دکتر محمد رضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف نان سنگک از سوی شهروندان زنجانی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته که این مهم با توجه به اطلاع رسانی رسانه های گروهی و تعدد این واحدها به وقوع پیوسته است.

وی اظهار کرد: واحدهای سنگکی ملزم به استفاده از آرد سبوس گیری زیر ۱۰ درصد هستند و این موضوع هم به لحاظ تعذیه ای و تامین سلامت مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد.

این مسؤول ادامه داد:  سبوس یک ماده غذایی است که در پیشگیری از بروز بیماری ها و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن نقش اساسی دارد و کارشناسان تغذیه‌ای بارها بر اهمیت این موضوع تاکید کرده اند.

وی اظهار داشت: هم اکنون نان سنگک با میزان سبوس گیری زیر ۱۰ درصد به شهروندان عرضه می شود، هر چند مقاومت هایی در دستیابی به تحقق اهداف ترسیم شده این بخش وجود داشت اما این مهم تا حدود زیادی به سرانجام رسیده است.

صائینی افزود: با ساز و کارهای انجام گرفته آرد نان سنگک با سبوس گیری زیر ۱۰  درصد در کیسه های سبز رنگ توسط کارخانجات آرد سازی استان تولید می شود و بررسی های میدانی نیز نشان می دهد اغلب متصدیان واحدهای سنگکی این مهم را رعایت می کنند و در این میان شاخصه اصلی این ماده  غذایی توجه به رنگ تیره آن است.

این مسؤول ادامه داد: بررسی ها بیانگر آن است که برخی واحدهای سنگکی آرد سفیدی که سبوس گیری بیشتری داشته را مخلوط می کنند و از طرفی برای آماده سازی خمیر می گویند، این نوع آرد گلوتن پایین دارد، در نتیجه میزان کش آمدن آن نیز کمتر می شود و در نهایت  موجب بروز مشکل در فرایند تهیه نان می شود.

۱۰۰ درصد واحدهای سنگکی از آرد مخصوص استفاده می کنند

رییس  اتحادیه نانوایان زنجان نیز با اشاره به اینکه با اقدامات انجام گرفته همه واحدهای سنگکی این استان و شهر زنجان از آرد سبوس گیری شده استفاه می کنند، گفت: آرد سنگک‌پزها حاوی سبوس بوده و در کیسه های سبز رنگ تحویل داده می‌شود که توسط هفت کارخانه فعال استان توزیع می شود.

کمال الماسی افزود: بر این مبنا، ماهانه ۲ بار آزمایش بر آرد تولیدی کارخانجات این استان توسط کارشناسان شرکت غله، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت  و اتحادیه نانوایی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۵۰ واحد سنگکی در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۵۰ واحد، در شهر زنجان واقع شده است.

به گفته این مسؤول، تولید آرد مخصوص سنگکی و تولید آن در زنجان نسبت به استان های دیگر شرایط مطلوب و باکیفیتی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.