رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان‌ زنجان روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شیوه‌های زندگی نوین و پیچیده‌تر شدن آن، زندگی افراد را با استرس‌ها و فشارهای عصبی مواجه کرده است و در این میان، مشاوره خانواده فرآیندی است که راهکارهای مناسب برای مدیریت این استرس ها فراهم می‌کند.  

فاطمه باغبانی افزود: مرکز مشاوره نیاز افراد به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف را تسهیل و از این رو مشاور خانواده با ارائه راهنمایی و آگاهی بخشی نسبت به حل مسائل خانوادگی مبادرت می‌کند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه خانواده های دارای فرزند معلول جزء قشر آسیب پذیر جامعه هستند نیازها و آسیب های آنان باید شناسایی و خدمات اختصاصی به این گروه هدف تدارک و ارائه شود.

وی اضافه کرد: بر این مبنا و طی مراحل اداری مجوز لازم برای راه اندازی اولین مرکز مشاوره خانواده مدارس استثنایی زنجان از وزارتخانه مربوطه اخذ و با هدف خدمات رسانی بهینه برای گروه‌های هدف فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده است.

باغبانی افزود: در این مرکز با استقرار سه مشاور مجرب خدمات مشاوره ای مبتنی بر توانبخشی به گروه های هدف ارائه می شود و در مرحله نخست آنچه اهمیت دارد، پذیرش خانواده نسبت به موضوع معلولیت و حضور فرزند معلول در خانواده ها است که این مهم از سوی مشاوران تبیین می‌شود.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان‌ زنجان ادامه داد: مسائل مد نظر برای رساندن خدمات بیشتر و بهتر حوزه های آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان و ایجاد شرایط بهتر از موضوعات مورد توجه در این حوزه به شمار می رود.

وی یادآوری کرد: این مرکز مشاوره در ساعات غیراداری به گروه های هدف خدمات  ارائه می کند و در زمان حاضر تعداد معدودی از استان های کشور چنین مراکزی را راه اندازی کرده اند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید،۹۷۷ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۲۳ مدرسه استثنایی استان زنجان (مستقل و ضمیمه) تحصیل می‌کنند که این تعداد در سال گذشته ۸۰۰ نفر بود.

در مجموع ۲ هزارو ۸۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در بدنه مدارس عادی بصورت تلفیقی مشغول به تحصیل هستند و خدماتی را از طریق معلمان رابط از حوزه استثنایی دریافت می کنند که در واقع تسهیلگر امر آموزش محسوب می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.