارکت در انتخابات در یک نظام دینی با مفهوم مشارکت در انتخابات در یک نظام غیردینی و سکولار کاملاً متفاوت است. متاسفانه نگاه رسانه‌های داخلی و برخی از کارشناسان ما این است که یک نظام سکولار از منظر یک نظام غیردینی به ارزیابی و داوری در مورد انتخابات و مشارکت در یک نظام دینی می‌پردازد.

دکتر فرشید جعفری با یادآوری اینکه ما متعاقب انقلاب اسلامی ایران، یک نظام دینی را برپا کردیم و این یعنی اقتصاد، فرهنگ و سیاست در تداوم الهیات دینی، اسلامی و شیعی است، افزود: نوع نگاه ما نسبت به این نظام نیز باید متفاوت‌تر از نوع نگاهی باشد که به کشوری چون انگلستان و یا فرانسه داریم و نمی‌توانیم از منظر این کشورها و نظام سیاسی و تفکر آن‌ها، نظام سیاسی خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

خودپردازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی سه مرحله گام دوم انقلاب است و نماینده‌ای که رفتار و شأن اجتماعی‌اش قبل از زمان ورود به مجلس و بعد از آن متفاوت باشد، به درد دولت اسلامی نمی‌خورد

جعفری با بیان اینکه آنچه که در خصوص حزب مهم است، آن است که در دولت اسلامی فقط یک حزب وجود دارد و آن حزب الله است و می‌خواهیم در این مسیر حرکت کنیم، ادامه داد: ما امروز معطوف به دولت‌مردان و مجلسیان هستیم. خودپردازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی سه مرحله گام دوم انقلاب است و نماینده‌ای که رفتار و شأن اجتماعی‌اش قبل از زمان ورود به مجلس و بعد از آن متفاوت باشد، به درد دولت اسلامی نمی‌خورد. یک دولت‌مرد و یک مجلسی که در دولت اسلامی زندگی می‌کند نباید انقلابی‌نما باشد.

وی با یادآوری اینکه ما امروز در یک جامعه دینی و دین‌مدار زندگی می‌کنیم و وقتی می‌خواهیم مفاهیم را تعریف کنیم، این مفاهیم باید با این بستری که در آن زندگی می‌کنیم، مطابقت داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه ما بر روی مفاهیم ارزشمندی که داریم، کار نکرده‌ایم، چون فضای فکری جهان، فضای فکری غربی است و آن مفاهیم به صورت رگباری در ذهن ما وارد می‌شود و زمانی که صحبت از مشارکت در انتخابات به میان می‌آید، این مشارکت مفهومی غربی است که می‌خواهیم در نظام اسلامی آن را پیاده کنیم و بی‌تردید نتیجه‌بخش نخواهد بود.

مهمترین ابزار مردم برای نظارت بر عملکرد نهادهای حاکمیتی و مشارکت در قدرت سیاسی انتخابات است

یک فعال رسانه ای با اشاره به حضور مردم در انتخابات گفت: مهمترین ابزار مردم برای نظارت بر عملکرد نهادهای حاکمیتی و مشارکت در قدرت سیاسی انتخابات است و بدیلی برای این موضوع در این شرایط وجود ندارد.

دکتر علی اکبر شیوخی در بیان مولفه های مشارکت برای انتخابات و تاثیر آن بر معادلات در ساختار قدرت اظهار کرد: متغیرهای بسیاری در میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر هستند که می توان به گذشته مجالس و شوراهای شهر و روستا و دولت و همه نهادهایی که انتخابی هستند و عملکرد آنها در دوران فعالیت اشاره کرد.

مدیرمسئول رسانه های «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» و «دوهفته نامه عصرملّت» افزود: شعارها و وعده های مطرح شده در ادوار مختلف انتخابات و نتیجه و عمل و یا به وادی فراموشی سپردن شعارهای مطرح شده بر رفتار مردم اثرگذار است و رفتار مردم بر مبنای گفتار و رفتار های منتخبان و حاکمیت تعریف می شود و این نسبت یک نسبت مستقیم و دو طرفه است.

ایجاد فضای سیاسی و فرهنگی متناسب با اوضاع و مطالبات اجتماعی در گرم کردن فضای انتخابات موثر است و البته یکی از مشکلات جامعه ما رفتارهای دوگانه قبل و بعد از انتخابات با پدیده های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی است

وی با مولفه های اثرگذار در ابعاد داخلی اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای سیاسی و فرهنگی متناسب با اوضاع و مطالبات اجتماعی در گرم کردن فضای انتخابات موثر است و البته یکی از مشکلات جامعه ما رفتارهای دوگانه قبل و بعد از انتخابات با پدیده های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی است و این پارادوکس ها می تواند یک سیر نامطلوب ایجاد کند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اضافه کرد: در ابعاد خارجی نیز باید مصالح و منافعمان را تعریف کنیم و بپذیریم که یک کشور مستقل از حیث فرهنگی و سیاسی چه شاخصه هایی باید داشته باشد و چگونه متناسب با این خصایص رفتار کند. ارمغان بیگانه برای یک ملّت مستقل نمی تواند ثمره مطلوبی باشد.

