محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک در تبریز، افزود: در حال حاضر میزان باسوادی جوامع به معنی مدنیت و میزان آشنایی افراد با حقوق و تکالیف خود تعریف می شود که در این زمینه باید کارهای زیربنایی و اساسی در کشور به انجام برسد.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی تک تک افراد جامعه به حق و حقوق خود، اظهار داشت: در صورتی که میزان سواد مردم در این حوزه مهم و تاثیرگذار در تمامی بخش ها بالا برود، بسیاری از مشکلات و مسایل هنجارشکنانه جامعه از بین می رود و روند توسعه کشور سرعت می یابد.

پورمحمدی با بیان اینکه ایران داعیه تمدن سازی در جهان را دارد و آذربایجان و تبریز نیز مهد تمدن و مدنیت ایران بوده است، یادآوری کرد: این خطه در طول تاریخ در پیشرفت های علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران همواره پیشتاز بوده است و راه اندازی مدرسه تابستانی حقوق کودک نیز بر همین اساس می تواند تفسیر و تعریف شود.

وی نبود کودکان خیابانی و تکدی گری در خیابان ها و معابر شهر تبریز را نمونه ای از همت و تلاش مردمی برای حفظ و حراست حقوق کودکان و حقوق شهروندی توصیف و اضافه کرد: این امر نشان می دهد ما در استان بلدیم گام های موثر و مهم مدنی برداریم، هرچند توسعه اقتصادی استان چندان متفاوت از وضعیت کلی کشور نیست.

پورمحمدی، نقش خانواده و والدین در تربیت کودکان را بسیار مهم و موثر دانست و با بیان اینکه فرزندان بیش از سایر نهادها از مادران خود الهام گرفته و تاثیرپذیر هستند، گفت: در این رابطه باید علاوه بر مادران، معلمان و نظام تربیتی نیز موارد علمی و حقویق را به کودکان یاد دهند تا جامعه در آینده با ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی کودکان دست و پنجه نرم نکند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان در رده های مختلف باید خود را مکلف به زدودن جامعه از ناهنجاری های اجتماعی بدانند، افزود: در این صورت می توان روند توسعه جامعه را سرعت بخشید و البته در محیط های آلوده نمی توان به فکر توسعه افتاد.

استاندار آذربایجان شرقی، مسئولیت حقوق دانان، شهرسازان و معماران شهری، متولیان فرهنگی و اقتصادی را در قبال حفظ حقوق کودکان مهم خواند و به والدین نیز توصیه کرد با توجه به شرایط موجود جامعه و تحولات عمیق ارتباطی و فناوری، پدران و مادران باید تمرکز تربیتی و مراقبتی خود را به کودکان ۱۴ سال به بعد سوق دهند چون در این سنین فرزندان به مواظبت های بیشتری نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، شهردار تبریز نیز در این مراسم توجه به موضوع حقوق کودک در تبریز را دارای سابقه ای بیش از ۱۰۰ سال دانست و گفت: در این شهر، اولین مدرسه آموزش ناشنوایان و اولین ناشر کتاب های کودک در ایران توسط بزرگانی مانند باغچه بان ایجاد شده است.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه موضوع حقوق کودک در تبریز بحث جدیدی نیست، افزود: توجه به کودک و حقوق آن زیربنای توسعه هر جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری موظف است به تمام اقشار جامعه توجه داشته باشد، اظهار داشت: بحث کودک به دلیل اینکه بازخورد آن به نفع همه جامعه است، اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند و ما معتقدیم ارزان ترین روش برای رسیدن به توسعه، پرداخت به موضوع کودک است چون با وجود کودک آموزش دیده در آینده بسیاری از هزینه ها از جمله در مدیریت شهری کاهش می یابد.

شهین باهر با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرداری تبریز برای حفظ و تکریم حقوق کودکان، گفت: در قالب طرح های شهر دوستدار کودک، شهرداری اقدامات مهمی انجام داده که راه اندازی اولین کلینیک حقوق کودک در فرهنگسرای الغدیر و ۴٧ میز حقوق کودک در  سایر فرهنگسراهای شهر از آن جمله است.

به گزارش ایرنا،  اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک در راستای اجرایی شدن مصوبات مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر دادگستری در تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این مدرسه تابستانی با موضوعات متنوعی همچون بلوغ و رشد کودکان، اصول حمایت از کودکان در مقررات جمهوری اسلامی ایران، کار کودکان، ازدواج زودهنگام کودکان و حمایت از آنان در برابر بهره کشی اقتصادی و دیگر موضوعات حوزه حقوق کودکان به مدت سه روز با همکاری اداره کل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز برگزار می شود.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.