به گزارش ایرنا، ناصر فغفوری روز چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: زنجان به عنوان قطب صنعت نساجی کشور مطرح بوده و نساجی، یکی از صنایع مهم و پایه کشور است که نقش مهمی در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید دارد.
وی اظهار داشت: نساجی، جزو صنایع کاربر است یعنی اشتغال بالایی نسبت به حجم سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند به طوری که برای ایجاد هر شغل در صنعت 5 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه‌گذاری نیاز است در حالی که به ازای ایجاد هر شغل در صنعت نساجی نیاز به یک میلیارد و 800 میلیون ریال سرمایه‌گذاری می‌باشد.
فغفوری خاطرنشان کرد: به‌روز بودن تکنولوژی‌، یکی از خصیصه‌های این صنعت در استان است که از این حیث بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور هستیم.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون 95 واحد فعال با 7 هزار و 99 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان زنجان فعال بوده که منجر به ایجاد حدود 6 هزار شغل شده است.
فغفوری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی 10 درصد سرمایه‌گذاری کل استان است.
این مسئول با بیان اینکه مجموعه‌های بزرگی در صنعت نساجی در استان فعال هستند، گفت: از طرح‌های مهم و در دست اقدام این بخش، شرکت سرجین بافت بهبهانی به عنوان بزرگ‌ترین واحد نساجی استان با 3 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد یک هزار و 400 شغل است که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: شرکت‌های مه‌ریس و اطلس‌جین نیز در مجموع با 4 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد یک هزار و 700 شغل در دست اجرا بوده که در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسند.

** نساجی، صنعت پرسود و اشتغالزا است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: صنعت نساجی و پوشاک به عنوان یکی از پرسودترین و اشتغالزاترین صنایع محسوب شده و بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی، حجم گردش مالی سالانه نساجی و پوشاک در دنیا یک هزار و 500 میلیارد دلار است.
شهرام طهماسبی با بیان اینکه 50 درصد اقتصاد برخی کشورها مربوط به نساجی است، افزود: در آسیا نیز بیش از 50 درصد اقتصاد کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش و سریلانکا وابسته به صنعت نساجی بوده و اقدامات بزرگی در این زمینه انجام داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پوشاک به میزان 4 درصد در سبد خانوارهای ایرانی قرار داشته و بین 14 تا 15 میلیارد دلار در اقتصاد کشور ارزش دارد.
طهماسبی گفت: حدود 500 هزار نفر در کل کشور در این صنعت شاغل بوده و 60 درصد ظرفیت این حوزه نیز خالی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان سهم صنعت نساجی در تولید ناخالص داخلی کشور را حدود 5 درصد خواند و اظهار داشت: سهم صنعت نساجی از تولید ناخالص بخش صنعت نیز 5.6 درصد بوده و سهم صنعت نساجی از صادرات کل کشور، کمتر از 2 درصد است.
این مسئول اضافه کرد: صنعت نساجی، 4 درصد اشتغال کل کشور را شامل می‌شود.
در این جلسه، رئیس خانه صنعت و معدن استان و مدیران تعدادی از واحدهای فعال در حوزه نساجی به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداخته و پیشنهاداتی را نیز ارائه کردند.
تشکیل کمیته‌های همگن تولید، توجه به صادرات در کنار مصرف داخلی، حمایت‌های امور مالیاتی و اداره کار از کارفرمایان این واحدها، کاهش بخشنامه‌های خلق‌الساعه، به‌روزرسانی ماشین‌آلات تولیدکننده، حمایت بانک‌ها جهت افزایش سرمایه در گردش، مبارزه با قاچاق پوشاک و جلوگیری از واردات اجناسی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود از مهم‌ترین مسائل بودند که ضمن پاسخگویی توسط مدیران دستگاه‌های مربوطه، قول پیگیری و حل مشکلات نیز از سوی استاندار زنجان صادر شد.
9556/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.