به گزارش ایرنا ، آیین یاعباس یا عباس ، عمق ارادت شاهرودی ها به پرچمدار سپاه سید الشهداء (ع)است ؛ هم او که اوج اخلاص بود و وفاداری به سرور بزرگوارش ، و جان شیرین خود را در این راه گذاشت.
عظمت این آیین آنچنان است که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده ، و شاهرودی ها برای زنده نگهداشتن آن هرسال با توان بیشتر از قبل به میدان می آیند.
' طوق بندان ' بخشی از این آیین بسیار زیباست ، با این که طوق در سراسر ایران یکی از نمادهای عزاداری مردم به حساب می آید ، اما در شاهرود سبک و سیاق خود را دارد.
طوق به یاد علمدار کربلا برپا می شود ، و پیشاپیش دسته عزاداری حرکت می کند.
در شاهرود بسیاری از خانواده ها طوق هایی دارندو به همین خاطر روز پنجم محرم تا قبل از حرکت دسته های عزاداری ، پذیرای دیگر ارادتمندان هستند که برای رفع حاجت ها و نذر های خود آن را زیارت می کنند.
هنگام راه افتادن دسته 'یا عباس ' بزرگان و موی سپیدان شهر که عمری را در خدمت گذاری به اباعبدالله الحسین (ع) کوشیده اند ، در پیشاپیش عزاداران حرکت می کنند .
حمل پرچم سفید در جلوی دسته عزاداری یکی دیگر از نمادهای عزاداری شاهرودی هاست، به باور مردم ، حضرت ابالفضل العباس (ع) با برداشتن پرچم سفید هنگام حرکت به سمت شریعه فرات ، می خواست این پیام را به دشمنان برساند که اکنون نه زمان جنگ که وقت آوردن آب به اهل خیام است.
خواندن اشعار شاعر آییینی کشورمان محتشم کاشانی یکی دیگر از از بخش های جدایی ناپذیر این آیین است که دسته های عزاداری تا زمان رسیده به مکان مدرسه قلعه حتما آن را سر می دهند.
پس از آن که دسته های عزاداری از مسجدهای مختلف به این مکان می رسند، آنگاه صف های طولانی از عزاداران شکل می گیرد ، که با یک دست بر سینه می زنند و دست دیگر را به کمر فرد کناری می گیرند.
ترتیب حرکت طوق ها در دسته عزاداری نیز برای خود قواعدی دارد ، هر چه قدمت طوق بیشتر باشد ، جلوتر حرکت می کند و بر همین اساس طوق تکیه بازار، باباعلی و تکیه بیدآباد جلو تر از همه حرکت می کنند.
با رسیدن زمان نماز مغرب ، دسته های عزاداری طوق های محله های مختلف به تکیه و مسجد های خود برده می شود .
آیین امروز یا عباس یا عباس امروز مردم شاهرود با بارش گاه بگاه باران و غرش های آسمان نیز همراه بود و این بر طراوت آیین افزوده بود.
شاهرودی ها آیین های مختلفی برای عزاداری امام حسین( ع) دارند که چلچلا در مجن، شمع چراغ، نخل گردانی و طوق بندان شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
7358/6167 خبرنگار : سروش مولانا ** انتشار دهنده : محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس @irnashahroud مراجعه فرمایید)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.