سعید محمدی‌دوست روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: میزان تسهیلات پرداختی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به تفکیک بخش‌ها ۴۵ درصد در صنعت، ۴۲ درصد در قرض‌الحسنه، ۳۹ درصد در صادرات، ۳۶ درصد در کشاورزی، ۳۲ درصد در خدمات و بازرگانی و ۲ درصد در بخش مسکن و ساختمان افزایش داشته است.

وی با تشریح تسهیلات ارائه‌شده در ۶ ماهه اول سال جاری، اظهار داشت: تسهیلات تکلیفی برای تامین مالی واحدهای تولیدی در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط (از طریق سامانه بهین‌یاب) شامل ۳۶ مورد با ۸۴۴ میلیارد ریال در دست بررسی بوده که ۳۰ مورد با ۵۳۱ میلیارد ریال مصوب و ۲۱ مورد با ۳۱۹ میلیارد ریال نیز منجر به عقد قرارداد شده است.

محمدی‌دوست خاطرنشان کرد: تسهیلات مربوط به ۲۱ مورد پرداخت شده و ۱۶ پرونده با ۴۲۷ میلیارد ریال نیز عودت داده شده است.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی مستقیم (خارج از سامانه بهین‌یاب) در ۶ ماهه اول سال جاری، گفت: ۱۰۵ مورد با یک هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال در دست بررسی بوده و ۲۳ هزار و ۸۱۵ مورد با ۲۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال مصوب شده که ۲۳ هزار و ۸۰۳ مورد با ۲۱ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد شده و تا کنون ۲۳ هزار و ۸۰۱ مورد با ۲۱ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه شمار پرونده‌های عودتی در پرداخت مستقیم، صفر است، تصریح کرد: این موارد شامل تسهیلات خُرد در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات، بازرگانی، صنوف، کشاورزی و سایر بخش‌ها است.

محمدی‌دوست در خصوص تسهیلات تکلیفی برای اشتغال روستایی طی این مدت، اظهار داشت: ۲۰۲ پرونده با ۳۱۱ میلیارد ریال تسهیلات در دست بررسی بوده که یک هزار و ۲۰۹ مورد با ۸۹۲ میلیارد ریال مصوب و یک هزار و ۱۴۴ مورد با ۷۴۸ میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات مربوط به یک هزار و ۱۴۱ مورد با ۷۰۷ میلیارد ریال پرداخت شده و ۶۵ مورد با سه میلیارد ریال نیز عودت داده شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به تسهیلات تکلیفی برای مشاغل خانگی، گفت: در این بخش ۶۲ مورد با هشت میلیارد ریال در دست بررسی بوده که ۲۵۵ مورد با ۴۰ میلیارد ریال مصوب و منجر به عقد قرارداد شده و تسهیلات تمام قراردادها نیز پرداخت شده و شمار پرونده‌های عودتی، صفر است.

وی اظهار داشت: اعتبار اختصاص‌یافته برای تسهیلات اشتغالزایی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر ۱۱۳ مورد با ۳۰ میلیارد ریال است.

محمدی‌دوست خاطرنشان کرد: ۷۶ مورد با ۲۰ میلیارد ریال در این بخش معرفی شده که تسهیلات ۳۹ مورد با هشت میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی در خصوص تسهیلات اشتغالزایی نهادهای حمایتی، ابراز کرد: ۶۱۷ پرونده با ۱۹۸ میلیارد ریال توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی شده که ۱۲۵ مورد با ۳۲ میلیارد ریال منجر به پرداخت تسهیلات شده است.

محمدی‌دوست افزود: ۲۳۱ پرونده با ۴۹ میلیارد ریال نیز از سوی بهزیستی معرفی شده که تسهیلات مربوط به ۷۳ مورد با ۱۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: پرونده‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در ۲ ماه اخیر معرفی شده و پرداخت‌ها نیز در ۴۵ روز بوده و شمار تسهیلات پرداختی در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: در تسهیلات اشتغال فراگیر نیز سه پرونده با ۲۰۷ میلیارد ریال معرفی شده که هر سه مورد منجر به عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات شده است.

وی با اشاره به تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، اظهار داشت: اعتبار ابلاغی این بخش در سال جاری، یک هزار و ۹۳۳ مورد با ۷۳۳ میلیارد ریال بوده که طی شش ماهه اول، ۲ هزار و ۸۱ پرونده با ۷۵۴ میلیار ریال معرفی شده و ۸۹۶ مورد با ۲۶۸ میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد شده است.

محمدی‌دوست خاطرنشان کرد: تسهیلات مربوط به ۶۶۶ مورد با ۱۶۱ میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

وی افزود: در بخش تعمیر و نوسازی مسکن‌های شهری و روستایی خسارت‌دیده از سیل و بارندگی‌های ابتدای سال جاری نیز ۶۲ مورد با ۱۲ میلیارد ریال معرفی شده که تمام آن‌ها منجر به پرداخت تسهیلات شده است.

محمدی‌دوست تصریح کرد: در بخش تسهیلات ازدواج نیز هفت هزار و ۲۵۸ با ۲ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال پرداخت شده و یک هزار و ۷۳۷ مورد با ۵۲۴ میلیارد ریال در صف انتظار قرار دارند.

منابع بانکی استان ۳۲ درصد رشد یافته است

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: منابع بانکی این استان در ۶ ماهه اول سال گذشته ۹۴ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال و در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۲۴ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد رشد یافته است.

وی اظهار داشت: منابع بانکی استان زنجان در پایان سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال و مجموع تسهیلات پرداختی در پایان سال گذشته نیز ۸۵ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال بود.

محمدی‌دوست خاطرنشان کرد: ۲۳۶ شعبه، ۵۱ باجه، ۲ هزار و ۲۱۰ پرسنل، ۶۶۸ دستگاه خودپرداز (ATM) و حدود ۵۳ هزار دستگاه کارتخوان (P.O.S) در استان علاوه بر پرداخت تسهیلات، وظایف عدیده بانکی را انجام داده و به مردم استان زنجان خدمت و سرویس‌دهی می‌کنند.

وی ابراز کرد: ۱۳ بانک و یک صندوق، عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بوده و متاسفانه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری در استان زنجان کانونی ندارند و اطلاعی از عملکردشان موجود نیست.

بانک‌ها با مشکلاتی در پرداخت تسهیلات مواجه هستند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به مشکلات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، گفت: مسائلی مانند بدهی به امور مالیاتی و تامین اجتماعی، مشکلات عدیده‌ای برای اجرای طرح‌ها به وجود می‌آورد.

وی از مسئولان خواست قبول وثایق را تا حد امکان در اختیار شبکه بانکی قرار دهند.

محمدی‌دوست، اظهار داشت: مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع استان برای طرح‌ها و واحدهای تعطیل که مجدد برای پرداخت تسهیلات در این کارگروه مطرح می‌شود، نظرات کارشناسی بانک‌ها را نیز اِعمال کنند.

وی افزود: عده‌ای سرمایه‌گذارنِما از موقعیتی که دولت ایجاد کرده، فرصت‌طلبی می‌کنند و برای مثال؛ پرونده‌ای وجود دارد که بیش از ۱۵ سال، اراده‌ای برای پرداخت بدهی آن مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.