رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل آتش‌سوزی در مراتع عامل انسانی است.


ضیاءالدین حسنلو در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی در برخی مراتع شهرستان بودیم، اظهار کرد: در آتش‌سوزی مراتع روستای شیت واقع در ییلاقات این روستا طی روزهای گذشته  ۱۷ هکتار از اراضی دچار آتش‌سوزی شد .


وی با اشاره به ردپای انسان در حوادث روی داده در مراتع به‌ویژه آتش‌سوزی، ادامه داد: این آتش‌سوزی از طرف عامل نیروی انسانی بوده که مبدا آن احتمالا از داخل یک باغ شخصی شروع و به مراتع سرایت کرده بود .


حسنلو، خسارت وارده به‌واسطه حریق به مراتع این منطقه از شهرستان طارم را ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه بسیار غنی از جمله درختچه‌های جنگلی سیاه تلو، بادام کوهی، علف‌های یکساله و بنه از جمله پوشش گیاهی و جنگلی است.


رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم همچنین از آتش‌سوزی در مراتع روستای بالاکوه واقع در ارتفاعات این روستا در بخش مرکزی شهرستان طارم نیز خبر داد و افزود: علت این آتش‌سوزی که  پس از سه ساعت و نیم تلاش این آتش‌سوزی مهار شد عامل انسانی بود .


حسنلو خسارت وارده به واسطه حریق به مراتع این منطقه را ۱۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی از قبیل علف‌های یک ساله و گون و زیستگاه حیات‌وحش متنوعی است .


این مسئول بیان کرد: امسال با توجه به پوشش گیاهی مناسب در مراتع و جنگل‌های این شهرستان احتمال آتش‌سوزی در این مناطق به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند .


وی از مردم به عنوان حافظان اصلی منابع‌طبیعی یاد کرد و افزود: از گردشگران و کسانی که در طبیعت حضور می‌یابند درخواست می‌شود شیشه‌ها و بطری‌های خود را در طبیعت رها نکنند، زیرا این شیشه‌ها در برابر نور مانند یک ذره بین عمل کرده و ممکن است مراتع را دچار آتش‌سوزی کند .


حسنلو تاکید کرد: با توجه به وزش باد از مردم می‌خواهیم که در طبیعت آتش روشن نکنند، زیرا با کوچک‌ترین بادی ممکن است دامنه اختیار آن از دست‌شان خارج و خسارت بزرگی به بار آورد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.