دکتر احمد نوربالا روز دوشنبه در همایش اخلاق و آداب پزشکی در زنجان افزود: ابعاد انسانی از دیدگاه الهی بعد روحانی، بعد نفسانی، بعد جسمانی، بعد روانی، بعد اجتماعی را در بر می گیرد و در این میان اخلاق در بعد نفسانی قرار دارد.
وی با اشاره به منشور اخلاق حرفه‌ای در روان‌پزشکی ایران اضافه کرد: در این باره به ارتباط با بیمار، اخلاق در آموزش و پژوهش و رضایت آگاهانه، بازآموزی و به‌روز بودن روان‌پزشکان، خیرخواهی، سرلوحه‌های اخلاقی و روز آمد بودن و برقراری تعامل مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای و انجام روان‌ درمانی و اجتناب از ارتباط غیردرمانی و سلامت روان جامعه اشاره شده است.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این همایش گفت که یکی از مظلومیت های  اخلاق به ویژه اخلاق پزشکی حرفه‌ای ی این است که  همه خود را متخلق می‌دانند و فکر می‌کنند که دیگران هستند که یاد بگیرند و این معضلی شده است.
دکتر پرویز قزلباش افزود: این واحد دانشگاهی در سی و دومین سالگرد تاسیس خود بو به یاد خیر بزرگوار مرحوم مهدوی توانسته با دوراندیشی دانشکده پزشکی را بنیان گذارد  و از آغاز تا کنون  رشد پرشتابی را در حوزه های گوناگون طی کرده است.

به گفته وی، علوم پزشکی زنجان  بیش از ۱۲ هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف تقدیم جامعه  کرده و اکنون نیز با بیش از چهار هزار دانشجو در ۶۷ رشته مقطع و آموزش در ۱۱ رشته دستیاری تخصصی و ۲ رشته فوق تخصصی، سعی دارد نقش و مسئولیت خود را در حوزه سلامت کشور ایفا کند.
وی  اضافه کرد: تحقق مقصود و مراد از بحث‌های اخلاق پزشکی و حرفه‌ای به جز گسترش علم و اندیشه، در این زمینه نیازمند جستجوی راهکارهایی است که عملکرد گروه پزشکی تطابق افزونتری با مباحث اخلاق پزشکی بیابد.  

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز ادامه داد:  اخلاق چند ملاک دارد که اولین مورد آن عدالت است و در این راستا در اخلاق پزشکی باید حقوق بیمار یا حق پزشک و درمان گر رعایت شود.
حجت الاسلام محرمعلی شیر محمدی افزود : اولین پایه اخلاق عدالت است و عدالت یعنی اینکه هر چیزی جای خودش باشد و نکته بعدی که بسیار حایز اهمیت است، انصاف است یعنی آن‌چه که برای خودمان می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و در این خصوص در اخلاق پزشکی باید بیماران را دریابیم.
وی با تاکید براینکه در اخلاق اولین اصل متقابل این است که انسان دچار غرور نشود اظهار داشت: یکی از نکات مورد توجه  در اخلاق پزشکی غرور  و باید به این مهم توجه کرد ...

حجت الاسلام شیر محمدی افزود:  نباید اخلاق را خیلی پیچیده کرد  واقعیت این است که اخلاق همان رفتار و منش ساده راهبردی و کاربردی پیامبر کرم(ص) است و تا وقتی درگیر عناوین هستیم، نمی‌توانیم اخلاق را آکادمیک کنیم و از آن بهره ببریم.

دبیر علمی  این همایش نیز  با بیان اهداف و تازه های اخلاق حرفه ای  ادامه داد:عملکرد کارگروه اخلاق حرفه ای و پزشکی منطقه ۶آمایشی کشور  برگزاری نشست ها ی متعدد پیرامون طرح تحول و نوآوری در علوم پزشکی، طرح نقشه راه تفصیلی، ابلاغ دستور العمل تشکیل و سطح بندی، تشکیل کمیته های دانشگاهی و راه اندازی کمیته های اعتلای اخلاق پزشکی در بیمارستانها و راه اندازی گروه اخلاق در علوم پزشکی و تشکیل کارگروه های متناسب با مگاپروژه اعتلای اخلاق حرفه ای بوده است.
دکتر علیرضا  آرمانی کیان در ادامه چالشهای اخلاق حرفه را نیز ذکر کرد و افزود : در زمینه چالشهای اخلاق حرفه ای  می توان به مباحث مرتبط با خودکشی، مسایل متعدد اخلاقی در حوزه پیونداعضا و اهدا بافت، رحم اجاره ای و سقط جنین استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حفظ علایم حیاتی در بیماران مرگ مغزی، مراقبت در منزل، ویزیت بیماران مزمن و تولید و ذخیره دسترسی به اطلاعات بالینی در محیط های الکترونیک  اشاره کرد.
این عضو هیات علمی  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به راه اندازی وب سایت اخلاق حرفه ای در سایت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای که شامل شاغلین حرف پزشکی وابسته به نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است در ۱۴۰ ماده و ۱۳ فصل در سال ۹۶ تصویب و از تاریخ اول آذر ماه ۹۷ قابل اجرا می باشد
وی در دسترس بودن امکانات و استفاده از فن آوری های نوین در شبکه های اجتماعی را از تازه های اخلاق حرفه ای نام برده و افزود : مزایای این مدل استفاده از پتانسیل همیشه و هر جا و با ذخیره زمان و هزینه بسیار قابل استفاده است.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.