مهرماه از جمله ماه‌هایی است که قبل از آمدنش، چشم‌انتظاران زیادی دارد و از نیمه‌های دوم شهریور کم‌کم مناطق مختلف کشور حال و هوای مهر به خود می‌گیرد و چهره شهرها با ورود نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد.

روزهای آغازین درس و مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ایجاد نگرش مثبت و پویا در دانش‌آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن آثار بدبینی نسبت به درس، مدرسه، کلاس و معلم و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه‌های همکلاسی‌های جدید می‌تواند در این روزها تبدیل به خاطره‌ای خوشایند در ذهن دانش‌آموزان شود.

خانواده‌ها نیز در این ایام در حال تدارک برای ورود فرزندانشان به مدارس هستند و بخشی از هزینه‌های خانوارها در این فصل به خرید وسایل و البسه مدارس اختصاص پیدا می‌کند و تا حدودی برنامه‌ریزی زندگی خانواده‌ها از جمله بیداری صبحگاهی و خواب شبانه منطبق با شیف مدارس بچه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

برخی ادارات و ارگان‌های خاص از جمله آموزش و پرورش در این ایام فعالیت خود را شروع می‌کنند تا خانواده‌ها با خیال راحت، کودکان خود را ۶ ساعت در شبانه‌روز به مدارس بسپارند و رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه و خانه و ترافیک شهری و ... نیازمند برنامه‌ریزی و کار دسته‌جمعی چند ارگان و نهاد است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد در آستانه سال تحصیلی جدید میزگردی با هدف بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های متولی برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید برگزار کرد که در این نشست «اسعد رسولی» معاون ابتدایی آموزش و پرورش مهاباد، سرهنگ «عباس سلیمانی» معاون ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی، «شیرکو نورانی» سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مهاباد و «امید رفیعی‌نیا» مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش این شهرستان حضور داشتند.

مشارکت ۴ هزار نوآموز مهابادی در طرح سنجش سلامت جسمانی

معاون ابتدایی اداره آموزش و پرورش مهاباد گفت: چهار هزار نوآموز در این شهرستان جهت ورود به مراکز پیش‌دبستانی و پایه اول در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کرده‌اند.

اسعد رسولی اظهار داشت: امسال ۲ پایگاه در مدارس «رشید شافعی» و «زانیار» برای اجرای طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان فعالیت خود را از ۳۰ خرداد شروع کرد و در این مدت سلامت چهار هزار نوآموز سنجیده شد.

وی با اشاره به فعالیت مراکز سنجش سلامت تا پایان شهریور ادامه دارد، افزود: نوآموزان با اجرای این طرح به لحاظ وضعیت بینایی، شنوایی، هوش، اختلال جسمی - حرکتی، پایش رشد و سایر ارزیابی‌های بهداشتی و پزشکی ارزیابی می‌شوند.

وی گفت: کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی‌های جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به دبستان و بررسی میزان شیوع اختلال‌های جسمانی و روانی از اهداف اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی نوآموزان است.

وی اضافه کرد: نوآموزانی که در اجرای این طرح نیاز به مرحله تخصصی نداشته باشند، برای ثبت‌نام به دبستان مورد تقاضا معرفی و نوآموزان مشکوک به مشکل در مرحله مقدماتی به مرحله تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

نوآموزان بدو ورود به دبستان در این پایگاه‌ها از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، سلامت جسمانی، قد، وزن، توده بدنی، هوش و آمادگی تحصیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند

رسولی اظهار داشت: نوآموزان بدو ورود به دبستان در این پایگاه‌ها از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، سلامت جسمانی، قد، وزن، توده بدنی، هوش و آمادگی تحصیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند و بر اساس نتایج این سنجش‌ها به مدارس عادی، تلفیقی و استثنایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی رشدی هستند و تشخیص به موقع آن‌ها می‌تواند از بروز و تشدید معلولیت‌ها جلوگیری کند.

رسولی گفت: برنامه سنجش برای بیست و پنجمین سال متوالی به عنوان فرصتی برای برنامه‌ریزی آموزشی متناسب با استعداد، تشخیص و جایگزینی آموزش، کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در ۲ مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی در حال اجراست.

خط‌کشی و نصب تابلو در خیابان‌ها و مقابل ورودی و خروجی مدارس

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مهاباد گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور امسال سازمان‌ها و مناطق تابعه شهرداری برنامه‌ریزی های لازم جهت اجرای طرح استقبال از مهر را در دستور کار خود قرار داده است.
شیرکو نورانی افزود: فضاسازی و آماده‌سازی مطلوب سطح شهر در آستانه بازگشایی مدارس و ایجاد خاطره خوش در ذهن دانش‌آموزان به خصوص کلاس اولی‌ها از مهمترین برنامه‌ها و اهداف شهرداری مهاباد در اول مهر است و اقدامات لازم در این ارتباط انجام شده است.

