نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: باید با متخلفان در میزان مصرف آب برخورد شود و در این میان، حفرکنندگان چاه غیرمجاز اولویت دارند.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، فتح‌الله حقیقی صبح امروز در شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان، با تاکید بر این‌که باید کمیته‌ای تشکیل و موضوع مصرف بیش از قدرت مجاز برق در خصوص برخی صنایع را ساماندهی کند، اظهار کرد: در خصوص اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هیچ محدودیتی نداریم و انتظار می‌رود که منابع‌طبیعی استان زنجان نیز در این راستا طرح‌های متعددی ارائه دهد.


استاندار زنجان با تاکید بر این‌که در خصوص مصرف برق و مقابله با مشترکانی که بیش از قدرت مجاز استفاده می‌کنند، قاعده کشور را به هم نریزیم، ادامه داد: باید با متخلفان در میزان مصرف آب برخورد شود و در این میان، حفرکنندگان چاه غیرمجاز اولویت دارند؛ در واقع کسی که بیش از اندازه مجاز، منابع آب را مصرف کرده، خلاف‌کار است و کسی هم که چاه غیر مجاز حفر کرده، از این قاعده مستثنی نیست. اما مقابله با فرد دوم اولویت دارد.‌


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در ادامه گفت: امسال منابع‌طبیعی مبلغ قابل توجهی برای ادامه پروژه‌ها در اختیار دارد و باید اولویت‌های خود را ارایه دهد.


مهرداد سلطانی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که بخشی از اعتبارات، صرف مرمت، لایه‌روبی و بازیابی تاسیسات موجود در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری شود؛ چراکه این تاسیسات اگر مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد، بعد از مدتی اثربخشی خود را از دست می‌دهد .


این مسئول یادآور شد: خوشبختانه اجرای طرح‌های آبخیزداری به صورت مستقیم، بیش از 16 میلیون مترمکعب به ذخایر منابع آب دشت زنجان کمک کرده است. با این اوصاف، اجرای برنامه‌های تعادل‌بخشی باید همچنان توسط آب‌منطقه‌ای مدنظر قرار گیرد.


مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در ادامه گفت: ایران، یکی از کشورهای با فرسایش خاک زیاد است و متاسفانه فرسایش خاک در نواحی شدید به 14 تن در هکتار می‌رسد. این در حالی است که اجرای طرح‌های آبخیزداری تا حد قابل توجهی جلوی روند فرسایش خاک را می‌گیرد.


خلیل آقاجانلو با اشاره به این‌که امسال 1500 میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در نظر گرفته شده است، افزود: با اجرای این طرح‌ها، حجم آب ذخیره شده در مناطق کوهستانی، در طول سال به طور متوسط 530 متر مکعب در هکتار برآورد شده است. همچنین زمینه برای نفوذ سالانه به طور متوسط 1000 متر مکعب آب در هکتار فراهم می‌شود.


این مسئول ادامه داد: اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری و پخش سیلاب با هدف جمع‌آوری و هدایت رواناب‌ها و سیلاب حوضه‌ها در محل‌های نفوذپذیر و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی از اقدامات منابع طبیعی استان زنجان در حوزه آبخوان‌داری در کاکاآباد، ذاکر، همایون، ینگجه، زنجان‌رود، قره‌چریان، قزل‌تپه و تلخاب به شمار می‌رود.


وی افزود: احداث 12 دستگاه سد خاکی با ارتفاع 7 تا 41 متر با حجم آب تنظیمی 15.8 میلیون متر مکعب، اصلاح و احیای مراتع و جنگل‌کاری، ساماندهی 40 کیلومتر از بستر رودخانه زنجان‌رود، 10 کیلومتر از رودخانه قلعه‌چای و بخشی از رودخانه قزل‌اوزن، همچنین احداث بندهای چندمنظوره کنترل سیل از جمله اقدامات منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری به شمار می‌رود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.