خلیل آقاجانلو روز یکشنبه در جلسه شورای اداری منابع طبیعی استان زنجان افزود: از سال گذشته توجه ویژه‌ای به وضعیت آبخیزداری در سطح کشور شده است که افزایش و بهبود این مهم باید در دستور کار منابع طبیعی استان نیز قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار هکتار از مساحت استان زنجان، جنگل‌های دشت‌کاشت است، اظهار داشت: بیشترین جنگل‌کاری‌ها در شهرستان‌های خرمدره، ماهنشان و ابهر صورت گرفته است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: طرح جنگل‌های دست‌کاشت به منظور زراعت چوب و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی اجرا می‌شود.

وی گفت: اعتبارات استانی این اداره کل از ۴۸ میلیارد ریال در سال ۹۵ به ۱۵۰ میلیارد ریال در سال جاری رسیده است.

آقاجانلو افزود: اعتبارات ملی تخصیص‌یافته طی این مدت نیز از ۱۱۰ میلیارد ریال به حدود ۲۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اصلاح و احیای مراتع، تولید علوفه و تولید نهال نیز از دیگر برنامه‌های این دستگاه است.

وی اظهار داشت: تلاش می‌شود تا برای پیشبرد اهداف مشخص شده در این طرح‌ها نیز برنامه‌های مدون و عملیاتی در استان اجرا شود.

آقاجانلو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح کاداستر، خاطرنشان کرد: این طرح تا کنون در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا و برای ۹۸ درصد از اراضی ملی استان نیز سند مالکیت صادر شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی برای اجرای طرح کاداستر ( نقشه کوچک مقیاس) اراضی ملی و کشاورزی به تصویب رسیده و برای هر کدام از این طرح‌ها یک میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با تاکید بر برخورد جدی و قانونی با متخلفان قاچاق چوب، گفت: سودجویان با قطع گونه‌های مفید جنگلی باعث کاهش پوشش جنگلی استان می‌شوند که ضمن جلوگیری باید برخورد قانونی با آن‌ها صورت پذیرد.

جواد تاراسی اظهار داشت: این معضل، یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی استان بوده و نیازمند تعامل بین یگان حفاظت اراضی، منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: آمار قاچاق چوب در برخی از شهرستان‌ها بیشتر است که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان آن را کاهش داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.