معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان روزسه شنبه در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: این طرح در سه مرحله اجرا می‌شود که در سطح اول، تعداد ۲۴۵ نفر از مربیان که بصورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته اند، با استفاده از چارت و ۱۰ دستگاه و در شرایط استاندارد غربالگری کودکان سه تا ۶ ساله را انجام خواهند داد.

 گل نساء آقامحمدی افزود: در سطح دوم نیز کودکان ارجاعی (مشکوک شناسایی شده سطح اول)، توسط  هفت  اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرند و چنانچه بیمار تشخیص داده شوند، تحت درمان لازم قرار می گیرند و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم ارجاع و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری انجام می شود.
وی اضافه کرد: بر این مبنا خدمات ارائه شده در سطح دوم و سوم از جمله ویزیت، هزینه های عینک و جراحی نیز در صورتی که جزو گروه های هدف بهزیستی باشد، این اداره کل همه هزینه ها را پرداخت می کند.

این مسئول ادامه داد: در اجرای بهینه این طرح مربیان ۱۵۸ مهد کودک آموزش های لازم را فرا گرفته اند و علاوه بر غربالگری کودکان تحت پوشش به عنوان پایگاه‌های ثابت فعالیت خواهند کرد.

آقامحمدی افزود: این طرح بیست و سومین سالی است که در کشور و این استان اجرا می شود که با انجام این مهم شیوع تنبلی چشم کاهش یافته است که از اثر بخشی آن حکایت دارد.

 این مسئول ادامه داد: هزینه معاینات سطح یک غربالگری تنبلی چشم ۲۰ هزار ریال تعیین شده و به تمامی مراکز نیز ابلاغ و در معرض دید والدین نیز قرار گرفته است.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: محاسبات انجام گرفته نشان می دهد هزینه سرانه معاینه هر کودک در این طرح ۲۰ هزار ریال است و این مبلغ در مناطق روستایی و حاشیه شهر از سوی بهزیستی پرداخت می شود.
آقامحمدی افزود: در صورت عدم اجرای این طرح، کودکی که مبتلا به کم بینایی یا نابینایی شود، علاوه بر آنکه درمان خاصی را نمی توان برای وی انجام داد، بطور میانگین هر سال ۴۰ میلیون تومان هزینه به خانواده تحمیل می کند.
وی اظهار داشت: بنابراین اثر بخشی اجرای این طرح بیش از گذشته نمایان می شود، چرا که متخصصان امر معتقدند رده سنی اعلام شده (سه تا ۶ سال) سنین طلایی برا ی مداخلات درمانی در این بخش محسوب می شود.
آقامحمدی افزود: در برخی موارد ظاهر چشم کودک به طور کامل طبیعی بوده و مشکلی چندانی دیده نمی شود و به همین دلیل والدین برای مراجعه بهنگام احساس نیاز نمی کنند.
وی بیان کرد: شرکت در این طرح اجباری نیست اما مواردی وجود داشته که با وجود اطلاع رسانی ها، کودک به موقع برای تشخیص و حتی درمان مراجعه نکرده و مشکلات عدیده ای ایجاد شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: سال گذشته ۶۱ هزار و ۵۴۶ نفر از کودکان سه تا ۶ ساله زنجانی واجد شرایط تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که ۷۷ درصد جمعیت هدف تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

بر اساس اعلام سازمان بهزیستی استان زنجان ۴  پایگاه دائمی و ۲۴۵ پایگاه  ثابت در استان و تیم های سیار نیز  برای اجرای سنجش بینایی کودکان در سطح روستاها در نظر گرفته شده است.
اجرای این طرح از اول آبان در استان آغاز می شود که تا  ۱۵ آذر سال جاری ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.