سد مخزنی مراش در شهرستان ماهنشان استان زنجان و در ۱۲۵  کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان  و در حدود چهار کیلومتری شهر دندی قرار دارد.
مطالعات این سد در اردیبهشت سال ۸۵ به مهندسین مشاور ارکان وهاب واگذار  و پس از تصویب مطالعات توسط کارفرما و اخذ مجوز ماده ۳۲ برنامه چهارم  توسعه، با تخصیص کد و اعتبار اجرایی از سوی مجلس شورای اسلامی، عملیات اجرایی راه دسترسی به تاج و احداث کمپ مسکونی و کالورت انحراف سد از خرداد۸۸  آغاز و در اسفند سال ۹۰به اتمام رسید.
همزمان با اتمام قرارداد، با برگزاری مناقصه در اسفند ۹۰، پیمانکار اجرای عملیات سد و تاسیسات وابسته انتخاب شد و با تکمیل سیستم انحراف، در زمان حاضر عملیات اجرایی احداث بدنه سد در حال انجام است.
تامین اب شهرستان ماهنشان، دندی و ۱۲۲  روستای منطقه  تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط  یست محیطی منطقه، اشتغال زایی در منطقه  و ‌کنترل سیلاب های رودخانه  ای، از اهداف احداث سد مراش است.  
 این سد از نوع خاکی غیر همگن با هسته رسی بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۵۲ و ارتفاع  سد از روی پی ۵۴ متر،  تراز تاج سد یکهزار و ۶۵۸ متر از سطح آزاد، طول و عرض تاج به ترتیب ۸۲۶ و ۱۲ متر اعلام شده است.
میزان آب تخصیص یافته سد مخزنی مراش در حوزه های شرب، صنعت، حق آبه، محیط زیست به ترتیب ۲.۵، ۲.۳ و ۵۵ میلیون مترمکعب است.

این سد آب شرب مناطق اطراف به میزان ۴ میلیون مترمکعب را تامین می کند. لازم به ذکر است امکان تامین آب شرب تا ۱۲ میلیون مترمکعب نیز از این سد وجود دارد.
 طرح  آبرسانی از سد مراش با هدف تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای مسیر به میزان ۴ میلیون مترمکعب در سال و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال اجرایی می شود.  
هم اکنون پیشرفت فیزیکی اجرای خط انتقال آب سد مخزنی مراش ۲.۷ درصد و اعتبار هزینه شده تا پایان سال ۹۷ به میزان ۲۴۰ میلیارد ریال بوده است.

اعتبار ابلاغی امسال ۶۹.۶ میلیارد ریال و اعتبار موردنیاز برای اجرای آن یک هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال برآورد شده است.

بازدید از سد مشمپا از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر نیرو به زنجان بود.  
 سد مخزنی مشمپا از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۸۹ متر از بستر رودخانه و ۱۱۳ متر از روی پی با طول تاج ۳۸۵ متر است که حجمی معادل با ۳۵۰ میلیون مترمکعب دارد.
این سد مخزنی با هدف تامین آب شرب شهر زنجان و ۲۱۹ روستای شهرستان به میزان ۳۲.۵ میلیون مترمکعب، تامین آب صنعت شهرستان زنجان به میزان ۱۷.۵ میلیون مترمکعب، تولید انرژی برق‌ آبی به میزان ۴۴ گیگاوات در سال و افزایش طول عمر سدهای پایین دست و کنترل رسوب در حال احداث است.
پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۳ درصد است و تاکنون یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال برای ساخت این طرح هزینه شده است.

۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.