با فرار رسیدن ماه ایثار، حماسه، شجاعت و جوانمردی و ظلم ستیزی  یک بار دیگر دوستداران اهل بیت (ع) در شهرستان گناوه به میهمانی این ماه فراخوانده شده و با شور و شعور وعشق وصف نشدنی این ایام را پس از گذشت قرنها همچنان زنده نگه می‌دارند.

 همزمان با سایر نقاط کشور  شهرستان گناوه نیز حال و هوای محرم به خود گرفت و چهره شهر دگرگون و شور و شعور حسینی وصف نشدنی در مردم این دیار تجلی و نمایان شد.

شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در این دیار از دیرباز در ایام محرم با تدارک برنامه های مذهبی و آیین های سنتی برجای  مانده از نیاکان خود که قدمت دیرینه دارد این ماه  را پاس می‌دارند.

هیات های مذهبی این شهرستان با شوری خاص برای برگزاری هرچه باشکوه آیین های ماه محرم به جنب و جوش افتاده و   با سیاه پوش کردن تمام مسیرهای ورودی به خیابان ها و کوچه های اطراف تا  پاسی از شب به  سینه زنی سنتی و زنجیرزنی می‌پردازند.

آیین برافراشته شدن پرچم عزای حسینی و متبرک شده حضرت زینب ( س ) در چندین حسینیه و مسجد با حضور عاشقان و ارادتمندان  اباعبدالله الحسین ( ع ) درشب اول ماه محرم از برنامه هایی است که همه ساله توسط برخی از هیات های مذهبی این شهرستان برگزار می‌شود.

میدان مرکزی شهر و  حسینیه حضرت زینب ( س) کوی عبدامام گناوه و مسجد امام حسین ( ع ) بندرریگ از مکان هایی بود که در شب اول محرم پرچم عزای حسینی همراه با سنج و دمام سنتی برافراشته شد.

 برپایی موکب ، سینه‌زنی سنتی، سنج‌ دمام و آئین های سنتی ،  ایستگاه‌های توزیع شربت، پخت شیرینی محلی و غذاهای مختلف به عنوان نذری بین عزاداران  از  عمده برنامه ها و سنت‌های دیرینه مردم این شهرستان در ماه محرم است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گناوه گفت: اهالی متدین شهرستان گناوه از کوچک و بزرگ گرفته تا پیر و جوان همیشه در مناسبت‌های مذهبی به ویژه ماه محرم و صفر پیشقدم بوده و خودجوش و دلسوزانه و با بصیرت  این مجالس را اداره می‌کنند.

حجت الاسلام آیت اندرزیان افزود: به منظور هرچه باشکوه بهتر برگزارشدن ماه محرم بویژه دهه آخر این ماه، جلسه ای با حضور هیات های مذهبی، کانون مداحان و متولیان موکب ها  تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی اظهارداشت: برپایی ۲ نشست  با هیات های مذهبی در فرماندهی منطقه انتظامی شهرستان و مبلغان اعزامی با عنوان طلایه داران تبلیغ در مصلای جمعه از دیگر برنامه های پیش بینی شده در دهه اول محرم است.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ماه محرم و صفر ، حضور مبلغان در شهرها و روستاهای این شهرستان  است و  در این ارتباط ۶۰  مبلغ و مبلغه مشارکت دارند که ۴۵ تن از آنان اعزامی از قم ، اصفهان و مشهد هستند.

اندرزیان  گفت: تعداد ۵۰ موکب مجوز دار در سطح این شهرستان برپا و مشغول  عزاداری و پذیرایی از دوستداران اهل بیت ( ع ) هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه  افزود: در این شهرستان ۵۳ هیات مذهبی ثبت شده وجود دارد که فعال هستند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از شهرستان های دارای پیشینه مذهبی و ارادت خاصی  به ائمه اطهار ( ع ) دارند.

۶۱۶۴/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.