نویسنده کتاب «تاریخ زنجان» گفت: زنجان شهری است که نباید به لحاظ تاریخی در مورد نقش آن اغراق کرد، بلکه با جایگاه و نقش واقعی باید با آن برخورد کرد.

 

رامین سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به جایگاه تاریخی زنجان در طول تاریخ تمدن ایرانی، اظهار کرد: جایگاه تاریخی شهر زنجان در چند جنبه قابل بررسی است که از آن جمله می‌توان به وجهه ملی، جهانی و محلی اشاره کرد.

 

این نویسنده زنجانی ادامه داد: شهر زنجان از جمله شهرهای قبل از دوران اسلام است و بنا بر آنچه که در تاریخ آمده است قبل از حمله اعراب به ایران در اواخر دوره ساسانی زنجان هم جزو شهرهایی بوده است که ضرب سکه در آن صورت می‌گرفته که در آن دوره سپهر اجتماعی شهر قابل توجه بوده است.

 

وی تصریح کرد: حمدالله مستوفی در کتاب «نزهه القلوب» نگاشته است: «اردشیر ساسانی این شهر را بازساخت» و از این جمله این‌گونه می‌توان استنباط کرد که شهر زنجان قبل از دوران ساسانی وجود داشته است و در زمان اردشیر بازسازی شده است.

 

سلطانی یادآور شد: در دوره بعد از اسلام، در دوره سلجوقی امنیت و آبادانی که در پی روی کار آمدن این سلسله حکومتی به وجود آمد به تبع شهر زنجان به رشد و بالندگی دست یافت و سپس در دوره قراقویونلوها مبنای بازار کنونی بنا نهاده شد.

 

وی گفت: بعد از دوره تیموریان با یک شیب ملایم ما شاهد رشد تمدنی اقتصادی و اجتماعی در شهر زنجان هستیم که این شکوه و آبادانی در دوره صفوی به اوج خود می‌رسد.

 

نویسنده کتاب «تاریخ زنجان» عنوان کرد: در دوران قاجار با جهش تمدنی و مدنیت مواجه می‌شویم. در این دوران شورش بابی در سال 1265 قمری در زنجان صورت می‌گیرد. در دوره قاجار سپاهی که امیرکبیر اعزام کرده بود، به خاطر سرکوب بابی‌ها درهم شکسته می‌شود.

 

سلطانی با اشاره به اینکه در سال 1306 در این شهر با یک حرکت رو به جلوتری مواجه می‌شویم، یادآور شد: شهر زنجان، شهری است که نباید به لحاظ جایگاه تاریخی نقش اغراق شده، بلکه یک نقش واقعی مشهود است.

 

وی یادآور شد: زنجان شهری است که نباید به لحاظ تاریخی در مورد نقش آن اغراق کرد بلکه با جایگاه و نقش واقعی باید با آن برخورد کرد. شهری همچون نیشابور همچون گوهری تابناک بر تارک تمدن اسلامی، ایران است ولی امروز فاقد خصوصیات و ویژگی‌های یک شهر در مقایسه با جایگاه تاریخی خود است.

 

سلطانی خاطرنشان کرد: پیشرفت و آبادانی یک شهر در طول تاریخ به عوامل مختلفی بستگی دارد و تنها با استناد به پیشینه تاریخی آن نمی‌توان آینده‌ای در خشان را برای آن در نظر گرفت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.