بهمن افراسیابی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد افزود: موضوع حفاظت از عرصه های مرتعی کشور یکی از سیاست های اجرایی این سازمان است و تا پایان امسال برنامه جامع مدیریتی و حفاظتی عرصه های ممیزی شده تدوین می شود.
وی گفت: با اجرای این برنامه در عرصه های مرتعی که به بهره بردار واگذار شده است ، با بهره بردار یک قرارداد حفاظتی منعقد و حفاظت به مردم واگذار می شود و کار نظارتی بر عهده سازمان جنگل ها ، آبخیزداری و مراتع خواهد بود.
افراسیابی افزود: کار اصلاح، احیا و مدیریت مرتع نیز به بهره بردار واگذار شده است و با واگذاری پروانه چرای دام از نگاه منفعتی به این عرصه ها جلوگیری و کار حفاظت از این مراتع به دامدار واگذار می شود.
وی با تاکید بر اینکه این برنامه در سالجاری اجرایی خواهد شد ، افزود: برای عرصه ها ممیزی شده ، پروانه چرای دام صادر می شود و تاکنون در 20 میلیون هکتار این عرصه ها طرح مرتعداری تهیه شده است.
معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در ادامه با اشاره به اهمیت بحث حراست و حفاظت از جنگل های شمال گفت: بهره برداری از جنگل های شمال متوقف شده است و بحث حفاظت از این جنگل ها ، به مووسسات و شرکت های که به لحاظ علمی اجرایی ، تجهیزاتی، مالی و نیروی انسانی ماهر ، توانمند باشند در قالب مناقصه واگذار می شود و این واگذاری به صورت یکساله است .
وی در ادامه از افزایش فعالیتهای حفاظتی در کشور خبر داد و گفت: طرح حفاظت، نگهداری و بهره برداری از مراتع کشور در مراتع ممیزی شده بر عهده بهره بردارن و دامداران دارای پرانه چرا و در مابقی مراتع بر عهده یگان حفاظت منابع طبیعی خواهد بود.
افراسیابی بر فرهنگ سازی و افزایش آموزش جوامع محلی در حوزه حفاظت و حراست از عرصه های ملی و جنگلی تاکید کرد و گفت: حفاظت و حراست از این عرصه ها باید به بومی ها و ذینفعان محلی واگذار شود.
به گزارش ایرنا، معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در سفر2 روزه به استان چهارمحال وبختیاری از اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری استان دیدن کرد.
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.