حمید احمدی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان، افزود: واردات استان نیز طی این مدت ۲۵۳ هزار تُن به ارزش ۲۴۴ میلیون و ۲۷ هزار دلار بوده است.

وی اظهار داشت: ۴۲ کشور، مقصد صادراتی استان زنجان هستند که ترکیه، عراق، افغانستان، عمان و روسیه از نظر میزان صادرات به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند و ۶۷ درصد صادرات استان به کشور ترکیه است.

احمدی، شمار مبادی وارداتی زنجان را ۳۷ کشور خواند و خاطرنشان کرد: در بخش واردات نیز کشورهای ترکیه، چین، آلمان، ایتالیا و ازبکستان در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند و در مجموع بیشترین حجم تجاری استان با کشور ترکیه است.

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: عمده کالاهای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور، کابل، پروفیل، مفتول آهنی، محصولات کشاورزی (خرما، مویز و کشمش) و محصولات لبنی (شیر، خامه، پنیر، ماست و دوغ) بوده بیشترین محصول صادراتی، شمش روی با ۸۵ درصد است.

وی اظهار داشت: عمده محصولات وارداتی این استان نیز شامل خاک روی، ماشین‌آلات خط تولید، نخ پلی‌آمید و پلی‌استر، اجزا و قطعات واگن، مواد اولیه پلاستیکی، برق‌گیر و محدودکننده ولتاژ، قطعات اتصال عایق و مقرّه است.

احمدی تصریح کرد: بخش عظیمی از واردات استان مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است که به ارزش افزوده، تبدیل می‌شود.

وی افزود: از ظرفیت صادراتی چند صنعت در زنجان مانند نساجی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی به طور کامل استفاده نشده و صادرات‌محور نیستند.

طرح ممیزی صادرات واحدهای تولیدی اجرا می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: طرح ممیزی صادرات واحدهای تولیدی در استان انجام و تمام واحدها در چهار گروه طبقه‌بندی شده‌اند.

ناصر فغفوری اظهار داشت: گروه اول، واحدهایی هستند که کالای صادراتی را با هدف صادرات، تولید می‌کنند که نقاط ضعف و قوت و برنامه‌ریزی‌های لازم برای این واحدها اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: گروه دوم، واحدهایی هستند که کالای صادراتی تولید می‌کنند اما هدف صادرات ندارند که یا تولیدکننده معتقد به صادرات نیست و یا در جریان صادراتی بودن محصول قرار ندارد.

فغفوری افزود: گروه سوم نیز کالا را با هدف صادرات، تولید می‌کنند اما کالای آن‌ها مانند پتروشیمی و برق، فقط مزیت‌های داخل کشور را دارد.

وی ادامه داد: گروه چهارم نیز واحدهایی هستند که نه هدف و نه توان صادرات دارند که توانمندی این واحدها اغلب برای تامین نیازهای داخلی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص عملکرد تجارت خارجی این استان در هشت ماهه سال جاری، گفت: محصولات شماری از واحدهای تولیدی از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود که با این حساب، مجموع صادرات استان زنجان در این مدت ۲۴۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به محدود بودن شمار کالاهای صادراتی، اظهار داشت: با توجه به طرح ممیزی باید ببینیم کدام یک از واحدها و کالاها توان صادراتی دارند که در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بر روی آن‌ها مانور دهیم تا تعداد کالاها در سبد صادراتی استان افزایش یابد.

تحلیل، مهمتر از ارائه آمار است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با بیان اینکه ارائه گزارش، دید کلی به مخاطب می‌دهد، گفت: کارگروه توسعه صادرات باید سیستمی برای تعریف ساز و کار و تحلیل واردات و صادرات انجام دهد.

شهرام طهماسبی با بیان اینکه صِرف ارائه عدد و رقم، کمک زیادی به ساختار اقتصادی نمی‌کند، اظهار داشت: در صورتی که در حوزه تحلیل قرار بگیریم، کمک زیادی به ساختار اقتصادی استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تکیه‌گاه و توانایی استان در صادرات را شناخته و نسبت به رفع مشکلات حوزه صادرات و واردات استان اقدام کنیم.

طهماسبی افزود: مزیت‌های نسبی خوبی در استان وجود دارد که مغفول مانده و بهره کافی از تمام ظرفیت‌ها در حوزه تولید نمی‌بریم.

صادرات محصولات کشاورزی زنجان ۳۲ درصد افزایش یافته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به افزایش صادرات محصولات بخش کشاورزی این استان در هشت ماهه سال جاری، گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۸۰ تُن محصول کشاورزی صادر شده بود که این میزان در سال جاری با ۳۲ درصد افزایش به ۲۰ هزار و ۵۲۶ تُن رسیده است.

جواد تاراسی اظهار داشت: ارزش صادرات کشاورزی نیز در هشت ماهه سال گذشته ۱۳.۹ میلیون دلار بوده که با ۱۷ درصد افزایش در سال جاری به ۱۶.۲ میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به صادرات برخی محصولات از گمرک سایر استان‌ها، خاطرنشان کرد: موضوعی که سال‌ها تکرار می‌کنیم این است که چطور می‌توانیم این موضوع را حل کنیم و میزان واقعی صادرات در استان اعلام شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز گفت: با توجه به آماری که از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی دریافت کردیم در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۱ هزار تُن کالا به ارزش بالغ بر ۹۴ میلیون دلار از واحدهای تولیدی و صنعتی استان زنجان صادر شده است.

ایرج احمدی اظهار داشت: در سال گذشته ۷۰ واحد تولیدی صادرکننده داشتیم که امسال به ۴۳ واحد رسیده و طبق رصدی که انجام شده، ۱۲۸ واحد دارای پتانسیل صادراتی هستند زیرا در گذشته حداقل یک مرتبه صادرات انجام داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.