رضا جعفری شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی به توسعه اورژانس اجتماعی در شهر های بالای ۵۰ هزار نفر و سایر شهرها متناسب با رشد آسیب های اجتماعی و شاخص جمعیتی مکلف به شده بود و براین اساس  با وجود تنگناهای مالی، این سازمان در همه شهرهای واجد شرایط به توسعه این  اورژانس اقدام کرده بطوری که طی سال ۹۶ و ۹۷، چیزی در حدود ۱۶۰ شهر به این نوع خدمات مجهز شده اند.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون در سطح کشور ۳۵۲ مرکز اورژانس اجتماعی فعال است و به نوعی می توان ادعا کرد که بزرگترین شبکه حمایت اجتماعی از اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب  انجام می گیرد.
جعفری اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته، در صورت تخصیص اعتبارات لازم امسال راه اندازی اورژانس اجتماعی در  ۱۰ شهرستان کشور پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی  به گروههای هدف خود از قبیل، کودکان و همسر، سالمند و معلول آزار دیده، مداخلات مربوط به حوزه پیشگیری از اقدام به خودکشی، فرار از منزل و تنش های خانوادگی خدمات ارائه می دهد.
این مسئول  ادامه داد: طبق آمار سال گذشته رتبه اول  به حوزه خشونت های خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری اختصاص داشت که همین الگو در سه ماهه امسال نیز تکرار شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل توسعه اورژانس اجتماعی در سال های ۹۶ و ۹۷، رشد بسیار خوبی در شناسایی آسیب های اجتماعی به وقوع پیوسته که  گروههای هدف می توانند برای برخوداری از حمایت ها با خط ۱۲۳ تماس بگیرند.
مدیر کل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی گفت: در زمان حاضر حدود ۲۳۸ یایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهرهای کشور فعالیت می کنند که مداخلات  لازم انجام می گیرد و در مجموع باید گفت که راهبرد و برنامه ریزی  بهزیستی به خوبی مهندسی و طراحی شده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه ادامه این مسیر نیازمند حمایت و مساعدت ها و مسئولان مربوطه است، ادامه داد: برای  کاهش آسیب های اجتماعی همه دستگاههای متولی امر نقش آفرین هستند و برای تحقق ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی آسیبهای اجتماعی می باید  اقدامات جهادی، رویکرد هم افزا و تعامل گرایانه بین  دستگاههای متولی باید انجام بگیرد و  در این میان اقدامات جزیره ای و موازی  به نتایج مطلوب نخواهد رسید و جمیع منابع و امکانات دستگاههای متولی حوزه اسیب های اجتماعی امری ضروری است.
جعفری افزود: نگاه به آسیب دیدگان اجتماعی در سازمان بهزیستی  ایجابی است و در این میان بهزیستی در راستای حمایت از حقوق آنان حرکت می کند.

خدمات اورژانس اجتماعی به جامعه معرفی نشده است
وی  ادامه داد: طبق آخرین بررسی انجام گرفته در تعدادی از استان های  کشور بطور میانگین  ۲۵ تا درصد شهروندان از خدمات اورژانس اجتماعی آگاهی داشتند و بخشی از این نارسایی ها مربوط به  مشکلات  اعتباری لازم جهت تبلیغ و اطلاع رسانی در این بخش است.
جعفری افزود: این سازمان برای تقویت آگاهی بخشی و اطلاع  رسانی نسبت به  خدمات متنوع اورژانس اجتماعی، سعی دارد که با بهره گیری از  چهار هزار و ۵۰۰ نفراز نیرو های زبده اورژانس اجتماعی کشور از طریق حضور در مهدهای کودک، مساجد، شوراهای اداری و  غیره این مهم را به انجام رساند.
وی اظهار داشت: همزمان با توسعه اورژانس اجتماعی نیز باید زیرساخت های ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی فراهم شود به عنوان مثال در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، میزان شناسایی
 گروههای هدف ۲۵ درصد افزایش داشته که بطور قطع بخشی از این افراد نیازمند نگهداری شبانه روزی در بخش های مختلف سازمان بهزیستی هستند که این امر مستلزم تامین اعتبارات  لازم  است.
مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگاه اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای اورژانس اجتماعی تبدیل وضعیت نشده اند و بحث  فرسودگی شغلی و از طرفی نبود امنیت شغلی آنان را آزار می دهد.
وی، یکی از مشکلات اورژانس های اجتماعی کشور را نبود خودروهای مناسب سازی در شهرهای جدید  کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون در ۱۶۰ شهر از خودروهای سواری برای خدمات رسانی استفاده می کنند که برای خرید خودروی مورد نیاز باید منابع مالی ان تخصیص یابد.
جعفری، قوانین مختلف را عامل بازدارنده و ایجاد لایه حفاظتی برای جمعیت هدف عنوان کرد و افزود: در بحث لایحه حمایت از کودکان  نوجوانان، این لایحه به مدت ۱۰ سال در جریان هست و  هنوز به تصویب  نرسیده که  امیدواریم با رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی  به تصویب  برسد.
وی اضافه کرد: لایحه تامین امنیت زنان و بحث خشونت به این قشر نیز اهمیت زیادی دارد.
مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی یادآور شد: در زمینه کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت های خانگی علاوه بر تصویب قوانین، به فرهنگ سازی نیز نیاز داریم که برای تحقق این امر الزامات و مقدماتی لازم است.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال  آموزش های فرزند پروری،  والدگری و مهارتهای زندگی خانوادگی  برای زوجین و والدین می تواند بسیاری از معضلات و مشکلات  مربوط با کودک ازاری را کاهش دهد.
جعفری یادآور شد: در برخی از  مناطق و خرده فرهنگها  متاسفانه هنوز نگاه تملک گرایانه و  مالکیتی نسبت به کودکان و همسران  دارند و برای رفع این مساله باید فرهنگ سازی مناسب و لازم انجام شود.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.