وی اضافه کرد: به منظور راهنمایی دانش‌آموزان پیاده‌روها و محل عبور دانش‌آموزان (عابران پیاده) در خیابان‌های شهر خط‌کشی شده و این خط‌کشی‌ها در بسیاری از خیابان‌های داخل شهر از مدتی قبل شروع شده است. 

برای راهنمایی رانندگان نیز در خیابان‌های منتهی به مدارس تابلوهای راهنمایی نصب شده تا رانندگان در این مسیرها با احتیاط بیشتری رانندگی کنند

وی اظهار داشت: برای راهنمایی رانندگان نیز در خیابان‌های منتهی به مدارس تابلوهای راهنمایی نصب شده تا رانندگان در این مسیرها با احتیاط بیشتری رانندگی کنند و شاهد حوادث ناگواری برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان نباشیم.

وی با اشاره به تجدیدنظر در مسیرهای پرترافیک شهر مهاباد در آستانه سال تحصیلی جدید اضافه کرد: به منظور کاهش ترافیک میدان «ملاجامی» این شهر، تردد در سه خیابان در ضلع شرقی مهاباد از حالت یک طرفه به ۲ طرفه تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: خیابان‌های سرداران اسلام، امام خمینی(ره) تا میدان فلسطین و چهار راه شیخ‌بابا به سمت منابع طبیعی به مدت یک ماه (آزمایشی) از حالت یک طرفه به ۲ طرفه تغییر پیدا کرد.

وی اضافه کرد: تغییر مسیر تردد در این خیابان‌ها طبق مصوبه شورای ترافیک شهرستان با هدف روان‌سازی ترافیک میدان «ملاجامی» از امروز اجرایی شد.

 وی افزود: همچنین در این هفته و برای استقبال از دانش‌آموزان، شست‌وشوی خیابان‌ها و معابر اصلی به ویژه جلو مدارس و پاکسازی دیوار حیاط مدارس از تبلیغات زائد انجام شده‌ است.

در مهاباد بیش از ۱۵۰ هزار خودرو  شخصی و دولت پلاک‌گذاری شده که از این تعداد ۵۰۵ دستگاه تاکسی گردشی، ۱۵۸ تاکسی خطی، ۹۰ دستگاه ون، ۹۱۵ تاکسی تلفنی، ۴۲ دستگاه اتوبوس، ۱۲ میدل‌باس و ۶ مینی‌بوس حمل و نقل عمومی داخل شهر را بر عهده دارد.

آماده‌سازی ۱۴۰۰ کلاس درس برای سال‌تحصیلی جدید در مهاباد

مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش مهاباد گفت: یک‌هزار و ۴۰۰ کلاس درس در ۳۳۰ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان برای شروع سال‌تحصیلی جدید آماده‌ شده‌است.

امید رفیعی‌نیا اظهار داشت: اقدامات آماده‌سازی کلاس‌های درس شامل رنگ‌آمیزی، تجهیز و تعمیر وسایل گرمایشی و صندلی‌ها از شهریورماه جاری انجام و برای ورود دانش‌آموزان مهیا شده است.

وی اضافه کرد: برای سال تحصیلی جدید (۱۳۹۹- ۱۳۹۸) در مجموع ۴۳ هزار دانش‌آموز در این شهرستان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، چهار هزار نفر نوآموز پایه اول و پیش‌دبستانی هستند.

ورود نوآموزان پایه اول و پیش‌دبستانی در روز ۳۱ شهریور و یک روز زودتر از آغاز سالتحصیلی خواهد بود که با برگزاری جشن «شکوفه‌ها» و «غنچه‌ها» ورود آنان به بهار علم و تربیت جشن گرفته می‌شود

وی افزود: نوآموزان پایه اول و پیش‌دبستانی در روز ۳۱ شهریور و یک روز زودتر از آغاز سالتحصیلی وارد مدارس شدند که با برگزاری جشن «شکوفه‌ها» و «غنچه‌ها» از آنان استقبال شد.

وی در خصوص تامین کتب درسی دانش‌آموزان نیز گفت: کتاب‌های درسی مورد نیاز به طور کامل تامین شده و امسال توزیع کتاب‌های درس مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم در مدارس و همزمان در روز اول مهر و متوسطه اول نیز در کتابفروشی‌های سطح شهر صورت می‌گیرد.

«رفیعی‌نیا» از والدین خواست قبل از شروع سال تحصیلی جدید نسبت به خرید کتاب و لباس فرم دانش‌آموزان اقدام و فرزندان خود را در روز اول مهر /دوشنبه/ برای رفتن به مدارس راهنمایی و ترغیب کنند.