شیوخی تصریح کرد: جمهوری اسلامی یک کشور مستقل است و بهای استقلال خود را هم می پردازد و این نگرش در جامعه مورد توجه باشد که منافع و مصالح کشور نباید مورد معامله و وجه المصالحه دعواهای داخلی قرار بگیرد و رقابت های داخلی و حتی کشمکش ها باید بر اساس تئوری توسعه برای نیل به آرمان های ملی تعریف شود.

این روزنامه نگار اظهار کرد: جریان های داخلی باید بپذیرند عرصه قدرت در جغرافیای یک ملّت عرصه رقابت است نه جنگ و دشمنی و اگر روزی منافع و مصالح ملی دچار چالش شود همه در کنار هم خواهند بود.

شیوخی با اشاره به اینکه امروز سئوالی که در خصوص احزاب وجود دارد، این است که چرا این تشکل ها مورد اقبال مردم نبوده و یا نیستند، افزود: ما امروز با موضوعی به نام قانون و ساختارها مواجه هستیم. این سئوال نیز مطرح است که نقدهایی که امروز معمولاً متوجه نهادهای نظارتی می‌شود را چه کسانی تدوین کرده‌اند، آیا جزو نمایندگان مجلس بوده‌اند، به همین خاطر یکی از ایرادهای اساسی که در بحث مشارکت در انتخابات با آن مواجه هستیم، بحث قوانین است، قوانینی که خودمان وضع کرده و امروز به واسطه همین قوانین دچار مشکل شده‌ایم.

این استاد جامعه شناسی، قانون انتخابات را قانون جامعی ندانست و تصریح کرد: روند ثبت‌نام کاندیداها که اجازه می‌دهیم هر کسی به این عرصه ورود پیدا کند، تنها دلیل آن مردم‌سالاری دینی است و فیلتری که برای این عرصه تعریف کرده‌ایم، فقط شورای نگهبان است.

امروز توده‌های مردم منافع خود را بر اساس نگاه خود تعریف می‌کنند، نه بر اساس منافع حزب و نگاه نخبگان جامعه

وی ادامه داد: امروز احزاب قدرتمندی که منطبق بر واقعیت‌های جامعه و ساختارها باشد، نداریم. ما نتوانسته‌ایم واقعیت‌های جامعه را به خوبی درک کنیم. امروز توده‌های مردم منافع خود را بر اساس نگاه خود تعریف می‌کنند، نه بر اساس منافع حزب و نگاه نخبگان جامعه.

اگر به دوران جنگ تحمیلی بازگردیم، خواهیم دید که جمهوری اسلامی در بدترین شرایط نیز اقدام به برگزاری انتخابات کرد

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر اینکه چهل سال برای یک حکومت، عمر طولانی نیست، خاطرنشان کرد: آیا نقدهایی که امروز به حاکمیت داریم، چند دهه گذشته نیز داشتیم. ما یک صعود پلکانی را طی می‌کنیم. ابتدا به ساکن باید دید که هدف‌مان از این نقدها چیست و به دنبال چه نوع توسعه‌ای هستیم. اگر به دوران جنگ تحمیلی بازگردیم، خواهیم دید که جمهوری اسلامی در بدترین شرایط نیز اقدام به برگزاری انتخابات کرد. باید دید منافع ملی ما در کجای این نقدها قرار دارد.

شیوخی بررسی موشکافانه فراز و فرودهای جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف را یادآور شد و گفت: یک روز در کشور از ساخت یک قطعه صنعتی عاجز بودیم و یا در دوران جنگ با ابتدایی ترین ابزار از خود دفاع می کردیم، وضعیت پزشکی مان هم تعریفی نداشت و به همین میزان در بحث مسائل سیاسی و اجتماعی هم خیلی تعریف نداشت اما اگر این سیر اجتماعی و سیاسی هم مورد بررسی قرا بگیرد در یک اشل مطلوب پیش رفته است و البته با چشم اندازها ممکن است فاصله بسیار داشته باشیم.

وی گفت: به هر تقدیر بازهم تاکید می کنم انتخابات مهمترین و موثرترین ابزار قدرت ملی هم از حیث داخلی و هم در بعد خارجی است، در بعد داخلی نظارت بر حاکمیت و نهادهای حاکمیتی و در عرصه خارجی هم قدرت نمایی در برابر بیگانه ای است که بخواهد هویت ملی یک ایرانی را مخدوش کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.