خلیل آقاجانلو روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح طرح آبخوانداری و پخش سیلاب روستای ذاکر شهرستان زنجان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، اظهار داشت: ۱۰ حلقه چاه آب شُرب در این حوزه آبخوان قرار دارد و به دلیل اینکه تامین آب بخشی از شهر زنجان توسط این چاه‌ها انجام می‌شود برای آبخوانداری انتخاب شده است.

وی افزود: انتخاب این منطقه با دید کمک به منابع آبی شهر زنجان و مدیریت سیلاب و کاهش خطر سیل صورت گرفته است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: نقطه آبگیر و بند انحرافی در بالای این حوزه آبخوان قرار دارد که قسمتی از آب در آن منحرف می‌شود.

این مسئول ادامه داد: چاله‌های تزریق موجود در این منطقه نیز بازسازی و لایروبی شده که بخش اعظمی از سیلاب در آن دشت، مدیریت شده و مابقی در حوضچه‌ها و بندها کنترل و به داخل زمین نفوذ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به این محل، تغذیه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان این طرح را یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار استان خواند و گفت: تا کنون حدود ۲ میلیارد تومان برای این طرح آبخوانداری، هزینه شده و ۱۲۵ هزار مترمربع عملیات خاکی و چهار هزار مترمکعب عملیات بنایی صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، دیدار با استاندار زنجان، افتتاح و بازدید از برخی طرح‌های آبخیز استان از برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان زنجان است.

مقدار آبی که از آبخیز، خارج شده و در مخروطه‌های افکنه و دشت‌ها جاری می شود به زیر زمین می‌رود که به جمع‌آوری و مدیریت آن در زیر زمین، آبخوانداری می‌گویند. به عبارت دیگر آبخوان‌داری، مجموعه‌ای از عملیات مکانیکی است که با مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه‌های آبخوان، موجب احیای کمّی و کیفی منابع آب و خاک، تقلیل و حذف خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه بهینه‌سازی محیط زیست می‌شود.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.