وی گفت: پوشیدن لباس فرم و پوشش یکسان برای دانش‌آموزان دختر اجباری و برای دانش‌آموزان پسر اختیاری و بر اساس تصمیم‌گیری اولیای مدارس انجام‌ می‌شود؛ ضمن اینکه می‌توانند از لباس‌های فرم سال قبل خود نیز استفاده کنند.

مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش مهاباد در خصوص سرویس مدارس نیز اظهار داشت: تاکنون بیش از هفت هزار دانش‌آموز برای استفاده از سرویس مدارس در سامانه ثبت‌نام کرده‌ و ۱۳۵ دستگاه خودرو نیز معاینات لازم برای بکارگیری در سرویس مدارس را از اداره راهنمایی و رانندگی دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تمامی معلمان و مدیران مدارس نیز ابلاغیه خدمتی خود را دریافت کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روز اول مهر هیچ کلاس درسی بدون معلم نیست.

اجرای طرح‌های ویژه برای کنترل ترافیک شهر همزمان با آغاز سالتحصیلی

معاون ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی مهاباد گفت: در اول مهر از ساعت هفت تا هشت، تمامی نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها و چهارراه‌های این شهر مستقر می‌شوند و ترافیک شهر هم از طریق دوربین‌های راهنمایی و رانندگی و هم با حضور پلیس در خیابان‌ها کنترل می‌شود.

سرهنگ «عباس سلیمانی» افزود: در نوبت بعداز ظهر نیز از ساعت ۱۲ تا ۱۳ ماموران پلیس دوباره در این مناطق مستقر شدند تا دانش‌آموزان این نوبت نیز بدون هیچ مشکلی به مدارس بروند و دانش‌آموزان نوبت صبح نیز به خانه‌ها برگردند.

وی اضافه کرد: ماموران انتظامی نیز در این روز برای حفظ امنیت و جلوگیری از بی‌نظمی در مقابل درب مدارس استقرار پیدا می‌کنند و خانواده‌ها در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند.

خانواده‌هایی که در این روز کودکان خود را با خودروهای شخصی به مدارس می‌برند باید در فاصله معینی از درب مدارس خودرو خود را پارک کرده و برای جلوگیری از ترافیک و مسدود شدن مسیر از توقف در نزدیکی درب مدارس خودداری کنند.وی اظهار داشت: خانواده‌هایی که در این روز کودکان خود را با خودروهای شخصی به مدارس می‌برند باید در فاصله معینی از درب مدارس خودرو خود را پارک کرده و برای جلوگیری از ترافیک و مسدود شدن مسیر از توقف در نزدیکی درب مدارس خودداری کنند.

وی از دانش‌آموزان خواست هنگام استفاده از خودرو برای رفت و آمد مدارس ضمن بستن کمربند دیگر نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و دست یا سر خود را از پنجره‌های خودرو بیرون نیاوردند و با ایجاد سرو صدای زیاد که موجب حواس‌پرتی راننده می‌شود، خودداری کنند.

وی از رانندگان سرویس مدارس نیز خواست ضمن توجه به مسایل فنی خودرو و رعایت قانون و مقرارت پلیس راهنمایی و رانندگی از سوارکردن بیش از ظرفیت خودداری کنند و در صورت رعایت نکردن، پلیس رانندگان متخلف را جریمه می‌کند.

 سرهنگ سلیمانی گفت: هم‌اکنون ۲ تیم پلیس راهنمایی و رانندگی مهاباد در حال بررسی و معاینه فنی خودروهای مورد استفاده در سرویس مدارس از نظر آج لاستیک، عملکرد موتور، درب، دستگیره‌ها و غیره هستند و تنها خودروهایی که شرایط لازم را در این زمینه داشته باشند، برای این منظور استفاده می‌شوند.

حاضران در این میزگرد بر این باور بودند که جشن مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در این شهرستان رویداد مهمی بوده و علاوه بر آموزش و پرورش سایر نهادها و ارگان‌های دیگر نیز باید در برنامه‌ریزی‌های شهرستان برای جشن مهر مشارکت جدی داشته باشند.

خانواده‌ها نیز به جای نگرانی و دلهره از ورود فرزندانشان در نخستین روز مدرسه، سعی کنند با مهارت‌آموزی به فرزندان خود در این خصوص از شدت این نگرانی‌ها بکاهند.

برای سال تحصیلی جدید (۱۳۹۹- ۱۳۹۸) در مجموع ۴۳ هزار دانش‌آموز در ۳۳۰ مدرسه شهری و روستایی مهاباد ثبت‌نام کردند که از این تعداد چهار هزار نفر نوآموز پایه اول و پیش‌دبستانی هستند.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.