مدیرکل بهزیستی استان زنجان روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اعتیاد، بیکاری، خیانت و اختلافات حاد خانوادگی چهار علت اصلی تاثیرگذار در بروز واقعه طلاق به شمار می رود که متاسفانه این معضل مشکلات زیادی را به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

محمد محمدی قیداری افزود: در این راستا سامانه کاهش طلاق می‌تواند به عنوان ابزاری در دست کارشناسان و مددکاران و هم به عنوان یک ابزار مدیریتی به دادگستری و بهزیستی کمک کند تا بر کار مراکز مشاوره نظارت بهتری داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون مرکز مستقل و دولتی مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق و سامانه تصمیم در چهار شهرستان زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره فعالیت می کند که  مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از همان ابتدای راه‌اندازی، تلاش کرده است در مواجهه با اختلافات خانوادگی با مداخله تخصصی روان‌شناختی و مددکاری، زمینه‌های تحکیم بنیان خانواده را فراهم کرده و از بروز طلاق‌های احساسی و غیرمنطقی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه یاد شده تاکنون بازخوردهای خوبی بدنبال داشته و همین فرآیند موجب شده است تا افراد ثبت‌نام کننده در سامانه بعد از دریافت مشاوره اگر امکان سازش داشتند به این مهم اقدام کنند و در غیر اینصورت  پرونده به دادگستری ارجاع داده می‌شود.

محمدی افزود: طی ۶ ماه نخست امسال نیز ۹۱۷ زوج متقاضی طلاق در این سامانه پذیرش شده‌اند که از این تعداد ۳۵ مورد سازش قطعی حاصل شده است.

این مسئول ادامه داد: سال گذشته ۳۸ هزارو ۱۷۱ مورد خدمات مشاوره مددکاری، روان شناختی به زوجین متقاضی طلاق و فرزندان آنها داده شده که این مهم نیز در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته محمدی، طی سال  گذشته از ۲ هزارو ۵۶۷ زوج دریافت کننده خدمات بهزیستی و مراکز مشاوره دولتی و غیر دولتی بهزیستی، ۳۳۰ زوج بعد از پیگیرهای بعدی به سازش قطعی رسیده و این مهم از بروز ناهنجاری‌های بعدی جلوگیری کرده است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۰ کمیته مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان زنجان گفت: کاهش طلاق، شناسایی و کمک به حل مسائل خانوادگی، همچنین حفظ تعادل عاطفی و روانی از مهم‌ترین وظایف کارشناسان و روانشناسان مرکز مداخله در بحران‌های اجتماعی و فردی بهزیستی محسوب می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: برنامه‌های کاهش طلاق، مبتنی بر رویکردهای جامع، منسجم، علمی و پیوسته روان شناختی است و خدماتی که در این راستا ارائه می‌شود در مقاطع مختلف زندگی شامل، آموزش‌های پیش از ازدواج، حین زندگی مشترک و ارائه خدمات تخصصی روانی – اجتماعی به زوجین متقاضی طلاق در مراکز مشاوره است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.