آیین مذهبی و سنتی علم بندی در روستای سیاهورود طارم مانند خود این روستا، زیبا و خاص بوده و علاقه‌مندان زیادی از تمام نقاط شهرستان طارم و سایر نقاط کشور برای دیدن این مراسم از نزدیک به این روستا سفر می‌کنند.

ساکنان روستای سیاهورود در شهرستان طارم از توابع استان زنجان در آستانه شب هشتم محرم هر سال با برگزاری مراسم سنتی علم بندان خود را برای عزاداری هرچه باشکوهتر در روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می کنند.

در روز هفتم محرم دسته های عزاداری سیاهورود از سه مسجد این روستا بر روی پشت بام مسجد سادات حاضر شده و مراسم آیینی علم بندی را به سبک و شیوه خاصی برگزار می کنند.

درباره این مراسم برخی از افراد محلی می گویند به دلیل مجاورت و همسایگی این روستا با شهر تاریخی ماسوله و مراودت مردمان سیاهورود با این مکان تاریخی، این آیین مذهبی از ماسوله الگو برداری شده است و حتی احتمال آن می رود که قدمت این مراسم در سیاهورود طارم همزمان با آیین علم بندی ماسوله که قدمت آن ۸۰۰ ساله است، باشد.

طبق اذعان مردم این روستا نزدیک به ۹ سال است که قبل از آغاز این آیین مذهبی، مراسم یادواره شهدا در این روستا برگزار شده و بعد از صرف نهار، عزاداران و عاشقان حضرت امام حسین(ع) آماده برگزاری این آیین مذهبی و سنتی می شوند.

اکنون برای دیدن این مراسم از تمام نقاط شهرستان طارم و حتی سایر نقاط استان و استانهای دیگر روز هفتم محرم در روستای زیبا، قدیمی و پله ای سیاهورود حضور می یابند.

آیینی که قدمت آن به بیش از چهار قرن می رسد

یکی از پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) روستای سیاهورود که از کودکی در این آیین مذهبی و سنتی حضور داشته به خبرنگار ایرنا گفت: آیین علم بندی در این روستای قدیمی طبق نقل قولهای نسل های قبل به بیش از ۴۰۰ سال می رسد و شاید هم بیشتر از چیزی باشد که من در یاد دارم.

حاج سید احمد موسوی اظهار داشت: این رسم از اجداد و نیاکان ما نسل به نسل به ارث رسیده است و آیین علم بندی سیاهورود در بین مردم شهرستان طارم و روستاهای اطراف از شهرت خاصی برخوردار است.

این پیرغلام سیاهورودی پدر شهید، با بیان اینکه از شب هفتم محرم همه اهالی این روستا با وحدت و همدلی در راستای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم اباعبدالله الحسین(ع) تلاش می‌کنند، افزود: یکی از مزیت‌های مراسم این است که خرافات و بدعت به آن ورود نکرده و همچنان به وسیله بزرگان روستا به سبک و سیاق گذشته برگزار می‌شود.

حاج سید احمد در مورد نحوه برگزاری این آیین مذهبی- سنتی گفت: از یک هفته قبل از شروع محرم، اعلام ماتم حسینی با نواختن شیپور و کرنا صورت می گیرد و از روز اول محرم کم کم با باز کردن درب مساجد در شب ها و نوحه سرایی و سینه زنی شروع می شود.

وی اظهار داشت: روز ششم محرم مراسم سنتی علم بندی مسجد مسلم بن عقیل محله کَشَه سَر با مشارکت مردم کل روستا و برخی از اهالی روستاهای نزدیک و همجوار پس از صرف نهار در مسجد مذکور با بستن پارچه های سبز و رنگین، انجام می پذیرد.
این پیرمرد خادم الحسین(ع) اوج مراسم علم بندی را عصر هفتم محرم عنوان و افزود: در روز هفتم محرم نیز پس از صرف ناهار در ۲ مسجد حضرت ابوالفضل(ع) میاندِه و مسجد سادات محله ی سادات، مراسم بزرگ و با شکوه علم بندی ۲مسجد مذکور در پشت بام مسجد سادات با حضور تمام اهالی و عزاداران زیادی از روستاهای همجوار از سطح شهرستان طارم و حتی از شهر زنجان، برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، روستای سیاهورود در حاشیه جاده طارم- ماسوله و در ارتفاعات شمال غربی شهرستان طارم واقع شده است.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
۹۸۸۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.