فتح‌الله حقیقی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان با انتقاد از تکمیل نشدن پایانه صادراتی پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز آن، اظهار داشت: وقتی پروژه‌ای اجرا می‌شود تمام دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط باید با هماهنگی یکدیگر آن را آغاز کنند و نباید اتفاقاتی بیفتد و اقداماتی انجام شود که آیندگان را دچار مشکل کند.

وی خاطرنشان کرد: ناهماهنگی‌هایی که در گذشته صورت گرفته، سبب اتلاف زمان و هزینه شده و گرفتاری‌های امروز را پیش آورده است.

حقیقی تصریح کرد: اقداماتی در گذشته انجام شده که متاسفانه سابقه برخی از آن‌ها به ۴۰ سال نیز می‌رسد که امروز به دنبال پیگیری و حل مشکلات آن هستیم.

استاندار زنجان، مسائل پیش آمده در موضوع پایانه صادراتی را خطای بزرگی خواند و افزود: اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد پایانه، مشکل دارد باید متقاعد شده و از ادامه فعالیت منع شود وگرنه باید بررسی شود که چرا دوباره پیگیر حقوق خود است.

وی ادامه داد: کمیته‌ای به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با حضور مدیران مربوطه تشکیل و این موضوع را به صورت دقیق بررسی و نهایی کنند.

حقیقی ابراز کرد: اگر پایانه صادراتی در موعد مقرر در این استان ایجاد می‌شد زنجان را به گلستان اقتصاد تبدیل می‌کرد و مردم امروز دغدغه شغل نداشتند.

وی اضافه کرد: در این صورت، شرکت‌های هواپیمایی التماس این استان را می‌کردند و برای برقراری یک پرواز به مشهد مقدس، نیازی به تلاش و پیگیری فراوان نبود.

رضایت استاندار از برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری نمایشگاه تخصصی نیازمندی‌های وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل را اقدام بسیار خوب و قابل تقدیر خواند و گفت: اگر این نمایشگاه حتی منجر به انعقاد یک قرارداد برای تولید نیازمندی واحدهای تولیدی می‌شد نیز ارزشمند بود در حالی که ۱۲ مورد تفاهم‌نامه منعقد شده که گام بسیار مهمی برای بی‌نیازی به واردات است.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه این بود که به تولیدکنندگان داخلی، نخبگان، صاحب‌نظران و سازندگان القا کنیم که ما می‌توانیم مواد اولیه وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم.

حقیقی تصریح کرد: سایر نمایشگاه‌ها نیز در آینده باید به این سمت حرکت کنند تا مردم توانمندی داخلی را مشاهده کنند.

مقام عالی دولت در استان زنجان با اشاره به گزارش صادرات و واردات استان در هشت ماهه سال جاری گفت: صادرات از گمرک این استان حدود ۱۶۲ میلیون دلار و با احتساب صادرات از طریق گمرک سایر استان‌ها در مجموع ۲۴۰ میلیون دلار است که نشان می‌دهد ۳۲.۵ درصد صادرات استان از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی افزود: این موضوع مهم باید بررسی شده و در دستور کار بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات استان قرار گرفته و راهکاری برای ورود این میزان صادرات به چرخه گمرکی استان زنجان ارائه شود.

حقیقی اظهار داشت: ۸۵ درصد صادرات استان مربوط به شمش فلزات است که میزان صادرات آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه چرایی این کاهش باید به مردم بیان شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که به دلیل تامین نیاز مصرف داخلی کاهش یافته باشد خیلی خوب و سبب افتخار است اما اگر دلایل دیگری دارد باید بررسی و راهکاری برای افزایش آن پیدا شود.

حقیقی با اشاره به ۶۷ درصد مجموع صادرات استان به کشور ترکیه، اظهار داشت: این نشان از اهمیت و ضرورت پیگیری کشور ترکیه برای ایجاد شهرک صنعتی در استان زنجان است که باید برای کیفی‌سازی آن بحث و بررسی شده و جلسات مختلف با بخش خصوصی برگزار شود.

وی با بیان اینکه کارهایی در گذشته انجام شده که مصائب امروز را به وجود آورده است، گفت: اگر شهرک صنعتی ترک‌ها تا کنون ایجاد شده بود، حجم سرمایه‌گذاری خارجی این استان به جای هشت هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید و سبب توسعه استان می‌شد.

این مسئول با تاکید بر ارائه آمار واحد از سوی دستگاه ذی‌ربط، ابراز کرد: افزایش صادرات استان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی باید تحلیل، بررسی و به مردم بیان شود زیرا رضایت و خرسندی مردم را در پی دارد.

با حقه‌بازی نمی‌توان تولید را حفظ کرد

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید روز گذشته / دوشنبه چهارم آذر/ از یکی از واحدهای تولیدی، گفت: در شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی و مالی موجود، فردی پیدا شده که برای خروج این واحد از تعطیلی، ۴۰ میلیارد ریال هزینه کرده که فقط ۲۰ میلیارد آن صَرف حقوق معوقه کارگران شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران، منگنه‌اندازی کرده و در پی حل مشکل نیستند و مردم را نیز نگران می‌کنند که با این افراد برخورد خواهم کرد.

حقیقی با بیان اینکه با حقه‌بازی نمی‌توان تولید را ایجاد و حفظ کرد، افزود: متاسفانه برخی مدیران به جای کمک به اصلاح امور و آرام کردن جامعه کارگری به صورت شخصی برای خود کار می‌کنند در صورتی که کار شخصی نیست و منافع عمومی است.

این مسؤول با بیان اینکه ۹ ماه برای احیای این واحد تولیدی، تلاش کرده‌ام، ادامه داد: امروز هر کس برای خودش کار می‌کند در صورتی که اگر مدیران نمی‌توانند کمک کنند بروند سر جای خود بنشینند.

وی با بیان اینکه به دلیل کم‌کاری چند نفر، نباید کل سیستم را تعطیل کنیم، خاطرنشان کرد: مدیران باید به اندازه‌ای اقتدار داشته باشند که بتوانند چند نفر را کنترل کنند زیرا همه باید به قانون تمکین کنند.

حقیقی تاکید کرد: وقتی مقام عالی دولت در استان از یک واحد تولیدی بازدید می‌کند مدیران نیز باید حاضر شوند و این ابتدایی‌ترین وظیفه مدیران است نه اینکه کارشناس را به جای خود اعزام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.