معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش فارس گفت: بیش از 58 درصد از کل دانش آموزان دارای تکرار پایه، دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده که نشان از اهمیت گذراندن این دوره در کاهش میزان تکرار پایه در بین دانش آموزان دارد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، علی عسکر جمشیدی چهارشنبه دوم مرداد در جمع خبرنگاران گفت: تکرار پایه وافت تحصیلی دانش آموزان، علاوه بر هزینه‌های زیادی که به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، موجب برهم زدن تعادل عاطفی خانواده، کاهش ارتباطات اجتماعی خانواده، کاهش توسعه فرهنگی، به هدر رفتن یک سال عمر مفید و ایجاد نگرش منفی فرد نسبت به خود می‌شود .

وی افزود: تکرار پایه ناشی از عوامل درون  و برون مدرسه‌ای است که محتوای آموزشی، معلمان و ویژگی‌های خاص دانش آموزان ازجمله عوامل درون مدرسه‌ای و خانواده‌ها نیز از مهم‌ترین عوامل برون مدرسه‌ای آن است .

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش فارس خاطرنشان کرد: دانش آموزان فاقد تجربه پیش‌دبستانی، اتباع خارجی، دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش آموزان تلفیقی نیز در این گروه قرار می‌گیرد .

جمشیدی ادامه داد: از کل دانش آموزان دارای تکرار پایه در سال 97-96 مجموعا 39 و 73 صدم درصد دانش آموزان ایرانی و  26  و 61  صدم  درصد اتباع خارجی بوده‌اند .

به گفته وی،  بر اساس ارزیابی به‌عمل‌آمده، از مجموع دانش‌آموزانی که دارای تکرار پایه می‌باشند، نزدیک به 74 درصد دانش آموزان عادی بوده‌اند، بیش از 13 درصد آنها دارای اختلال یادگیری در یک یا چند درس بوده اند و بیش از 2  درصد این افراد نیز تلفیقی بوده‌اند .

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش فارس یادآور شد: در همین ارزیابی مشخص‌شده است که از کل دانش آموزان دارای تکرار پایه،  بیش از 58 درصد دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده  که نشان از اهمیت گذراندن دوره پیش‌دبستانی در کاهش میزان تکرار پایه در بین دانش آموزان است .

جمشیدی گفت: در حال حاضر تمامی پیش‌دبستانی‌ها به‌صورت غیردولتی اداره می‌شوند و علی‌رغم این‌که این مراکز باید مجوز آموزش‌وپرورش را داشته باشند، به‌منظور نظارت بیشتر بر تمامی پیش‌دبستانی‌ها ازنظر استانداردهای موجود و محتوای آموزشی ، به دنبال دریافت مجوز شورای آموزش‌وپرورش برای ساماندهی به این مراکز هستیم .

وی اظهار کرد: از مجموع 6هزار و 500نفر تکرار پایه  درسال تحصیلی گذشته ، حدود 600 نفر به پایگاه‌های  سنجش معرفی نشده‌اند و2300نفر نیز سنجش تکمیلی انجام نداده اندکه ضرورت دارد خانواده‌ها و مدیران مدارس به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند .

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اینکه از سال تحصیلی 99-98 هیچ دانش‌آموزی بدون کارنامه سنجش سلامت در مدارس ثبت‌نام نمی‌شود، گفت: پیشنهاد ما به خانواده‌ها این است که یک سال قبل از ورود فرزندانشان به مدرسه، نسبت به ثبت‌نام آن‌ها در مراکز سنجش سلامت اقدام کرده  تا در صورت وجود مشکلی در این زمینه، فرصت لازم برای رفع مشکل فرزندشان داشته باشند .

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.