مدیرکل بهزیستی استان زنجان شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان گفت: در بحث مناسب سازی تصمیمات مختلفی اتخاذ و اجرا می شود و این در حالی است برخی ارگانها و  یا دستگاههای متولی امر نسبت به این موضوع جدیت لازم را ندارد.

محمد محمدی قیداری، با بیان  اینکه هم اکنون ۱۰۴ هزار نفر از جمعیت این استان بالای ۶۰ سال دارند، اضافه کرد: هم اکنون در این استان بین ۳۰ تا ۴۰  هزار معلول با انواع معولیت ها زندگی می کنند و با در نظر گرفتن محدودیت های برخی افراد عادی، زنان باردار و سالمندان نیز این تعداد جمعیت بیشتری را شامل می شود که این مهم برنامه ریزی و لزوم مناسب سازی را ضروری تر کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: این قانون طی اسفند سال ۹۶، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در  اردیبهشت سال گذشته نیز توسط رییس جمهوری برای ابلاغ به سازمان ها و نهادها ابلاغ شد که یکی از موارد مهم آن تصویب آیین نامه اجرای ماده ۲ توسط هیات دولت بود.

وی اضافه کرد: این آئین نامه دستگاه ها را به ارائه برنامه عملیاتی جهت اجرایی کردن ماده ۲ قانون در ادارات ستادی و شهرستانی در محدوده زمانی سه سال آتی موظف کرده است.

این مسؤول ادامه داد: ارائه راهکار برای تعیین تکلیف دستگاههای که طی بازه زمانی سه ساله ضعیف ارزیابی شده اند و پیشرفت چشمگیری در اجرای ضوابط نداشته اند.

وی اظهار داشت: باتوجه به بازه زمانی سه ساله مندرج در ماده ۶ آیین نامه اجرایی و درصورت عدم اجرای ضوابط توسط دستگاههای اجرایی، با متخلفین برخورد قاطع و قانونی انجام می گیرد.

محمدی افزود: درخواست مکرر جامعه معلولین و صراحت قانون، شهرداری ها را به مناسب سازی معابر، پارک ها، میادین و فضاهای عمومی و ناوگان حمل و نقل عمومی در مدت سه سال ملزم کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز گفت: در ماده ۶ این آیین نامه تمامی دستگاه های مشمول موظفند از زمان لازم اجرا شدن آن، ساختمان ها و اماکن موضوع قانون برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به خدمات، مطابق با ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنند، به گونه ای که مناسب سازی ساختمان ها و اماکن یاد شده مدت سه سال از تاریخ لازم اجرا شدن این آیین نامه بطور کامل پایان پذیرد.

فرهاد میرزایی افزود: طبق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان، شهرداری ها و دهیاری هایی سراسر کشور موظفند جهت مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقداماتی از قبیل همسطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده روها و تامین محل ویژه توقف(پارک) خودروی افراد دارای معلولیت را در محل توقف حاشیه خیابان ها و توفقگاه های عمومی انجام دهند.

وی اضافه کرد: نصب چراغ های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع ها، انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای فرهنگ سازی در جامعه پیرامون رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت از جمله آن است.

 به گفته این مسؤول فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در خصوص مشکلات مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و محیط های شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود و مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله ضوابط  مصوب شورای عالی شهر سازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت در مورد دسترس پذیری افرادا دارای معلولیت توسط مجری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.