دکتر محمد کاظم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سبوس های موجود در نان ها برای بدن بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: مردم در انتخاب نان های مصرفی خود بیشتر دقت کنند چراکه کمبود سبوس موجود در برخی از نان ها موجب بیماریهای قلبی و عروقی، بالا رفتن کلسترول خون، مشکلات گوارشی از جمله کاهش جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش و چاقی های شکمی می شود.

وی اضافه کرد: نان هایی دارای سبوس بیشتر، نسبت به نان های سفید و کم سبوس، ویتامین ها و مواد تغذیه ای بیشتری دارند و نان هایی که فرصت برآمدن بهتری دارند و در آنها از جوش شیرین که به طور کلی از نظر این معاونت استفاده آن ممنوع است، استفاده نمی شود نسبت به دیگر نان های کم سبوس مانند انواع نان های لواش و باگت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: باید توجه داشت که از دیدگاه بیشتر مردم نان های سفید نان مرغوبی به حساب می آیند اما نان های سفید از میزان سبوس کمتری برخوردار هستند و نسبت به نان های سبوس دار، از درجه اهمیت غذایی کمتری برخوردارند.

کاظم زاده اظهار داشت: به طور کلی نان های سفید و روشنتر سبوس کمتری دارند و هرچه میزان سبوس کمتر باشد مزایای مفید نان کمتر می شود.

وی با بیان اینکه نان های بهداشتی تیره تر، مرغوبیت بیشتری دارند و از سبوس بیشتری برخوردار هستند، به مردم توصیه کرد: با مصرف نان های سبوس دار، میزان فیبر بالاتری را دریافت کنند چراکه فیر بیشتر مساوی با دریافت ویتامین "بی" بیشتر است؛ همچنین فیبر بیشتر موجب سلامت سیستم گوارشی می شود.

مدیر نظارت بر غذای دانشگاه علوم پزشکی گفت: هیچگونه سبوسی در نان های باگت و نان های سفید به کار نرفته است بنابراین بهتر است که کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

کاظم زاده گفت: درصد کم سبوس در نان ها موجب بیماری های مزمن و طولانی مدت در افراد می شود.

وی همچنین مزایای مهم سبوس را کاهش سرطان های دستگاه گوارش و کلرکتال اعلام و تاکید کرد: این  بیماری به سرعت پیش رونده بوده و خطر زیادی را برای انسان دارد با این وجود سبوس موجود در نان ها می تواند موجب کاهش یبوست و کاهش ابتلا به این بیماری شود.

مدیر نظارت بر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فیبر موجود در سبوس نان ها موجب جذب آب بیشتری در بدن می شود و میزان مواد زائد بدن را دفع می کند که همگی از موارد مهم و مفید استفاده از سبوس موجود در نان ها است.

کاظم زاده ادامه داد: نبود سبوس کافی در نان های طبخ شده در نانوایی ها موجب بروز عوارض مختلف گوارشی نظیر سوء هاضمه، سنگینی شکم، احساس هضم نشدن غذا، افزایش چربی خون، تنگی عروق و پلاک های قلبی و عروقی شده و آترو اسکلروزید هم به طور غیر مستقیم از آثار استفاده نکردن از سبوس گندم است.

وی افزود: بیماری های متعدد و کمبود ویتامین ها بدلیل استفاده نکردن از مقدار متعارف سبوس در نان نانوایی ها است همچنین استفاده از جوش شیرین در طبخ نان که غیر قانونی است تبعات منفی همچون کمبود آهن، منیزیم و پتاسیم را به دنبال دارد.

مدیر نظارت بر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی استفاده از نان های تیره که دارای سبوس بیشتری هستند بیان کرد: مردم باید اطلاع کافی در زمینه عوارض استفاده نکردن از نان های سبوس دار و کمتر استفاده کردن از نان های سفید به دلیل نداشتن سبوس، فیبر و و یتامین های لازم را داشته باشند.

کاظم زاده نان های لواش و انواع باگت را جزء نان های سفید دانست و اضافه کرد: در بین دیگر نان ها، سنگک از اهمیت بیشتری برخوردار است چون میزان سبوس آن بیشتر است.

وی از مردم خواست نان های بدون هرگونه کنجد یا سبزی استفاده نمایند زیرا دیده شده که در مواردی کنجد ها و سبزی های استفاده شده در نان ها آغشته به کپک و غیر بهداشتی هستند.

کاظم زاده ادامه داد: همچنین در مورد استفاده از نان هایی که به روش سنتی طبخ می گردد باید دقت کافی داشت که از مکان هایی خریداری و تهیه شوند که دارای برچسب و آرم سیب سلامت که نشان سلامت محصولات غذایی سازمان غذا و دارو است، باشد؛ زیر نان های محلی که نشان سلامت ندارند می توانند آلوده به انواع آسکاریسم باشند که به راحتی به بدن انسان منتقل می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.